Rechten van onafhankelijke internationale trader/verkopen

Patrick P
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechten van onafhankelijke internationale trader/verkopen

#1 , 17 jan 2017 06:44

Beste,

Ik werk reeds al meer dan 15 jaar eenzijdig exclusief voor een Italiaans bedrijf en verkoop hun producten in heel Azië. Omwille van economische toestanden en competitie van Chinese bedrijven daalde de verkoop in 2014 aanzienelijk. Ondanks herhaalde adviezen en suggesties aan het bedrijf hoe dit te counteren werd hieraan geen gevolg gegeven door hen.

Onlangs kreeg ik nu een mail dat ik enkel nog met de bestaande klanten mag handelen en dat ze zelf nieuwe prospecties gaan doen, vooral in China waar ik momenteel verblijf.

Heb ik rechten in deze? Kan het bedrijf een jarenlange samenwerking zomaar verranderen en de bestaande klanten overnemen zonder enige vergoeding? Er werd me in 2011 (toen ik in China ben gaan wonen) een éénzijdig samenwerkings akkoord aangeboden door hen maar ik heb geweigerd dit te tekenen. Het beschreef enkel mijn plichten en liet hen toe de gemaakte klanten over te nemen zonder enige vergoeding indien ik de vooropgestelde verkoopsquotas niet haalde.

Graag uw mening in deze of ik gerechtelijk gezien uberhaubt iets kan doen.

Dank alvast.
Patrick P

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 17 jan 2017 09:22

Welk contract heb je dan wel met dat italiaans bedrijf ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Patrick P
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2017 12:00

Excuses maar ik kreeg geen verwittiging via email van de reactie.

Ik heb enkel modelinge afspraken en email berichten met deze afspraken.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 jan 2017 12:33

en was er in een van die e-mailberichten een afspraak over een exclusief recht in china voor jou?

ben je wel zelfstandige of eerder een schijnzelfstandige (weliswaar naar Italiaans recht, maar gezien je al die jaar exclusief werkt voor hen en je zelf je klanten niet kan kiezen, lijkt dit wel het geval te zijn)

Terug naar “Andere”