'flexibel' ouderschapsverlof

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

'flexibel' ouderschapsverlof

#1 , 24 jan 2017 17:12

Betreft het ouderschapsverlof graag volgende vraag:

is er een manier om de klassieke structuur van het ouderschapsverlof (voltijd, halftijds, 4/5) om te zetten naar een systeem waarbij je bv 2 weken per maand thuis bent? (en je uiteraard niet méér dagen thuis bent dan je mag zijn: bv 26x 5 dagen ipv 80x 1dag)

Ik ga ervan uit dat het niet 'ok' is om officieel gedurende 20 maanden in een 4/5 regime te gaan werken, maar dat je de dagen in de praktijk in blokken opneemt? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn indien dit zou aan de oppervlakte komen? En: hoe zou dit aan de oppervlakte kunnen komen?

Mijn werkgever twijfelt omwille van het feit dat hij vreest voor eventuele boetes, en dat begrijp ik ook wel.

Iemand die hier eventueel ervaring mee heeft of tips kan geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jan 2017 08:07

Dat is perfect mogelijk. Hoeveel werknemers zijn er ?

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 02 feb 2017 11:19

Een 30 tal bedienden, waaronder mezelf.
Daarnaast nog een 30 tal arbeiders.

De directie heeft ondertussen laten weten dat ze niet willen meewerken omwille van het feit dat er 'schriftvervalsing' zou gebeuren (aangezien ik de beschikbare dagen ouderschapsverlof niet opneem volgens het ingediende formulier waarop staat 1 dag per week)

Is hun zorg terecht of sturen ze mij met een kluitje in het riet?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 feb 2017 13:46

Het is perfect mogelijk, bij ons in het bedrijf gebeurt dit. Iemand neemt 2 weken per 10 weken ouderschapsverlof. Geregeld via CAO en al.

Om zich veilig te stellen kan de werkgever dit best via CAO regelen. Individuele afspraken zouden in theorie echter ook mogelijk kunnen zijn. Schriftvervalsing is niet van toepassing.

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 02 feb 2017 16:34

De directie heeft navraag gedaan bij het sociaal bureau, en daar waren ze duidelijk: het kan niet.

Voor de aanvraag van het ouderschapsverlof moet er toch een 'schema' worden doorgegeven?
Ofwel voltijds, ofwel deeltijds ofwel 4/5. Het argument van mijn directie is dat mijn effectieve verlof niet zal overeenstemmen met wat er is aangevraagd. Ook al zal het aantal verlofdagen uiteindelijk gewoon hetzelfde zijn.

Op welke wijze wordt zoiets met CAO geregeld? Ik ken daar echt niks van..

KimSe
Berichten: 697

#6 , 02 feb 2017 17:09

Zonder juridisch veel toe te voegen kan ik maar even mijn persoonlijke ervaring delen...

Ik werk in een 5 dagen stelsel waar geen enkele dag dezelfde uren telt... (maar wel een volledige fulltime)
Ik heb dus mijn 1/5 ouderschapsverlof moeten opsplitsen...

Ik heb zelfs de kans gekregen om mijn ene dag in uren op te splitsen zodat ik dagelijks vroeger kon stoppen (omdat ik toen nog geen schoolgaande kinderen had was dit niet opportuun voor mij, maar volgens mij blijkt hieruit wel minstens de mogelijkheid)

Voor zoveel als nuttig: PC 200

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#7 , 02 feb 2017 20:06

KimSe,

wat heb je dan ingevuld op je aanvraagformulier, als ik mag vragen? Bijvoorbeeld elke woensdag volledig thuis?
En in de praktijk ben je er dus bijna altijd wel, en zijn die 8 uren verdeeld over de week?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 feb 2017 22:46

Zie artikel 6 en 9 van cao 103 (en voor ouderschapsverlof vergelijkbare CAO's). Refereerde mag maximaal 1 jaar zijn. CAO kan wel noodzakelijk zijn.

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#9 , 03 feb 2017 09:05

JPV,

bedankt voor je reactie.. maar wat wil dat allemaal zeggen in eenvoudige mensentaal? :)

KimSe
Berichten: 697

#10 , 03 feb 2017 09:17

Ik heb op mijn aanvraagformulier ingevuld dat ik 1/5 ouderschapsverlof opneem...
Ik werk in een 40u stelsel, wat neerkwam op 8u/week...
Omdat ik dagen werk van 8,5u en dagen van bvb maar 6u heb ik die 1/5 opgenomen in 2 halve dagen...

Maar ik had dus ook de mogelijkheid om de 4 dagen dat ik "lang" werk, 2u vroeger te stoppen... (maar zoals gezegd, die mogelijkheid heb ik niet genomen)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 feb 2017 09:37

JPV,

bedankt voor je reactie.. maar wat wil dat allemaal zeggen in eenvoudige mensentaal? :)
dat je 1/5e tijdskrediet zo kan verdelen dat je in overleg met werkgever zelf je dagen kan kiezen, zolang je het maar op voorhand op papier zet én je binnen een periode van maximum 12 maand "goed uitkomt".

Je kan dus bvb een stelsel invoeren dat je:
- per periode van 10 weken, 2 weken thuis bent
- per periode van 5 weken, 1 weken thuis bent
- per 3 weken 3 dagen thuisbent
- per 5 maand 1 maand thuis bent
- elke 2 weken eens de vrijdag en de maandag erop thuis bent (om een lang weekend te hebben)

enzovoort

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#12 , 03 feb 2017 09:51

JPV,

bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik begrijp niet hoe het komt dat ons eigen sociaal bureau (SD Worx) een negatief advies geeft voor het invoeren van zo'n tijdelijk flexibel schema.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 feb 2017 10:03

bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik begrijp niet hoe het komt dat ons eigen sociaal bureau (SD Worx) een negatief advies geeft voor het invoeren van zo'n tijdelijk flexibel schema.
Zal administratief te ingewikkeld zijn, vermoedelijk. Het zet dan ook de deur open voor anderen om op die manier ouderschapsverlof op te nemen, wat mogelijk niet gewenst is door de werkgever?

Het zou voor de werknemer uiteraard een mooi systeem zijn: op die manier kan je bijvoorbeeld de paasvakantie of kerstvakantie overbruggen: je bent die twee weken thuis voor de kinderen, en krijgt er nog een kleine uitkering bovenop...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#14 , 03 feb 2017 10:13

Gebruiker21,

- nagels met koppen wat betreft de werkgever: ze zien het wellicht ook niet echt zitten en zoeken iets om zich achter weg te steken. In eerste instantie dus de 'schriftvervalsing'. Mijn vraag daarbij is: hoe kan ik aantonen, zwart op wit, dat dit niet aan de orde is? Want eens dit van de baan, is het dus blijkbaar een kwestie van goeie wil..
- voor de werknemer is het uiteraard een mooi tijdelijk systeem.. maar het is blijkbaar perfect legaal als ik het allemaal een beetje goed begrijp?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 feb 2017 10:24

- nagels met koppen wat betreft de werkgever: ze zien het wellicht ook niet echt zitten en zoeken iets om zich achter weg te steken. In eerste instantie dus de 'schriftvervalsing'. Mijn vraag daarbij is: hoe kan ik aantonen, zwart op wit, dat dit niet aan de orde is? Want eens dit van de baan, is het dus blijkbaar een kwestie van goeie wil.
Als uw wergever dit niet ziet zitten, hoeven zij niets te zoeken om zich achter weg te steken. Zo'n regeling zou een gunst zijn naar jou toe, geen recht van u dat u kan opeisen. Als uw werkgever dus zegt: "neen, wij wensen zo'n systeem niet in te voeren." Is dit meer dan voldoende als "argument".
- voor de werknemer is het uiteraard een mooi tijdelijk systeem.. maar het is blijkbaar perfect legaal als ik het allemaal een beetje goed begrijp?
Het grootste probleem is, zoals je zelf aangeeft, dat uw werkgever ook moet akkoord gaan. Als hij akkoord gaat dat in zijn bedrijf ouderschapsverlof ook op deze manier kan opgenomen worden, zal hij dit hoogst waarschijnlijk allemaal wel op een legale manier in orde kunnen brengen. Heb je een idee wat de motivering van SD Worx is om hier een negatief advies over te geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”