? eenzijdige verbreking van het arbeidscontract/reglement

Jan meerschaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

? eenzijdige verbreking van het arbeidscontract/reglement

#1 , 07 dec 2016 15:50

Beste,
Mijn werkgever heeft de betaling van het loon veranderd.
De situatie:
Ik ben vrachtwagenbestuurder en mijn contract bepaald dat er een overeenkomst is dat ik betaald word van thuis tot thuis en de beschikking van een wagen heb.
In de praktijk rij ik 's morgens van thuis naar de depot om te laden, thuis activeer ik mijn tacho en de boordcomputer die instaat voor de loonberekening. 's avonds rij ik na de dagtaak naar huis en de-activeer ik het systeem., einde werkdag.
Nu veranderd de werkgever deze uren van thuis tot depot en van depot tot thuis in een premie, zonder RSZ en bedrijfsvoorheffing, deze premie staat onder categorie "aanvullend sociaal abonnement" waarop bij de belastingaangifte nog een taks moet betaald worden.
De wagen ter beschikking heeft hij veranderd naar een huurwagen die de mensen kunnen huren!!! 200€/maand.

De vraag, Mag hij dit zomaar doen of opdringen ( er zijn mensen die er zo financieel sterk op achteruitgaan, 300 tot 450 €/mnd ).
Men spreekt mij hierover aan dat dit een eenzijdige wijziging/verbreking van het contract is.
Graag feedback hierover, bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2016 15:52

wat staat er exact in je contract?

Jan meerschaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2016 11:06

Bedankt alvast om te reageren,

Er staat letterlijk in het contract dat de werkdag voor de chauffeur thuis begint en thuis eindigt na de dagtaak.
Over de wagen staat er dat de werkgever "een wagen ter beschikking stelt".

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 dec 2016 11:23

geef echt eens 100% letterlijk wat daarin staat. Want het kan van belang zijn.

Jan meerschaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2016 21:24

tot vorig jaar laden sommige chauffeurs de dag voordien of kwamen zij na de laatste klant niet binnen , pas de volgende dag.
"voor chauffeurs geldt het effectieve vertrekuur als aanvangsuur van de werkdag"
"voor chauffeurs geldt de aankomst thuis na het beëindigen van de laatste vervoersopdracht als eindduur van de arbeidsdag"
voor de vrachtwagen mee naar huis, al 10 jaar en sommige collega's tot 25 jaar dienst,
" ingeval de werkgever een voertuig ter beschikking stelt om de verplaatsing van huis naar het werk te maken, wordt hiervoor geen tussenkomst betaald"

Jan meerschaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2016 21:28

Voor de volledigheid.
Het arbeidscontract is beperkt in voorwaarden en verwijst naar het op dat moment geldende arbeidsreglement, dit is nog steeds geldig en wordt in de toekomst vernieuwd.

Terug naar “Andere”