Werkgever verplicht ons een taak uit te voeren zonder overleg met ons

Natje1985
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Werkgever verplicht ons een taak uit te voeren zonder overleg met ons

#1 , 18 dec 2016 18:53

Ik werk in het patientenvervoer en onze taak bestaat uit : patiënten vervoeren naar onderzoeken en naar operatiekwartier .
Ik heb dus het diploma logistieke assistente .
Nu zitten we met 2 campussen en nu ineens sluit de ene campus en moeten alle werknemers bij ons komen op de andere campus .
De directie had ons gezegd dat er een reorganisatie zou zijn maar geen nakende ontslagen gingen vallen .
Nu hadden we dienstvergadering en vertelde onze leidinggevende dat we vanaf februari ook moeten instaan voor het mortuarium binnen het ziekenhuis . ( opbaren en aankleden van overleden patiënten . Ook begroetingen verzorgen horen er bij . We hebben daar nooit geen deftige opleiding toe gekregen en ik vind dat deze taak u zomaar niet kan opgelegd worden wegens psychologisch en mentaal belasting. ( is een roeping voor de mensen die dit wel willen doen ) kan een werkgever zomaar beslissen dat dit ineens tot uw taak behoort ?
Vakbond hebben we in tussen al ingeschakeld .
Ik wil echt op deze manier echt niet werken .
Kunnen we hieraan iets doen ?
In onze contracten staat niks op papier dat mortuarium bij onze taken toebehoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2016 19:04

Welke taakomschrijving staat op je arbeidsovereenkomst?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Natje1985
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2016 19:20

Welke taakomschrijving staat op je arbeidsovereenkomst?
Er staat niets specifiek over een taakomschrijving .
Dat we tewerkgesteld kunnen worden in beide campussen en dat een mutatie van de ene campus naar de andere campus mogelijk is .
Maar niets van taakomschrijving .
Logistieke assistente is een knelpunt beroep en je kan deze curcus volgen via VDAB en daar staan wel specifiek taakomschrijving en mortuarium behoord niet tot deze taken.
Ook na navraag ik andere ziekenhuizen doet geen enkele logistieke assistente deze job .

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2016 19:46

De werkgever kan natuurlijk tegen februari nog een opleiding voorzien. Mogelijk zitten aspecten hiervan ook in de opleiding van logistiek assistent(e).
Ik begrijp ook dat de werkgever hier een extra inspanning doet om geen medewerkers te moeten ontslaan.

Een eenzijdige en substantiële wijziging van een essentiële arbeidsvoorwaarde kan geïnterpreteerd worden als een uiting van de wil van de werkgever om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Het moet dan gaan om een essentiële arbeidsvoorwaarde die de werknemer zou hebben weerhouden een werknemerscontract aan te gaan.
Hierbij moet de werknemer aantonen dat hem/haar schade berokkend wordt - kan zowel materieel als moreel.

De rechtsmiddelen die de werknemer in zulk geval kan aanwenden zijn:
- ofwel ontslag nemen om dringende reden (maar dan heb je geen werk en geen vergoeding)
- ofwel de rechtbank vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden
- ofwel de wijziging beschouwen als een eenzijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever (binnen een redelijke termijn). Hier gelden de gebruikelijke opzegvergoedingen.

Indien nodig kan je in afwachting een opschorting van de wijziging vorderen via de kortgedingrechter.

Het blijft echter een feitenkwestie of de rechtbank de wijziging beschouwt als een essentiële arbeidsvoorwaarde.

Mogelijk kan een overleg met de werkgever, met verduidelijking van je weerstand, ook soelaas brengen zonder je betrekking in gevaar te brengen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Natje1985
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2016 20:15

De werkgever gaat geen curcus voorzien tegen februari . Dat weten we reeds al .
Als er niks van in ons arbeidsovereenkomst staat kan dit toch zomaar niet ?
Er is wel een verschil als de werkgever zegt bij het begin van je aanwerving dat ook de taak als mortuarium medewerker een van uw taken is . Maar daar is nooit geen woord over gerept .
We zijn tewerkgesteld als ondersteunende taken te doen onder leiding van een verpleegkundige . ( mensen wassen en aankleden behoord daar in geen enkel geval bij)
Een verzorgde of zorgkundige die kan wel ingezet worden voor deze specifieke taken .

Natje1985
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2016 20:20

https://cobra.vdab.be/cobra/cobra?event ... Beroep=365
Hierbij onze algemene fiche waaruit onze taak bestaat als logistieke assistente

eylis
Berichten: 8840

#7 , 18 dec 2016 21:31

Ik denk dat je best eenvoudigweg per mail of schriftelijk vraagt dat je taken toegewezen zou krijgen die binnen je opleiding en competenties passen. Gezien je niet over de ervaring, noch de opleiding, noch de competenties beschikt om de jobs van overledenenzorg en/ of mortuariumbegeleiding naar behoren uit te voeren volgens de vereiste kwaliteitsstandaard. Dat je uiteraard elk takenpakket dat aansluit bij je competenties en diploma graag uitvoert. Vermoedelijk probeert de werkgever door de situatie zo voor te stellen, te zien wie er gewoon zonder vragen mee instemt. Want het lijkt me dat je zonder opleiding of competenties niet zomaar verplicht kan worden.

Natje1985
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2016 22:15

Inderdaad bedankt Eylis , gaan we inderdaad ook zo best aanpakken .
Ik stuur maandag een mail naar de personeelsdienst om verdere info hierover .

Terug naar “Andere”