Verlof/klein verlet/...

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Verlof/klein verlet/...

#1 , 04 jan 2017 10:06

Beste,
Mijn vriend en ik verhuizen binnen 2 weken, er is heel wat werk te doen bij de verhuis, maar we werken beiden voltijds (40u/week)
Ik heb, op mijn werk, verlof kunnen aanvragen voor de verhuis onder de naam 'bijzonder verlof'. Opdat ik hier niet mijn gewone vakantiedagen voor moest inzetten.
Echter, mijn vriend krijgt GEEN verlof want zijn bedrijf vindt verhuizen geen reden om verlof te geven/krijgen. Is er iets wat we hieraan kunnen doen? IK kan namelijk niet de hele verhuiswagen alleen gaan in en uitladen...
Is er dan geen speciale uitzonderingsregel op verlof voor een verhuis?
Kan iemand ons aub zo snel mogelijk hiermee helpen? Want de tijd begint stilaan te dringen voor ons...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2017 10:12

Verhuizen is normaal gezien geen reden tot klein verlet, maar per sector kan daar van afgeweken worden. Als er voor uw vriend nergens een CAO bestaat waarin wel klein verlet toegestaan wordt voor verhuis, kan hij dit dus niet eisen en zal hij dus eventueel gewoon verlof moeten nemen (in onderling overleg met de werkgever). Als de werkgever dus geen verlof toestaat die dag, heb je een probleem en zal je familie en / of vrienden moeten inschakelen om u te helpen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 04 jan 2017 10:45

oplossing = verlof nemen

indien dit niet gaat zal u een andere oplossing moeten vinden.

nogal laat om hier nu pas aan te denken, niet?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2017 11:21

Verlof vragen zonder wedde
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 jan 2017 12:13

Mijn zoon en dochter, die bij dezelfde instelling (EU) werken, krijgen ieder 2 dagen BETAALD verlof voor hun verhuis.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#6 , 04 jan 2017 12:29

Zoals al vermeld: dit hangt van omstandigheden af.

Op het hoogste niveau, de wetgeving voor iedereen, is dit niet bepaald.
Dan heb je de CAO's en AO's.
Op AO vlak zal er ook niets geregeld zijn, aangezien je man dit niet krijgt.
Dan rest er de CAO.

Ik zie dat je er in bijvoorbeeld PC 307 recht op hebt, in PC 200 dan weer niet.

Je vriend kan ook gewoon verlof nemen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2017 16:07

Mijn zoon en dochter, die bij dezelfde instelling (EU) werken, krijgen ieder 2 dagen BETAALD verlof voor hun verhuis.
Wij krijgen sowieso één dag, en 2 dagen indien we verder dan zoveel km van onze vorige woonplaats verhuizen. Maar zoals gezegd is dit enkel en alleen omdat dit zo geregeld is in onze sector / ons bedrijf (geen idee op welk niveau dit exact toegestaan werd). "Standaard" krijg je voor een verhuis geen dag verlof.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”