Controle op het online zijn dmv chatprogramma

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

Controle op het online zijn dmv chatprogramma

#1 , 14 dec 2016 13:32

Mijn teamleader eist van mij ten alle tijde, tijdens uitvoering van mijn job (ICT), online te zijn op het interne chatprogramma van het bedrijf.

Nu heeft mijn teamleader de onhebbelijke gewoonte van de ganse dag op het groene lichtje te zitten kijken en wanneer ik bv mijn PC herstart tijdens de kantooruren en dus even offline ben, krijg ik gegerandeerd telefoon binnen de 10 minuten om te checken of ik nog wel aanwezig ben.
Voor alle duidelijkheid: mijn teamleader zit in Engeland en ikzelf werk bij de Belgische tak van de onderneming.

Vraag: Mag een werkgever in het kader van de privacywetgeving en de wetgeving op "elektronisch" toezicht dit eisen ?

Ik word serieus gestresseerd van het feit dat ik constant gemonitord wordt.

Bedankt voor uw reakties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2016 13:54

Ik word serieus gestresseerd van het feit dat ik constant gemonitord wordt.
Waarom? Van ons wordt ook verwacht dat we online zijn. Een PC herstarten, koffie halen, naar het toilet gaan, etc, duurt telkens hooguit 5 minuutjes, niet? Dus als uw chatprogramma op staat, en je doet verder gewoon je werk, hoef je hier toch niet wakker van te liggen?

Hoe weet jij trouwens dat uw teamleader constant naar het "groene bolletje" zit te staren indien deze persoon in Engeland zit? Heb jij een webcam op hem gericht staan waarin jij hem constant kan controleren?

Ik denk niet dat het een werkgever verboden is om zijn werknemers te controleren op aanwezigheid. Een afpsraak dat je tijdens de werkuren uw chat open zet zodat je online kan gecontacteer worden, is geen schending van de privacy. Net zozeer als het geen schending van de privacy is om een telefoon op uw bureau te hebben, zodat je telefonisch gecontacteerd kan worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 dec 2016 21:23

Je kan het ergerlijk vinden en een reden vinden om ontslag te nemen, maar de werkgever kan dit perfect eisen.

Reclame

Terug naar “Andere”