feestdag op zondag - bedrijf bepaalt dat feestdag genomen is voor aanvang arbeidscontract

ambulocetus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

feestdag op zondag - bedrijf bepaalt dat feestdag genomen is voor aanvang arbeidscontract

#1 , 27 dec 2016 22:03

Hallo,

mijn vriendin werkt voor een bedrijf dat onder paritair comité 200 valt.

Nu is zij in dienst sinds 01-10-16, dit is haar eerste job sinds ze afstudeerde. Ze is te oud voor jeugdvakantie en Europese vakantie is niet zo interessant. Het bedrijf heeft veel buitenlandse werknemers in dienst en biedt, om buitenlandse/jonge werkkrachten aan te trekken, een aantal extra verlofdagen aan in het eerst dienstjaar. Of deze impliciet of expliciet zijn opgenomen in de arbeidsovereenkomst/CAO's weet ik niet, het arbeidscontract is letterlijk 2 A4's.

Dit jaar valt Kerst en nieuwjaar op een zondag. Voor Kerstmis is in het bedrijf bepaald dat de feestdag ingehaald werd ergens in de maand mei, op een vaste dag wanneer iedereen deze dag nam.

Wanneer mijn vriendin vroeg wanneer zij de Kerstmis-feestdag kon inhalen werd haar verteld dat de dag reeds was opgenomen in mei en dat zij er dus om kon fluiten. Bovendien men herinnerde haar dat zij 5 extra dagen gekregen had om te nemen die ze niet had moeten krijgen. Ik kan er mee inkomen dat in sommige bedrijven een vaste dag wordt bepaald wanneer men de dag neemt, maar dat deze dag zou vallen voor de aanvang van het arbeidscontract en dat men daardoor geen recht heeft om die feestdag in te halen is voor mij niet aanvaardbaar.

Mij lijkt het mij dat zij recht heeft om die feestdag alsnog in te halen, maar graag hoor ik wat jullie er van denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2016 00:18



Mij lijkt het mij dat zij recht heeft om die feestdag alsnog in te halen, maar graag hoor ik wat jullie er van denken.
dat volgens de wet van 4/1/1974 voor dat bedrijf kerstdag in de maand mei valt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 28 dec 2016 10:21

Dat klopt, en is zo wettelijk bepaald, volgens de wet die de reden opgaf.

Omgekeerd kun je volgens deze wet dus ook 2x kerstdag krijgen (beide betaald).
Als je vriendin in mei zou gewerkt hebben voor dat bedrijf, en ondertussen zou veranderen van bedrijf waar ze kerstdag collectief op 26 december nemen bijvoorbeeld.

Reclame

Terug naar “Andere”