Hoe vraag ik bewijsstukken op van de tegenpartij?

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Hoe vraag ik bewijsstukken op van de tegenpartij?

#1 , 07 dec 2016 09:28

Hallo,

Ik verdedig mijzelf in een rechtzaak tegen mijn ex-werkgever. Op dit moment ben ik bezig om mijn eerste conclusie op papier te zetten.
Daarbij zou ik graag bewijsstukken willen overleggen die mijn conclusie ondersteunen. Echter, deze bewijsstukken zijn opgeslagen in het ict-systeem van mijn ex-werkgever. Kan ik deze stukken opvragen? Zo ja, hoe gaat dit in de praktijk via de rechter, via de advocaat van de tegenpartij of kan ik mijn ex-werkgever zelf vragen? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2016 09:37

gerw. Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

om welke stukken gaat het? mss is de werkgever verplicht deze af te leveren
3/7/1978, Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2016 09:41

Ik had een halve dag verlof genomen en 5 minuten voordat ik naar huis zou gaan, kondigde mijn teamleider aan een gesprek te willen voeren. Dit was dus mijn ontslaggesprek en heeft niet langer als 10 minuten geduurd. Ik heb onder druk een dadingsovereenkomst getekend en ik wil dit ondersteunen door de tijdsindicatie aan te duiden. In het gebouw waar ik werkte kan men alleen via een badge naar bepaalde ruimtes gaan. De tijden worden dus geregistreerd. Ik zou dus graag een overzicht willen hebben van de badge van mijn teamleider om het tijdsverloop aan te kunnen duiden.

Reclame

mava105
Berichten: 22322
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 dec 2016 09:59

Er is geen wet waarom uw werkgever u niet 5 minuten voor einde dagtaak zou mogen ontslaan.

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2016 10:01

Bedankt voor de reactie. Het gaat er echter niet om of er een wet bestaat dat mijn werkgever mij niet 5 minuten voor einde dagtaak kan ontslaan.
Kan ik de gegevens bij mijn ex-werkgever opvragen, zo ja hoe?

denlowie
Berichten: 15933
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2016 10:32

Als de werkgever zegt dat ze al vernietigd zijn is dit ook normaal!

Volgens de Privacywet mag de werkgever persoonsgegevens van zijn werknemers niet langer bewaren dan nodig is voor de verwezenlijking van de doelen waarvoor deze gegevens werden verzameld en gebruikt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2016 10:34

Ik weet niet of de stukken al vernietigd zijn, dat is niet bekend. De vraag is of ik dit kan/mag opvragen en hoe?

denlowie
Berichten: 15933
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 dec 2016 10:39

Je heeft altijd inzagerecht in je eigen dossier, maar wat gaat het opleveren ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 dec 2016 10:42

Het gaat hier niet om mijn eigen dossier. Ik will stukken opvragen van de tegenpartij om mijn eigen conclusie te onderbouwen.

BrainTrain
Berichten: 496

#10 , 07 dec 2016 11:39

#1 Kan ik deze stukken opvragen?
#2 Ik zou dus graag een overzicht willen hebben van de badge van mijn teamleider
#5 Kan ik de gegevens bij mijn ex-werkgever opvragen, zo ja hoe?
#7 De vraag is of ik dit kan/mag opvragen en hoe?
#9 Ik will stukken opvragen van de tegenpartij om mijn eigen conclusie te onderbouwen.

Gaat er nu eens iemand op de vraag antwoorden ipv te zeggen dat TS er niets mee ziet? Het zijn zijn conclusies. Hij zet er in wat hij wil.

Antw.: Ja, je kan die gegevens vragen aan je ex-werkgever. Neen, hij moet ze u niet geven.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 07 dec 2016 12:24

Niemand is verplicht zelf-incriminatie te plegen. Dus neen uw ex werkgever is niet verplicht bewijzen te leveren die tegen hem kunnen gebruikt worden.
U daagt uw ex werkgever uit dan is alles aan U om te bewijzen wat U eist.

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 dec 2016 13:29

Bedankt voor de hulp. In Nederland bestaat er zoiets als exhibitieplicht waarbij ik wel het recht op inzage van bewijsstukken heb. Ik geloof echter niet dat dit in Belgie bestaat.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 dec 2016 13:52

je gaat dus de veronderstelde dwang proberen aanvoeren?
lees dit dan eens → http://elfri.be/dading-en-ontslag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 dec 2016 13:53

#1 Kan ik deze stukken opvragen?
#2 Ik zou dus graag een overzicht willen hebben van de badge van mijn teamleider
#5 Kan ik de gegevens bij mijn ex-werkgever opvragen, zo ja hoe?
#7 De vraag is of ik dit kan/mag opvragen en hoe?
#9 Ik will stukken opvragen van de tegenpartij om mijn eigen conclusie te onderbouwen.

Gaat er nu eens iemand op de vraag antwoorden ipv te zeggen dat TS er niets mee ziet? Het zijn zijn conclusies. Hij zet er in wat hij wil.

Antw.: Ja, je kan die gegevens vragen aan je ex-werkgever. Neen, hij moet ze u niet geven.
denk dat zelfs men u die stukken zou bezorgen je er niks mee bent
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

reefje
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 dec 2016 14:10

Dat is inderdaad de vraag of het de zaak helpt. Ik denk van wel aangezien een dadingsovereenkomst een wederkerige overeenkomst is en dit absoluut niet het geval was. Van een gesprek was geen sprake, binnen 10 minuten stond ik weer buiten.

Terug naar “Andere”