Tijdskrediet met motief na ouderschapsverlof

viatchislav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet met motief na ouderschapsverlof

#1 , 25 dec 2016 14:52

In augustus 2016 is onze dochter geboren. Mijn echtgenote neemt nu ouderschapsverlof op in volledige onderbreking tot en met 13 april 2017.

Hierna wil zij deeltijds gaan werken. Kan zij aansluitend op haar ouderschapsverlof ( Thematisch verlof ) een tijdskrediet met motief en uitkeringen ' zorgen voor kind jonger dan 8 jaar' aanvragen?

Enkele gegevens:

PC 302
Arbeidster
In dienst sinds 2006
voltijds 38u, overuren worden per maand uitbetaald
onderneming 5-9 werknemers
collectieve feestdagen verplaatst naar november

Nog enkele bijkomende vragen:

Indien zij 1/2 tijdskrediet aanvraagt, wil dit zeggen dat zij 19u per week werkt, of is dit te bespreken met de werkgever?

Aangezien zij in 2016 geen volledig jaar heeft gewerkt ( moederschapsrust van 15/08 tem 27/11, 4 dagen onbetaald verlof en dan ouderschapsverlof vanaf 14/12 ), heeft dit waarschijnlijk een invloed op haar vakantiedagen van 2017?

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 dec 2016 20:43

In augustus 2016 is onze dochter geboren. Mijn echtgenote neemt nu ouderschapsverlof op in volledige onderbreking tot en met 13 april 2017.

Hierna wil zij deeltijds gaan werken. Kan zij aansluitend op haar ouderschapsverlof ( Thematisch verlof ) een tijdskrediet met motief en uitkeringen ' zorgen voor kind jonger dan 8 jaar' aanvragen?
ja
1. Indien zij 1/2 tijdskrediet aanvraagt, wil dit zeggen dat zij 19u per week werkt, of is dit te bespreken met de werkgever?
2. aangezien zij in 2016 geen volledig jaar heeft gewerkt ( moederschapsrust van 15/08 tem 27/11, 4 dagen onbetaald verlof en dan ouderschapsverlof vanaf 14/12 ), heeft dit waarschijnlijk een invloed op haar vakantiedagen van 2017?

Alvast bedankt voor de info
1. 19 uur, geen overuren (of enkel overuren die gerecupereerd worden binnen een redelijke termijn)
2. ja, maar slechts bepert. Max 1 dag die niet zal meetellen als ik even uit het hoofd reken :).

viatchislav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2016 16:08

Beste JPV,

Bedankt voor je reactie. Nog enkele bijkomende vragen:

1. Kan de werkgever dit weigeren? Ik vond volgende CAO http://www.werk.belgie.be/CAO/302/302-2016-004401.pdf , maar daar spreken ze over gemiddeld 10 werknemers, dus ik vermoed dat dit niet van toepassing is.

2. Als ik het goed heb gelezen, telt het tijdskrediet volledig mee voor het de pensioenopbouw. Ik vermoed dat dit bij normaal deeltijds niet het geval is?

3. Zijn er nog andere grote nadelen om normaal deeltijds te werken ipv met tijdskrediet? ( ziekte, ... )

Alvast bedankt voor de hulp!

Reclame

Terug naar “Andere”