Arbeidscontract

Jan-W
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Arbeidscontract

#1 , 14 jan 2017 12:09

Beste,

Graag had ik een kleine inlichting willen hebben.

Het zit zo dat ik bij bij bedrijf x ingeschreven ben en 30u/week presteer. Ik werk ook voor dezelfde werkgever voor bedrijf y 2*3u/maandelijks op zaterdag.

Het komt er dus op neer dat ik voor bedrijf x maandelijks ongeveer 120u tewerkgesteld ben.
Voor bedrijf y ben ik 6u/maandelijks tewerkgesteld.

Nu, Het is zo dat ik ingeschreven ben bij bedrijf y waar ik maar 6u maandelijks tewerkgesteld ben.

Bij bedrijf x is het basisloon iets hoger dan bij bedrijf y, valt onder een andere paritair comité en heeft ook extralegale voordelen.
Aangezien ik voor 95% tewerkgesteld ben bij bedrijf x vroeg ik me af of dat dit wettelijk mag om mij in te schrijven bij bedrijf y waar ik maar amper 6u/maandelijks werk om zo alle extra voordelen te ontwijken waar ik normaal recht op heb.

Alvast bedankt.
Mvg,
Jan. W

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2017 13:48

bij twijfel is het de dienst inspectie van de sociale wetten die oordeelt onder welk pc je ressorteert
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2017 14:51

bij twijfel is het de dienst inspectie van de sociale wetten die oordeelt onder welk pc je ressorteert
PC is op niveau bedrijf en niet op niveau werknemer. Tenzij - redelijk uitzonderlijk - een bedrijf onder meerdere PC's zou vallen (verschillend HR beleid, verschillende vestiging, volledig verschillende activiteiten, geen vermenging onder werknemers).

Inspectie sociale wetten geeft trouwens maar een voorlopig oordeel. (Eén van de drie instanties die hierover adviseert of standpunt inneemt).
Uiteindelijk oordeel is aan de arbeidsgerechten en strafgerechten.

Volgens mij is het perfect mogelijk om bv. halftijds bij één werkgever als arbeider onder PC 1xx of 3xx te werken, en halftijds bij werkgever twee als bediende onder PC 2xx of 3yy.
Je neemt de voor- en nadelen van dat PC mee met betrekking tot de werktijd.

Waar zie je problemen of beperkingen of incompatibiliteiten op persoonlijk vlak?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2017 15:47

Waar zie je problemen of beperkingen of incompatibiliteiten op persoonlijk vlak?
als het een verboden terbeschikkingstelling is kan de inspectie wel tussenkomen inzake de sectoriele loon en arbeidsvoorwaarden

topic starter kan best meedelen of die bij het andere bedrijf ook onder hetzelfde gezag staat of niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 jan 2017 17:24

Beste,

Graag had ik een kleine inlichting willen hebben.

Het zit zo dat ik bij bij bedrijf x ingeschreven ben en 30u/week presteer. Ik werk ook voor dezelfde werkgever voor bedrijf y 2*3u/maandelijks op zaterdag.

Het komt er dus op neer dat ik voor bedrijf x maandelijks ongeveer 120u tewerkgesteld ben.
Voor bedrijf y ben ik 6u/maandelijks tewerkgesteld.

Nu, Het is zo dat ik ingeschreven ben bij bedrijf y waar ik maar 6u maandelijks tewerkgesteld ben.
Je kan niet werken voor dezelfde werkgever voor 2 bedrijven. Dit omdat de werkgever net telkens dat bedrijf is. Je kan wel 'toeval' tweemaal dezelfde chef hebben bij 2 verschillende werkgevers. Dit terzijde.

Als je voor 2 bedrijven werkt, moet je letterlijk bij die 2 bedrijven een contract hebben, niet bij dat ene bedrijf alleen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2017 19:24

Beste,

Graag had ik een kleine inlichting willen hebben.

Het zit zo dat ik bij bij bedrijf x ingeschreven ben en 30u/week presteer. Ik werk ook voor dezelfde werkgever voor bedrijf y 2*3u/maandelijks op zaterdag.

Het komt er dus op neer dat ik voor bedrijf x maandelijks ongeveer 120u tewerkgesteld ben.
Voor bedrijf y ben ik 6u/maandelijks tewerkgesteld.

Nu, Het is zo dat ik ingeschreven ben bij bedrijf y waar ik maar 6u maandelijks tewerkgesteld ben.
Je kan niet werken voor dezelfde werkgever voor 2 bedrijven. Dit omdat de werkgever net telkens dat bedrijf is. Je kan wel 'toeval' tweemaal dezelfde chef hebben bij 2 verschillende werkgevers. Dit terzijde.

Als je voor 2 bedrijven werkt, moet je letterlijk bij die 2 bedrijven een contract hebben, niet bij dat ene bedrijf alleen.
tenzij die onder gezag blijft staan van het bedrijf waarmee hij een contract heeft.
net zoals een interieurverzorgster die voor haar werkgever bij verschillende bedrijven het interieur gaat verzorgen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 14 jan 2017 19:40

Dan werkt die nog altijd voor haar werkgever, niet voor die winkels. Hier is sprake van een permanente uitlening

Jan-W
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jan 2017 13:59

Alvast bedankt voor de info.
Mag de werkgever dan zelf uitmaken onder welke bedrijf je ingeschreven bent? Het is toch logisch dat ik normaal ingeschreven zou moeten zijn onder bedrijf x aangezien ik daar 120u/maandelijks tewergesteld ben en bij bedrijf y 6u/maandelijks.

Nog een klein vraagje : Voor de zaterdagwerk (2*3u/maandelijks) kan de werkgever mij verplichten om te komen werken, aangezien ik toch wekelijks aan mijn 30u kom, zijn de zaterdagen overuren.

Alvast bedankt.
Mvg,
Jan

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 15 jan 2017 14:35

Staan die zaterdagen ergens vermeldin een contract? Heb je een vast uurrooster?

Jan-W
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jan 2017 17:56

Staan die zaterdagen ergens vermeldin een contract? Heb je een vast uurrooster?
De zaterdagen zijn vermeld in mijn uurrooster en ik heb een vaste uurrooster. Ik kom wel wekelijks aan mijn 30u/week (de 2 zaterdagen zijn dus meeruren).

Jan-W
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2017 19:04

Staan die zaterdagen ergens vermeldin een contract? Heb je een vast uurrooster?
De zaterdagen zijn vermeld in mijn uurrooster en ik heb een vaste uurrooster. Ik kom wel wekelijks aan mijn 30u/week (de 2 zaterdagen zijn dus meeruren).
Correctie: " De zaterdagen zijn vermeld in mijn contract".

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 jan 2017 20:44

Staan die zaterdagen ergens vermeldin een contract? Heb je een vast uurrooster?
De zaterdagen zijn vermeld in mijn uurrooster en ik heb een vaste uurrooster. Ik kom wel wekelijks aan mijn 30u/week (de 2 zaterdagen zijn dus meeruren).
je hebt jezelf contractueel gebonden om op zaterdag te werken. De zaterdaguren zijn niet de meeruren, het zijn de andere dagen waarop je meeruren presteert.

Jan-W
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jan 2017 08:23

Ik blijf toch nog steeds met 6 overuren de zaterdagen? Ik werk van maandag t.e.m vrijdag van 13:00 tot 19:00 dan kom ik aan mijn 30u/week, dan heb ik nog de 2 zaterdagen 2*3u.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jan 2017 09:01

Ik geloof dat je niet snapt wat JPV schreef, je doet op de andere dagen net iets te veel uren, want zaterdag is een werkdag, je kan niet schuiven met dagen enkel met uren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 16 jan 2017 11:50

Ik blijf toch nog steeds met 6 overuren de zaterdagen? Ik werk van maandag t.e.m vrijdag van 13:00 tot 19:00 dan kom ik aan mijn 30u/week, dan heb ik nog de 2 zaterdagen 2*3u.
Kijk, als bvb je van maandag tot vrijdag van 13u tot 18u moet werken, maar je werkt elke dag van 13 tot 19 én je werkt op zaterdag 5 uur (dit laatste correct volgens je contract), dan heb je een contract van 30 uur en doe je van maandag tot vrijdag telkens 1 overuur.

Terug naar “Andere”