vakantiedagen verminderd bij deeltijds werken wegens ziekte

mabos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vakantiedagen verminderd bij deeltijds werken wegens ziekte

#1 , 09 jan 2017 18:42

Geachte,

Mijn echtgenote heeft begin 2016 een zware operatie ondergaan. Zij is opnieuw deeltijds beginnen werken (18uur ipv 28 uur) vanaf april 2016. Voor de 10 uur krijgt ze een uitkering van het ziekenfonds. In april werden haar aantal vakantiedagen dan ook aangepast, terwijl die toch het gevolg zijn van haar werkzaamheden in 2015. Na wat opzoekingswerk op het internet zou het normaal zijn dat men dan het aantal dagen aanpast, maar zouden de overige dagen in december worden uitbetaald. Nu heeft mijn echtgenote echter niets ontvangen. Klopt het bovenstaande en zo ja hoe kunnen we dan ons recht doen gelden ?

Vriendelijke groeten,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 jan 2017 20:59

Vereenvoudigd komt het er op neer dat je recht hebt op 4 weken vakantie. Als je deeltijds werkt zitten er in een week geen 5 werkdagen doch minder. Bv slechts 10 dagen als je op 1/1 halftijds begint te werken. Normaal heb je in mei 2016 nog je enkel en dubbel vakantiegeld ontvangen op basis van je prestaties in 2015.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2017 21:23

Uw echtgenote is nog steeds werkzaam bij dezelfde werkgever als in 2015?

Volgens mij moet je inderdaad eind december de afrekening van de niet-opneembare verlofrechten van vakantiedienstjaar 2016 uitbetaald gekregen hebben.
Best eerst navragen bij de werkgever. Hij kan dit bij zijn sociaal secretariaat eenvoudig nagaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 09 jan 2017 21:53

Uw echtgenote is nog steeds werkzaam bij dezelfde werkgever als in 2015?

Volgens mij moet je inderdaad eind december de afrekening van de niet-opneembare verlofrechten van vakantiedienstjaar 2016 uitbetaald gekregen hebben.
Best eerst navragen bij de werkgever. Hij kan dit bij zijn sociaal secretariaat eenvoudig nagaan.
Da s dan omdat er in mei 2016 enkel en dubbel vakantiegeld betaald werd op basis van een deeltijds regime. Dan moet er in december bijbetaald worden.

Hoe werd je in mei betaald? Je bent immers maar in april deeltijds gaan werken zodat je ws nog als voltijds vakantiegeld betaald werd. 1,8 maandloon (enkel en dubbel alsof je nog voltijds werkte) of alsof je deeltijds werkte?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2017 00:08

ben je wel zeker dat er nog een verekening moet komen?
heb je 4 weken verlof genomen in 2016?
arbeider of bediende?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2017 00:42

(Voor alle duidelijkheid:
- enkel vakantiegeld = loon ondanks verlofdag
- dubbel vakantiegeld = het "vakantiegeld" dat in mei-juni wordt uitgekeerd)

Samenvatting
2015 (vakantiedienstjaar): voltijds gewerkt = voltijdse vakantierechten voor 2016 (= vakantiejaar)
2016 (vakantiejaar): deeltijds gewerkt
- doorheen het jaar 2016: 20 vakantiedagen (stelsel 5-dagenweek) aan huidig rooster
- mei/juni: uitbetaling dubbel vakantiegeld m.b.t. vakantiedienstjaar 2015
- eind 2016: uitbetaling uren jaarlijks verlof (= deel van enkelvoudig vakantiegeld) die niet konden opgenomen worden omdat in 2016 deeltijds gewerkt werd

Wanneer de rechten m.b.t. dubbel vakantiegeld worden uitgekeerd (op basis van voltijdse prestaties 2015) is mij niet duidelijk.

Ik weet wel dat er in 2015 of 2016 een vereenvoudiging is doorgevoerd omdat voordien - om begrotingsredenen - bij wijziging van contract (telkens) een volledige afrekening werd gemaakt. Dat was zeer verwarrend en gelukkig is de wetgever hier opnieuw van afgestapt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”