Na arbeiders nu ook bedienden die badgen

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Na arbeiders nu ook bedienden die badgen

#1 , 29 dec 2016 00:38

Ik ben actief in een KMO waarvan een deel van de werknemers als arbeiders werken en een ander deel als bedienden.
Arbeiders werken al jaren met een tikklok. Bedienden werkte gewoon de "afgesproken uren". Officieel 38u, maar in werkelijkheid 50u/week zonder enige vorm van compensatie (hetzij recup of extra loon).
Door deze harde werkcultuur binnen het bedrijf, worden er dus lange en stressvolle dagen gewerkt. Officieel werkt elke bediende van 8u-16u30, maar de maar de meerderheid werkt er van 8u-18u30.
Vroeger vertrekken dan 18u wordt gezien als "minutenkijken" en wordt bijgevolg niet geapprecieerd bij de zaakvoerder. Om dit stramien wat te doorbreken, ben ik sinds een jaar van 8u30-18u30 aan het werk, zodat ik toch 30min minder lang moet werken. Ik ben er mij van bewust dat ik het contract niet volg, anderzijds presteer ik ruim boven 38u/week waardoor ik graag flexibel werk (in beide richtingen). Eerder dit jaar had ik hier een discussie over met onze personeelsdienst, maar ze snapten mijn situatie uiteindelijk en er werd achteraf niets meer gezegd op het feit dat ik zelf mijn begin uur had gekozen.

Sinds vorige week kreeg elke bediende op zijn bureau een blad waarin stond dat er met een tikklok zou gewerkt worden. De reden hiervoor is om de "afwezigheden te registreren in het kader van veiligheid". Hier kan niemand natuurlijk iets op tegen hebben, tot blijkt dat de tikklok eigenlijk een controle middel is van de werkgever om te zien hoeveel uren iedereen werkt.
Waarom ik dit denk?

(passage uit tekst die op het blad stond)
"wanneer tikken:
- Aanvang werken (5min voor men zich naar zijn werkpost begeeft)
- Aanvang pauze
- Einde pauze
-Einde werk


Afspraken:
- Tikken voor een collega is ten strengste verboden
- Elke poging tot fraude zal ontslag wegens dringende reden betekenen
- Badge kwijt= nieuwe badge aan 20 Euro
- Geen tikking is veronderstelling van niet gewerkt
"

Wat opvallend is, is dat er gedurende de (middag) pauze moet getikt worden, terwijl de refter zich in dezelfde gang als de bureaus bevindt. Ik zie niet in wat dit met veiligheid te maken heeft.
Daarnaast staat er op het blad geen datum van invoering van het tiksysteem. Wel staat er onderaan het blad mijn naam + datum van vandaag (zelf in te vullen) en wordt de handtekening gevraagd.
Daarnaast wordt enkel mijn handtekening gevraagd. Er is geen handtekening van de zaakvoerder of personeelsdienst bij.
Niet onbelangrijk, het tiksysteem wordt nergens aangekaart in het arbeidsreglement en is zonder enige vorm van overleg gebeurd.

Er heerst tussen collega's veel onduidelijkheid over de maatregel, waardoor ik naar aan de zaakvoerder en personeelsdienst gevraagd heb of ze geen mail konden opstellen met wat toelichting omtrent deze maatregel: waarom het wordt ingevoerd, of overuren vanaf nu gerecupereerd worden,..." ==> Deze mail werd bewust genegeerd, precies dat ze bewust niets op mail willen hebben staan. Alleen kwam de verantwoordelijke van de personeelsdienst naar mij om te zeggen dat alles duidelijk op papier stond en de werknemers maar moeten lezen wat er staat.

Voor een werkgever die overuren niet laat recupereren (ook niet in ADV dagen), vind ik de invoering van een tikklok zeer bizar.
Heeft iemand van jullie misschien een idee waarom het echt ingevoerd wordt? Iedereen kan nu naar de vakbond of arbeidsinspectie gaan en zeggen dat de overuren niet gerecupereerd worden.. (we hebben geen interne vertegenwoordiging van vakbond)
Dankzij dit systeem ben ik nu wel geneigd juist mijn uren (terug van 8u ipv 8u30 en dit tot 16u30) te doen. Ik werd eerste niet als "minutenkijker" beschouwd, maar als zij zelf naar minuten gaan kijken zal ik dit ook moeten doen en maandelijks een lijst opvragen van gepresteerde uren. Doe ik hier iets verkeerd mee?
Zijn er manieren dat mijn werkgever mij kan "kloten" als ik dit doe?
Ik weet dat onze personeelsdienst bezonder streng is tov arbeiders. 1min te laat tikken 's ochtends = commentaar krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2016 06:51

Ik vraag me af waarom een werknemer tegen badgen zou kunnen zijn, dit is juist het bewijs als je teveel uren doet.

Mijn persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de werknemers die tegen de prikklok zijn, dat die juist moeten gecontroleerd worden, heb hiervan vele getuigenissen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 29 dec 2016 16:09

Ik vraag me af waarom een werknemer tegen badgen zou kunnen zijn, dit is juist het bewijs als je teveel uren doet.

Mijn persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat de werknemers die tegen de prikklok zijn, dat die juist moeten gecontroleerd worden, heb hiervan vele getuigenissen !

Ik heb er zeker geen enkel probleem mee, gezien ik altijd minimaal mijn 38u presteer.
Nu wil het net lukken dat ik vandaag getuige was van een gesprek tussen een verantwoordelijke en enkele werknemers.
Deze werknemers presteren nu gemiddeld 50u/week, niet te recupereren. Hun eerste vraag bij het tikken was: "worden de overuren dan vanaf nu gerecupereerd?"

Antwoord: "Neen, waarom?"
werknemers "wel ja, op mijn contract staat dat ik van X uur tot Y uur moet werken en maximaal 38u."
Antwoord verantwoordelijke "Awel dat moet je eens doen. ik zorg er dan voor dat we je contract snel aanpassen hoor" (betreft vast contract onbepaalde duur met duidelijk vermelding van start en einduur)

Mocht in de toekomst blijken dat deze verantwoordelijke zo tegen mij doet, hoe moet ik hierop reageren?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 29 dec 2016 16:18

Ik denk dat het eens tijd wordt voor een sociale inspectie in dat geval...

Nu, als mijn werkgever zo zou reageren tegenover mij (en zo'n eisen zou stellen), ik zou maken dat ik daar weg was.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 30 dec 2016 16:48

Ik denk dat het eens tijd wordt voor een sociale inspectie in dat geval...

Nu, als mijn werkgever zo zou reageren tegenover mij (en zo'n eisen zou stellen), ik zou maken dat ik daar weg was.
Gezien mijn werkgever deze uitspraken nooit op mail zet, zou een opgenomen gesprek als bewijs gebruikt kunnen worden (voor het geval dat ik ooit bewijs zou nodig hebben).

Ik hoe dan ook opzoek naar een andere job. Bij dergelijke werkgever kan ik niet blijven werken.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 01 jan 2017 11:48

Als je dan toch weggaat, kan je misschien via opnames bewijzen verzamelen via de opnames, en er dan de sociale inspectie op afsturen.
De situatie kan dan achteraf misschien verbeteren voor de achterblijvende collega's.
Plus als je bij je nieuwe job in de problemen komt en ontslagen wordt, heb je ook iets in handen ingeval de RVA moeilijk doet ivm uitkeringen.
Eventueel aansluiten bij een vakbond, zodat je ook kan rekenen op juridisch advies en begeleiding bij arbeidsrechtbank indien nodig.
Mogelijk moet je bij een vakbond wel een minimale tijd aangesloten zijn om te kunnen genieten van juridische begeleiding.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jan 2017 11:59

Een verplichting van de werkgever is alleszins het respecteren van de werktijden.

Als je toch ander werk zoekt (en vindt), dan kan je formeel uitbetaling van de gepresteerde uren vragen op basis van de regels van overwerk (en overloon).
Als hij je dan wil ontslaan, dan wordt het pas interessant!
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Natascha33
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2017 17:37

Beste,

De werkgever kan niet zomaar een nieuwe vorm van tijdsregistratie/aanwezigheidsregistratie installeren zonder een welbepaalde procedure te respecteren, waarbij vervolgens de nieuwe regeling ook in het arbeidsreglement dient te worden opgenomen.

Verder mag je als werkgever inderdaad niet eenzijdig jouw start- en einduur gaan wijzigen, net zomin als dat jouw werkgever van jou mag verwachten dat je overuren maakt, die zelfs niet eens worden geregistreerd als zijnde overuren.

In- en uitbadgen tijdens de middagpauze is wettelijk (mits navolging bovengaande procedure)

Verder vrees ik dat de bedrijfscultuur zodanig scheefgetrokken is en er slecht HR-beleid is. Dit verandert niet van de ene op de andere dag, en al zeker niet als de bedrijfsleider niet de juiste mentaliteit, kennis en know-how heeft.

Groeten

Terug naar “Andere”