Werkloosheidsuitkering uitstellen

Ookami
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering uitstellen

#1 , 15 dec 2016 23:28

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ivm werkloosheidsuiterking maar ik vind nergens het antwoord.

Eind volgende week word ik werkloos na meer dan een jaar tewerkstelling. Ik heb mijn ontslag gekregen. Sinds april werk ik voltijds, daarvoor 30 uur/week.
Omdat ik nog geen nieuwe job gevonden heb, zou ik in januari graag drie weken op reis gaan. Ik las dat een werkloze recht heeft op 24 vakantiedagen. Ik zou hier dus meer dan de helft van moeten gebruiken voor mijn reis. Ik ga er van uit dat deze op mijn volgend werk ook van mijn vakantiedagen worden afgetrokken?
Om dit te voorkomen zou ik liever geen uitkering krijgen in januari en mijn vakantiedagen behouden voor later. Eén maand zonder inkomen vind ik geen probleem. Maa hoe kan ik dit doen? Ik moet mij binnen de 8 dagen na mijn laatste werkdag inschrijven als werkzoekende bij de vdab. Kan ik dit doen maar pas later een uitkering aanvragen? Mag ik dan wel gewoon op vakantie?
Of kan ik het oplossen door in februari bijvoorbeeld tijdelijk interimwerk te doen en zo dus opnieuw werkloos te worden?

Alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2016 21:21

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag ivm werkloosheidsuiterking maar ik vind nergens het antwoord.

Eind volgende week word ik werkloos na meer dan een jaar tewerkstelling. Ik heb mijn ontslag gekregen. Sinds april werk ik voltijds, daarvoor 30 uur/week.
Omdat ik nog geen nieuwe job gevonden heb, zou ik in januari graag drie weken op reis gaan. Ik las dat een werkloze recht heeft op 24 vakantiedagen. Ik zou hier dus meer dan de helft van moeten gebruiken voor mijn reis. Ik ga er van uit dat deze op mijn volgend werk ook van mijn vakantiedagen worden afgetrokken?
nee, je kan je 20 dagen betaalde vakantie perfect nog gebruiken.
Om dit te voorkomen zou ik liever geen uitkering krijgen in januari en mijn vakantiedagen behouden voor later. Eén maand zonder inkomen vind ik geen probleem. Maa hoe kan ik dit doen? Ik moet mij binnen de 8 dagen na mijn laatste werkdag inschrijven als werkzoekende bij de vdab. Kan ik dit doen maar pas later een uitkering aanvragen? Mag ik dan wel gewoon op vakantie?
kan perfect.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2016 01:11

heb een vraagje inverband die reis als werkloze

zou topic starter een soort vrijstelling kunnen krijgen voor die 3 weken en een uitkering trekken
als die daar zou gaan soliciteren, officieel naar daar gaan om werk te zoeken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 dec 2016 08:02

Hij zal zich daar moeten laten inschrijven bij de locale variant van de VDAB en alle verplichtingen van die instelling volgen...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2016 12:00

knap, dus als je een jong en je wilt wat bent, dan kan je bvb. 3 maanden betaald gaan surfen in hawai. zolang je maar officieel gaat solliciteren.

is dit dan ook beperkt tot 6 maanden - 1 dag, of geldt dit niet als sollicitant?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 dec 2016 15:18

Buiten de EU/EER gaat het niet.

Terug naar “Andere”