Feestdag recuperen voor deeltijdse bediende

Egni13
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Feestdag recuperen voor deeltijdse bediende

#1 , 12 jan 2017 11:06

Feestdag 11nov valt op zondag dit jaar. Ik werk zelf deeltijds met name op woe do en vrijdag.
Mijn baas wil deze feestdag laten recupereren op maandag 14aug. Maar daar heb ik niets aan...ik werk niet op maandag.
Is dit wettelijk? Wat kan ik doen?
Is er een artikel in arbeidsrecht waarmee ik kan aantonen dat ik ook recht heb om deze te recupereren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jan 2017 13:55


Mijn baas wil deze feestdag laten recupereren op maandag 14aug.
als er nu nog geen bekendmaking is , is uw werkgever hiervoor te laat

4/1/1974
Art. 7. De paritaire organen kunnen voor alle of voor een deel van de ondernemingen welke onder hun bevoegdheid vallen de vervangingsdag vaststellen.
De Minister, die de arbeid in zijn bevoegdheid heeft, moet vóór 1 oktober van het jaar dat voorafgaat aan dit waarin de te vervangen feestdag valt van deze beslissing in kennis worden gesteld.
Die beslissingen hebben slechts uitwerking nadat zij bij koninklijk besluit algemeen verbindend werden verklaard.

Art. 8. Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, kan de vervangingsdag vastgesteld worden door de ondernemingsraad. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eensdeels en de syndicale afvaardiging anderdeels, of, bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers.
Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.


Afdeling 5. _ Bekendmaking.

Art. 13. § 1. De data van de feestdagen die bij koninklijk besluit worden bepaald moeten in het arbeidsreglement worden vermeld.
De werkgevers zijn verplicht vóór 15 december van elk jaar in de lokalen van hun onderneming een ondertekend en gedagtekend bericht aan te plakken waarin worden vermeld:
1° de bij de artikelen 7 en 8 bepaalde vervangingsdagen van de feestdagen;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”