Functie ongevraagd verlaagd naar minderwaardige functie door werkgever

Lawstud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Functie ongevraagd verlaagd naar minderwaardige functie door werkgever

#1 , 13 dec 2016 22:02

Hallo allen,

Even de feiten:
-reeds meer dan 30j bediende bij zelfde werkgever. (Leeftijd 63j)
-oorspronkelijk aangenomen als gewone "bediende", zonder specifiek diploma
-reeds snel opgeklommen tot een specifieke functie. Mijn jonge nieuwe collega's moeten allemaal voldoen aan universitair profiel. Minimum TEW of Handelsingenieur.
-werkgever is begin van het jaar overgenomen door een groter bedrijf. Effectief sinds juli maar reeds aangekondigd in januari
-In de eerste 6 maanden (na de aankondiging) is mijn dienst afgebouwd, de omzet verlaagde maar mijn verantwoordelijkheden en taken bleven min of meer identiek.

Bij ingang van de fusie/overname is mij verteld dat er voor mij geen plaats meer was in mijn huidige functie, gezien deze reeds voldoende bevolkt was bij de nieuwe werkgever.

Ik was onder de indruk dat men mij een gelijkwaardige/evenwaardige functie moesten aanbieden. Wat blijkt nu? Dit wordt niet ontkend.

Mooi zo? Niet dus :
Gezien mijn functie in de laatste 6 maanden uitgehold was, zeggen ze dat ze mij een baan moeten aanbieden gelijkwaardig aan de laatste die ik heb gehad in die 6 maanden. De 30+ jaren ervoor tellen niet mee.

Ben ik in de val gelokt door 6 maand geleden dit niet aan te vechten en moet ik nu terug een gewone administratieve baan aanvaarden?
Weliswaar wel met behoud van loon.... maar zonder enige vorm van uitdaging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2016 22:37

zal afhangen van de situatie. Dingen zoals "min of meer" maken het moeilijk om alles in te schatten vanop een afstand.

Lawstud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2016 22:41

Gezien de afbouw van de activiteiten tussen januari en juli vielen er sommige zaken weg... tot op het einde alles ofwel was opgedoekt, ofwel overgedragen aan de afdeling van het bedrijf dat ons heeft overgenomen.

Nu wordt dus gezegd dat men mij slechts een job moet aanbieden gelijkwaardig aan wat ik in de laatste maanden deed. Wat ik in de 30 jaar daarvoor heb gedaan telt niet mee.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 dec 2016 22:50

U zal duidelijk moeten zijn:
- ofwel waren de taken min of meer identiek en vielen er gewoon enkele activiteiten weg. Dan kan u niet (met succes) protesteren wegens geen eenzijdige wijziging.
- ofwel waren de taken grondig anders en zal u moeten kijken wanneer deze ernstig veranderd zijn en dan binnen redelijke termijn protesteren. Dat kan nu ook nog indien het bedrijf gewoon overgenomen is.

Tussen "min of meer identiek", "uitgehold", "alles was opgedoekt of overgedragen", zit er véél te veel verschil.

Lawstud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2016 23:19

Waar het volgens mij uiteindelijk om gaat is dat ik tijdens de transitieperiode dat het bedrijf alles aan het overdragen was gedurende 6 maand inderdaad "eenvoudiger" administratief werk heb moeten doen. Dit deed ik om de overgang binnen het overnemend bedrijf zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Ik kan niet begrijpen dat men nu deze laatste 6 maand van mijn loopbaan als referentie neemt voor het bepalen wat voor functie ik hoor te krijgen binnen de nieuwe structuur, en de 30 jaar voordien niet in acht hoort te nemen.

Het lijkt mij er op neer te komen dat men mij liever nog 2 jaar ergens achter een bureautje papier laat klasseren tot aan mijn pensioen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 dec 2016 07:36

Ik begrijp je ergernis, maar op dit forum zal u weinig te weten kunnen komen, omdat we de concrete situatie op je bedrijf namelijk onmogelijk kunnen inschatten. Men moet kijken naar je reguliere job die je uitoefende, maar Een "geordende" herschikking van je taken 6 maand voor een overname kan perfect een normale herschikking zijn, maar kan evengoed een tijdelijke uitzondering op je normale functie zijn.

Terug naar “Andere”