Feestdagenwetgeving nieuwe job

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3795

Feestdagenwetgeving nieuwe job

#1 , 19 dec 2016 08:42

Ik heb het hier ooit al eens gelezen, dacht ik, maar toch om het nog eens na te vragen.

1 januari is een feestdag, en in mijn job wordt er normaal niet gewerkt op zondag (tenzij in serieuze noodgevallen).
Zoals al aangegeven in een ander topic, verander ik van werk, en zit ik momenteel in mijn opzeg.

Nu: vorige vrijdag heeft mijn huidige werkgever beslist dat iedereen zijn "1 januari" mag nemen op 26 mei.
Eenzijdige beslissing, geen overleg.

Op mijn nieuwe job is er de regeling dat je vrij kan kiezen wanneer de feestdag genomen wordt.

Als ik het goed begrijp, verlies ik dus hierdoor het recht om de feestdag van 1 januari 2017 op te nemen?
Op mijn huidige job wordt de feestdag collectief verplaatst naar een datum dat ik hier niet werk, en op mijn volgende job heb ik er geen recht op, omdat ik op 1 januari er nog niet werkzaam was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2016 17:11



Nu: vorige vrijdag heeft mijn huidige werkgever beslist dat iedereen zijn "1 januari" mag nemen op 26 mei.
Eenzijdige beslissing, geen overleg.

4/1/1974
Art. 8. Bij ontstentenis van een beslissing van een paritair orgaan, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, kan de vervangingsdag vastgesteld worden door de ondernemingsraad. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen, mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eensdeels en de syndicale afvaardiging anderdeels, of, bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers.
Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.

Art. 9. Wanneer de vervangingsdag niet overeenkomstig het bepaalde in deze afdeling werd vastgesteld, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitsdag die in de onderneming op die feestdag volgt.

3/7/1978
Art. 25. Het beding waarbij de werkgever zich het recht voorbehoudt om de voorwaarden van de overeenkomst eenzijdig te wijzigen is nietig.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”