Wc's op het werk.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Wc's op het werk.

#1 , 11 jan 2017 09:39

Goedemorgen.

wegens enkele interne verhuizen binnen een gehuurd gebouw
zitten we nu met +/- 150 op 1 verdieping met 2 Wc's en 2urinoires voor de mannen.
en 2 wc's voor de vrouwen.
verhouding is ongeveer 130 mannen / 20 vrouwen.

Wat dus veel teweinig is gelet dit volgens wat ik vind 1 per 25 zou moeten zijn.
(voor de vrouwen dus geen probleem)

Met alle nodige problemen dat dit meebrengt...
wachttijden, niet even proper, papier vlug op, ...

Enkele vragen,

waar rapporteer je dit best?
werkgever doet het af als zijnde "binnen jaar verhuizen we naar betere locatie..."

Is het toegelaten (als de nood het hoogst is) om als man op de vrouwen wc te gaan?
of kan je hierdoor problemen verkrijgen?

tips/advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 11 jan 2017 11:41

licht uw dienst PBW in

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2017 11:43

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

je kan in uw melding verwijzen naar art 59 zo blijf je anoniem voor je werkgever, wanneer de mannen wc's te vuil zijn ga ik ook naar de vrouwen wc's, bij mijn weten is er hiervoor geen enkele sanctie voorzien
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

#4 , 12 jan 2017 09:43

licht uw dienst PBW in
Dit is gebeurt. Ze gingen de situatie bekijken maar waren al op de hoogte (via iemand anders waarschijnlijk)
en wisten ook te zeggen dat het tijdelijk zou zijn...

Maar wat ben je er mee dat je binnen half jaar of jaar 'beterschap' hebt als er nu wel de problemen zich stellen...
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

je kan in uw melding verwijzen naar art 59 zo blijf je anoniem voor je werkgever
Thanks, ga ik ook doen.
wanneer de mannen wc's te vuil zijn ga ik ook naar de vrouwen wc's, bij mijn weten is er hiervoor geen enkele sanctie voorzien.
Collega's zeiden dat de vrouwen dan klacht tegen je konden neerleggen...
Omdat een gescheiden wc zonder inmenging/toegang van het andere geslacht een recht zou zijn.
(cfr: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=595: .... met inbegrip van een scheiding mannen / vrouwen... )

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 12 jan 2017 10:10

Gescheiden sanitair voorzien is een verplichting voor de werkgever, maar men niemand verhinderen om de toiletten van het andere geslacht te gebruiken.
"sowieso" schrijf je zo.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 12 jan 2017 10:54

als de nood het hoogst is de vrouwen wc's gebruiken of in u broek doen, mijn keuze is dan rap gemaakt.

niets belet u denk ik om eventueel wc's op andere verdiepingen te gebruiken, voor zover deze vrije toegang hebben, misschien afspraken hieromtrent maken met de andere bedrijven in het gebouw?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2017 12:19

Collega's zeiden dat de vrouwen dan klacht tegen je konden neerleggen...
Omdat een gescheiden wc zonder inmenging/toegang van het andere geslacht een recht zou zijn.
(cfr: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=595: .... met inbegrip van een scheiding mannen / vrouwen... )
in de wet staat dat ze gescheiden dienen te houden, een klacht indienen zullen zij vrijwel zeker kunnen doen, maar welke sanctie staat er op?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”