Collectieve Schuldbemiddeling herroepen

YK4
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Collectieve Schuldbemiddeling herroepen

#1 , 21 jan 2017 15:59

Beste,

Ik ben 2 weken geleden, zonder te weten wat dit inhoud, in CSR gestapt.

Mijn advocaat heeft dit voor mij gedaan zonder mij te informeren over de voor en nadelen. Door de drukke periode heb ik hier zelf niet veel over kunnen opzoeken op het moment zelf.

Nu dat ik de nadelen zelf online bekijk zie ik toch wel dat dit erg duur zal worden en aangezien ik nooit zelf 100% akkoord ben gegaan met deze regeling, de advocaat heeft dit zelf beslist..., zou ik dit graag willen herroepen.

Ik heb de bemiddelaar nog niet gezien, ik heb een afspraak volgende week.

Ik zit niet in een positie waar ik de schulden niet zelf kan betalen.

Ik heb gezien dat ik een brief moet schrijven aan de rechtbank.

Hoe kan ik doen?

Kan de bemiddelaar dit weigeren?

Moet ik de bemiddelaar nog betalen, aangezien ik nog niks besproken heb met haar?

Hoe lang zal dit proces duren?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 21 jan 2017 23:22

Uw advocaat heeft de zaak laten voorkomen bij de arbeidsrechtbank ZONDER dat u dat wist????
U bent zelf niet naar de zitting gegaan?
E had totaal geen financiële problemen - deurwaarders - schulden enz???
Dit al eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp

YK4
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2017 19:14

Uw advocaat heeft de zaak laten voorkomen bij de arbeidsrechtbank ZONDER dat u dat wist????
U bent zelf niet naar de zitting gegaan?
E had totaal geen financiële problemen - deurwaarders - schulden enz???
Dit al eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp
Mijn advocaat heeft mij niets gezegt over de schuldbemiddeling. Wij hadden inderdaad een probleem met deurwaarders omtrent 1 enkele schuld. Om dit op te lossen heeft hij de schuldbemiddeling aangevraagd. Uiteindelijk kwamen we dit wel te weten, misschien zelfs nog op tijd om het te stoppen, maar we waren simpelweg te druk bezig met verschillende andere zaken en geloofden in het vertrouwen in onze advocaat om op te zoeken hoe het allemaal werkte.

Ik denk dat ik die brochure al eens gelezen heb maar ik zal het nog eens doen.

Als iemand kan antwoorden op de vragen in de originele post zou dat erg hulpvol zijn.

Dank u
Laatst gewijzigd door YK4 op 22 jan 2017 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2017 19:20

Iedereen kan altijd zijn schuldbemiddeling herroepen, daar zal je terug naar de arbeidsrechtbank voor moeten, dus geef je advocaat morgen het bevel om dit te doen, en zoek zelf voor een oplossing voor je schulden en maak er extra tijd voor
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

YK4
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2017 19:40

Als ik de schuldbemiddeling stopzet, hoelang zou de procedure duren?

Want ik moet de schulden aan de deurwaarders betalen en toen ze langskwamen zeiden ze dat dit voor eind Februari moet.

Is dit bespreekbaar met de deurwaarders? Of moet ik de schulden betalen terwijl de procedure nog loopt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2017 19:46

Hoe lang dit gaat duren dit weet ik niet, is afhankelijk van de rechtbank.

Alles is bespreekbaar met deurwaarders, maar je bent veel beter om al je schuld eisers te contacteren zij geven het bevel aan de deurwaarders, en doe dit snel wat deurwaarders werken niet gratis !

Kan het OCMW je niet helpen met eventueel een budget begeleiding dit is zonder advocaat en zonder rechtbank.

Ik ken mensen die daar goed mee geholpen zijn, het voordeel is dat men niet 100% je loon kan aanslaan, en je inboedel ook niet alles kan mee nemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#7 , 22 jan 2017 20:29

De vraag is: Is het dossier al goedgekeurd? En zoja, kan dat wel zonder U medeweten? Je moest toch akkoord gaan? Rare situatie.
Ook dacht ik dat voor 1 schuld geen schuldbemiddeling kon aangevraagd worden.

En als de deurwaarder langgewenst is weet je waarschijnlijk ook waarom. Dus schuldeiser verwittigen en aan hem betalen. Als je aan de deurwaarder betaald komen er nog kosten bij. Enkel de schuldeiser (of een rechter) kan deurwaarder doen stoppen.

YK4
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2017 21:51

De vraag is: Is het dossier al goedgekeurd? En zoja, kan dat wel zonder U medeweten? Je moest toch akkoord gaan? Rare situatie.
Ook dacht ik dat voor 1 schuld geen schuldbemiddeling kon aangevraagd worden.

En als de deurwaarder langgewenst is weet je waarschijnlijk ook waarom. Dus schuldeiser verwittigen en aan hem betalen. Als je aan de deurwaarder betaald komen er nog kosten bij. Enkel de schuldeiser (of een rechter) kan deurwaarder doen stoppen.
Het dossier is goedgekeurd. Ik heb een brief van de rechtbank ontvangen.

De advocaat representeert ons dacht ik? Daarom waarschijnlijk dat het zonder enig contract kan aangevraagd worden?

De advocaat heeft niet direct aan ons laten weten dat het over collectieve schuldbemiddeling ging. Hij zei dat we ons geen zorgen meer moesten maken over de deurwaarders. Hij heeft ons een kopie van zijn aanvraag aan de rechtbank pas nadien gestuurd.

De deurwaarder is langsgekomen aangezien de schuld nog niet betaald was. De reden hiervoor is dat we geen rekeningnummer hadden ontvangen, dit hebben we aan de advocaat gevraagd aangezien hij ook de zaak voor ons nam. Maar die antwoordde niet op tijd en zei dat hij ermee 'bezig' was. Nadien moet ik eerlijk zijn en was het vooral onze nalatigheid dat we niet zelf naar de schuldeiser zijn gegaan dat voor de deurwaarder zorgde. Die tijd was erg druk voor ons en we hadden misschien wel te veel vertrouwen in de advocaat.

Op zich is de deurwaarder nu niet meer een probleem, we zijn bereid om hem te betalen als dat nodig is.

Ik heb overmorgen pas voor het eerst contact met de schuldbemiddelaar. Zij weet nog niet dat we dit willen stoppen.

Weet U hoe precies we dit aan haar kunnen vertellen? Ik stel me ook voor dat ze met ons zal praten over het leefgeld. Is dit nodig als we toch willen stoppen? En wat moeten we doen als ze vraagt om dingen te ondertekenen? Is dit ook nodig?

Een ander vraag die ik heb is over het geld. Stel dat de stopzetting een aantal maand duurt, zal het geld dan nog steeds naar haar gaan? Ik veronderstel wel dat we het ereloon wel nog zullen moeten betalen?

Dank U.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 23 jan 2017 19:12

Maar het is niet uw advocaat die de schuldbemiddelaar is. De schuldbemiddelaar wordt aangesteld door de rechtbank en kan ook het OCMW zijn en het is deze bemiddelaar die de schulden moet betalen.
Is die deurwaarder nog bij u geweest nadat de rechtbank had beslist of de procedure aanhangig was. Tenslotte moeten alle schuldeisers aangeschreven worden en die lijst moet u ook hebben.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#10 , 23 jan 2017 20:12

Ga eens dringend langs bij de griffier i van de arbeidsrechtbank en vraag je dossier op.
Ik denk dat de schuldbemiddeling nog in aanvraag is en je daarvoor een brief kreeg van de rechtbank.
Dus dringend raad vragen aan de mensen die het kunnen weten, de griffier dus, kost niets en je weet waar je staat.
Vraag aan je advocaat waar hij me bezig is, want zonder u toestemming lijkt me dat een vreemd verhaal.

Terug naar “Andere”