Problemen bij mijn vriendin op het werk.

Satyris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Problemen bij mijn vriendin op het werk.

#1 , 21 jan 2017 22:01

Ik zal mijn best doen om het zo kort mogelijk te houden.

Mijn vriendin is van Italiaanse afkomst, en is sinds Augustus 2016 ingeschreven bij het gemeentehuis, sinds oktober heeft zij in een lokale lounge/brasserie werk gevonden, namelijk als Afwasser, met een contract van onbepaalde duur. Met een 30-tal uren per week.

Nu is echter de situatie als volgt: zij wordt betaald als afwasser (10,50€), maar doet bijna geen afwas. In plaats daarvan hebben ze haar aangeduid als "hoofd van de keuken", en mag zij ervoor zorgen dat alle tafels eten hebben. Dus in andere woorden, een kok met een afwassersloon .. heb gezien dat dit een goede 5€ verschil is in uurloon.

Het word nog mooier, die 30 uren dat zij wekelijks moet afleggen, zijn NOOIT 30 uren, vorige week deed ze er 60 en terwijl er was afgesproken dat ze deze week dan toch weer "normale" uren kreeg, zijn het er intussen ook weer 51 uren geworden. Weer als kok, en niet als afwasser ..

En om het verhaal helemaal rond te krijgen, is het intussen 21/01/2017, en moet zij haar geld nog ontvangen van december 2016! De vaste "betaaldag" is de 20e van de maand, (wat zelfs niet mag, tenzij er nog een tussentijdse betaaldag is voordien) ..

Zelf weet ze niet hoe ze dit moet aanpakken, omdat de vrouw die de zaak beheert, bijna psychotisch lijkt wanneer er iets niet loopt zoals volgens haar zin ..

Nu komen we even terug op het feit dat zij nog steeds geen goedkeuring heeft voor haar belgisch ID, dat volgt pas eind februari .. Zijn er instanties waar zij terecht kan als niet-belg om die hele handel weer in orde te krijgen? Want ze word dag in dag uit gewoon gebruikt en daarbuiten is ze één grote bol stress omdat er geen einde aan lijkt te komen ..

Nu gaan we wel interim kantoren bezoeken om hopelijk een alternatief te kunnen vinden voor de boel er helemaal ontploft ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2017 22:26

Alvast voldoende schendingen van het arbeidsrecht.
Vakbond is volgens mij de meest elegante weg.
Je zou het ook strategisch kunnen aanpakken en eerst een vorm van ontslagbescherming kunnen activeren...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2017 09:38

Het minimum loon horeca op 1/01/2017 is 11,42€

Voor aan 15€ te komen zoals u dit hier schrijft dan zit je al in Cat: 8 en er zijn maar 9 cat:

Als zij geen diploma heeft en een beginner is kan zij hooguit aan de cat 2 komen en het loon daarvoor is net het zelfde als de lonen cat I en Cat III.

Toeslag zondag werk is 2€ per uur met een maximum van 12€ per dag

Wat de andere zaken betreft heb je een punt, en zoals men al schreef ga naar een vakbond.

Dit zijn wel de minimum lonen, je kan altijd met je werkgever onderhandelen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 jan 2017 20:15

Een alleenwerkende kok (eventueel met hulpkoks onder zich) is wel degelijk niveau 8.

Terug naar “Andere”