Gesjoemel met IBO contract

Jean2000
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gesjoemel met IBO contract

#1 , 07 dec 2016 12:49

Ok, even mijn verhaal doen.

In September ben ik na een interimperiode gestart met een IBO-contract van 12 weken.

De eerste weken verliep dat heel vlot. Een dikke maand geleden hoorde ik dat er twijfel bestond bij de firma of ik wel zou kunnen blijven. Ik hoorde dat via mijn VDAB begeleider, en besloot van nog harder te werken. Het werk was fysiek intens, dat geef ik toe, maar ik verklaarde ook tegen de consulente dat ik mij daaraan aanpas en dat dat wel gaat. Ik zei wel dat er ook taken waren waar ik in de opleiding niets van uitleg over kreeg, hoewel dit wel de bedoeling was. Ook mijn meter heb ik maar even bij mij gehad om uitleg te geven.
Mijn consulente zegt dat VDAB het niet wilt stopzetten, dus het contract loopt verder.

Een 10 dagen geleden komt de regio manager(van de firma) mij nog eens vertellen dat er geen vast contract komt. Toch besluit ik van nog harder door te werken en ga gewoon verder werken, zeker tot het einde van mijn IBO.

Na mijn vrije dag vorige week kom ik terug, en roept de zaakvoerder mij ineens apart. Ze laat een mail zien van mijn consulente naar haar, die zegt dat VDAB de IBO stopzet. Ik moest mijn sleutels afgeven en hup, dat was het. Ik heb niets moeten tekenen, en heb nog geen schrijven gehad van de VDAB. We zijn ondertussen bijna een week verder.

Van de gesprekken met de consulente zijn verslagen, maar die heb ik nooit gekregen. Ik ben op geen enkele manier officieel in kennis gesteld dat het contract is stopgezet. Dus wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jean2000
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2016 12:54

Nog een kleine kanttekening:


Ik heb van de VDAB op 1/12(!) een document gekregen dat ik de IBO met succes had afgerond, en dat de IBO liep tot 5/12.
Gisteren download ik dat bestand nog eens op een andere computer, en nu is die datum aangepast naar 2/12.

Ik ben hier niet om mensen zwart te maken, maar ik neem het ook niet dat zo met onze voeten wordt gespeeld.
Ik had die IBO aangenomen onder de voorwaarden dat daar een vast contract aan vast hing. Nu heb ik mij 3 maanden daardoor laten vangen, en ik heb zelfs geen bewijs in handen dat aantoont dat het door anderen is stopgezet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 dec 2016 14:10

Heb je dat document van 1/12 nog in je bezit? staat daar een datumstempel op?

Heb je de werkgever al in gebreke gesteld? Hij moet je namelijk een contract van 12 weken geven.

Reclame

Jean2000
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2016 09:28

Ik heb dat document nog ja, en heb vandaag een gesprek met de juridische dienst van mijn vakbond. gisteren ben ik mij met een getuige gaan aanmelden bij de firma, aangezien ik geen papieren heb gekregen dat de IBO is afgelopen.

Ik hou jullie op de hoogte

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 dec 2016 11:24

ok, dan ben je goed bezig, dat was idd wat er moest gebeuren.

fluffy92
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2017 01:54

IBO contracten zijn inderdaad puur gesjoemel.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Ik ga gaan solliciteren, kom bij eeb bepaalde werkgever terecht.
Deze stelt mij voor om een IBO te volgen.
Er wordt verteld dat ik uitleg ga krijgen en stap voor stap opgeleid zal worden.
Er wordt eveneens verteld hoe mijn verloning eruit zal zien: productiviteitspremie + compensatie = bruto 1980 €/maand
(dit interesseert mij eigenlijk minder maar het gesjoemel valt zo wel enorm op)

De eerste 3 dagen geven ze mij verschillende oefenopdrachten (werkelijke implementatie)
en tonen ze vervolgens hoe je de programmacode moet herstructureren. OK.
Wanneer ik nadien vragen stelde over bepaalde dingen, was het steeds met een lang gezicht dat ze me hielpen.
ALLES IS TE VINDEN OP HET INTERNET. zo gaat dat dan.
Over mijn geschreven code hebben ze nooit meer feedback gegeven.

Tussendoor evalueren ze een paar keer en zeggen ze dat ze niet zo tevreden van mij zijn.
Ze kunnen echter geen punctuele reden geven hiervoor.

Na een maand werken roepen ze mij apart en zeggen ze dat ze het contract stopzetten.
Mijn VDAB-begeleider zit erbij. Ik zeg hem dat ze niet te veel uitleg wilden geven.
Maar ja, het is niet de eerste keer dat ***** een IBO geeft, en ze zijn er heel tevreden over, bla bla bla.
Waar is iedereen dan precies met hun vast contract? Ik heb ze toch niet meer gezien in het bedrijf.

Ik krijg vervolgens mijn vergoedingen op mijn rekening: 760 €.
Niet het beloofde bedrag. Detail: ik zit nog in mijn beroepsinschakelingstijd en heb nog geen recht op een uitkering van RVA.
VDAB-begeleider: "Ah ja, inderdaad"
Ik: "Oowkeee?"

Het contract zegt eveneens dat ze een maandloon moeten uitbetalen.
Aangezien het glashelder is dat dit allemaal oplichterij is, heb ik hier zelfs geen moeite meer voor gedaan.

Besluit: Nooit een IBO-contract ondertekenen. Onderteken enkel betrouwbare contracten (IBO is not one of them).
Eigenlijk zou echt iedereen dit moeten horen.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 dec 2017 09:10

I


I
Aangezien het glashelder is dat dit allemaal oplichterij is, heb ik hier zelfs geen moeite meer voor gedaan.

.
Is dat niet de werkelijke reden van het niet verlengen?
In uw andere post schreef je dat je veelvuldig afwezig was wegens ziekte. Ook geen goed begin. Een werkgever neemt niet graag iemand aan die meer ziek (sic) is dan werkt.
viewtopic.php?f=9&t=83414&view=unread#unread

Jos_be
Berichten: 38

#8 , 20 dec 2017 15:54

Hij heeft zelfs geen moeite meer gedaan om het voorgespiegelde loon daadwerkelijk op te eisen, mava 105. Zo interpreteer ik het toch.
En IBO is inderdaad patronaal profitariaat, gefaciliteerd door de VDAB.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 dec 2017 16:30

En IBO is inderdaad patronaal profitariaat, gefaciliteerd door de VDAB.
Het is je recht om dit zo te zien, ik heb daar toch andere berichten over.

Heb je een idee hoeveel het kost om iemand op te leiden tot een goede vakman in een atelier !

Als je daar zelf geen cijfers over heeft zwijg dan, en praat niet over wat je niet kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fluffy92
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 dec 2017 18:56

@mava105

viewtopic.php?f=9&t=83414&view=unread#unread

IK heb niet gezegd dat IK ooit afwezig was op mijn IBO.
Het ging over de andere gebruiker

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 dec 2017 20:19

Het ging over de andere gebruiker
Dat kan je voorhebben als je een topic van 1 jaar van iemand anders inpikt. Begin een eigen topic.

Jos_be
Berichten: 38

#12 , 21 dec 2017 09:57

En IBO is inderdaad patronaal profitariaat, gefaciliteerd door de VDAB.
Het is je recht om dit zo te zien, ik heb daar toch andere berichten over.

Heb je een idee hoeveel het kost om iemand op te leiden tot een goede vakman in een atelier !

Als je daar zelf geen cijfers over heeft zwijg dan, en praat niet over wat je niet kent.
Het zal wel dat het wat kost om mensen op te leiden. Dat is ook de reden waarom dergelijke opleidingen door de belastingbetaler gesubsidieerd worden. Op zich niks mis mee, als de subsidie effectief gebruikt wordt om mensen te scholen.
Wel vaker komt het voor dat het IBO-systeem misbruikt wordt om aan goedkope arbeidskrachten te komen. Er wordt dan dan later wel een smoes gevonden om geen vast contract te moeten geven en de volgende IBO'er staat al klaar...
De VDAB zal het worst wezen: weer eentje die middels een "passend traject naar werk toegeleid wordt".

Terug naar “Andere”