Tijdskrediet, nieuwe wetgeving

Ninapina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet, nieuwe wetgeving

#1 , 26 dec 2016 19:21

Ik was tot eind maart 2014 werkzaam in een OCMW. Sinds april 2014 neem ik tijdskrediet op om samen met mijn gezin te verhuizen. Mijn man is sinds januari 2014 tewerk gesteld in het buitenland voor een periode van drie jaar. Ik heb steeds jaarlijks mijn aanvraag voor verlenging tijdig, minstens drie maanden op voorhand, ingediend. Ik wil ook graag terug mijn job opnemen na deze periode. Mid 2016 beslist mijn man's werkgever om zijn tewerkstelling met 6 maanden te verlengen, nl tot einde juni 2017. In oktober 2016 reis ik naar België om tijdig, 5 maanden vooraf, mijn verlenging voor het volgende jaar aan te vragen, nl van april 2017 tot maart 2018. Blijkt nu dat ik wegens de nieuwe Staatshervorming mijn aanvraag voor 2 september had moeten indienen en hier dus geen recht meer op heb. Geen nood, dacht ik, ik vraag dan voor de resterende maanden ( april tot augustus) wel verlof zonder wedde aan. Volgens mijn werkgever heb ik hier ook geen recht op omdat op mijn niveau (niveau B) geen verlof zonder wedde toegelaten is.
Mijn eerste vraag is : wie moest mij informeren over de wijzigende wetgeving inzake tijdskrediet? Ocmw, RVA,... of moest ikzelf verondersteld zijn de wetgeving te kennen, ook bij verblijf in het buitenland?
Tweede vraag: op welke wettige manier kan ik mijn loopbaanonderbreking verlengen zonder mijn werk te verliezen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 jan 2017 18:09

Hebt u kinderen en hebt u in het verleden andere vormen van tijdskrediet genomen?

Sowieso is er niemand die verplicht is u in te lichten over zaken waarvan men nog niet weet of u deze nog zal gebruiken. U kan steeds nieuwe wetgeving lezen op www.staatsblad.be

Ninapina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2017 05:24

Mijn kinderen zijn volwassen, 21 en 23 jaar oud.
Ik heb in het verleden tijdskrediet opgenomen, 4/5 werktijd, 1/5 tijdskrediet.

Iedereen weet dat alle nieuwe wetgevingen te vinden zijn in het Staatsblad, maar ik denk dat niemand dagelijks het Staatsblad doorneemt :D
Als je niet op de hoogte bent van veranderingen ga je er ook niet naar op zoek.

Blijkbaar is er in juni een interne mail rondgestuurd om werknemers in te lichten over de wetswijziging inzake tijdskrediet.
Wat ik wel raar vond is dat mijn werkgever in oktober een mail stuurde met de vraag of ik al dan van plan was om mijn tijdskrediet te verlengen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 11 jan 2017 05:48

Niet zo raar, er zijn immers nog andere mogelijkheden om tijdskrediet te nemen, per statuut.

En idd, het staatsblad is teveel om te lezen. Maar je werkgever kan ook niet weten wat jij van plan bent om te doen. Ze kunnen het hoogstens vragen, maar zijn daar nergens toe verplicht.

U hebt idd geen recht meer op tijdskrediet, u kan enkel nog het thematisch verlof of het zorgkrediet openen (mits u een reden kan opgeven).
http://www.vlaanderen.be/nl/werk/vlaams ... are-sector

Terug naar “Andere”