Foto's nemen van de werkvloer

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Foto's nemen van de werkvloer

#1 , 22 dec 2016 17:48

Hallo iedereen,

Ik weet niet goed waar ik dit bericht het beste bij plaats dus sorry als ik een verkeerd subforum gekozen heb.

Dat er een wet staat op het fotograferen en publiceren van foto's van mensen dat weet ik maar hoe zit het met foto's genomen op het werk gebouwen, infrastructuur en van zeer gevaarlijke situaties, wanorde (waar je niet in kan functioneren).
Op het werk is het één grote chaos en hypocrisie en ik werk met vaste contracten (onlangs terug verlengd voor 2 maand).
Aangezien ik bijna de enige ben die zijn verantwoordelijkheid durft te nemen en hierop opmerkingen geeft tot zelfs bij de preventieadviseur vrees ik dat ze me gaan wippen (uit goede bron vernomen).
Ik wil hiermee verder gaan maar de vraag is natuurlijk of er ook een privacy staat op foto's van op de werkvloer ( eventueel met de mensen onherkenbaar gemaakt te hebben).

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2017 15:37

Werkvloer is op zich privéterrein. Geen idee of je daar zomaar foto's mag nemen. Wat doet de preventieadviseur? Het is zijn taak om onveilige situaties aan te kaarten. Als hij zijn job niet goed doet, kan je nog altijd naar de abreidsinspectie stappen. Maar het recht in eigen handen nemen en zomaar foto's beginnen maken, zou je wel eens zuur kunnen opbreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 03 jan 2017 22:09

Niet als die foto's alleen aan de bevoegde diensten (politie - arbeidsinspectie enz enz) worden overhandigd.
Aan de hand van de verklaring kunnen die trouwens ook nazicht komen doen ... fabrieksgebouwen en bedrijfsruimten zijn zo wie zo toegankelijk tijdens de werkuren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2017 09:19

Niet als die foto's alleen aan de bevoegde diensten (politie - arbeidsinspectie enz enz) worden overhandigd.
Met welk doel? Ik kan hier bij mijn werkgever ook zelf enkele dozen gevaarlijk stapelen, er een foto van nemen en dan gaan zeggen dat de arbeidsomstandigheden gevaarlijk zijn. Arbeidsinspectie zal de situatie zelf ter plaatse willen komen bekijken, eerder dan af te gaan op foto's die genomen zijn door een misnoegde werknemer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 jan 2017 17:17

Bepaalde zaken kan je als werknemer niet ensceneren of word het alvast niet verondersteld. Foto's nemen kan dus best nuttig zijn, om de inspectie van de ernst van de zaak te overtuigen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2017 12:56

Wanorde kan je best zelf ensceneren, en hoe de topic starter hypocrisie gaat fotograferen, is me een raadsel. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de topic starter een ontevreden werknemer is die het de werkgever zo lastig mogelijk wil maken, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#7 , 11 jan 2017 21:20

Beste Tom, ik begrijp uw redenering 100% maar moest je de foto's zien zou je me begrijpen.
Is niet in de prive waar ik over spreek.
Vandaag zelfs uitwerpselen van ongedierte in een leslokaal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2017 09:17

Vandaag zelfs uitwerpselen van ongedierte in een leslokaal.
Indien uw werkgever de nodige maatregelen treft om dit ongedierte te bestrijden, denk ik niet dat je hem kan verwijten dat er uitwerpselen van ongedierte te vinden is zolang de bestijding van dit ongedierte aan de gang is.

U spreekt over klaslokalen. Als dit om een school gaat, zou ik me eerder zorgen maken om de gezondheid van de leerlingen, dan om de eigen werkomstandigheden, eerlijk gezegd.

Maar wat wil u eigenlijk bereiken met die foto's? Aan wie wil je deze bezorgen en welk "resultaat" had u voor ogen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”