terugbetaling vakbond

ISO28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

terugbetaling vakbond

#1 , 29 nov 2016 11:32

Sinds ik verhuisde naar een andere provincie had ik niks dan ellende met de vakbond.
In maart stuurde ik een boze mail en daaruit concludeerde men dat ik mijn lidmaatschap opzegde.
De bijdragen werden niet meer ingehouden (wat ik niet wist) maar mijn werkloosheidsvergoeding werd gewoon doorbetaald.
Tot in augustus juli niet gestort werd. Toen ik hiervoor belde zei men dat ik dus geen lid meer was. Ik moest dan op het plaatselijke kantoor documenten invullen en tekenen.
Ik moest ook de achterstallige bijdragen sinds maart betalen. Toen ik vroeg of ze dat niet konden afhouden zei men dat ze dat zouden doen.
Het werd niet gedaan.
Wij schreven het bedrag zelf over op 17 oktober. Op 3 november werd dit bedrag (vermeerderd met de lopende maand) van mijn rekening ingehouden door vakbond.
Toen ik hiervoor belde, zei men dat het zou worden teruggestort.
Aangezien ik nog steeds niets ontving (en ondertussen ben ingeschreven bij de Hulpkas) belde ik daarnet nog een keer en ik ben nu totaal overstuur want vakbond zegt dat zij dit bedrag niet terugstorten maar dat ik geen lidgeld meer moet betalen tot het vereffend is.
Ik had ondertussen ook nog documenten ontvangen die ik moest ondertekenen ivm de domiciliëring maar dit heb ik niet gedaan gezien mijn overstap naar de hulpkas.

Dit kan toch niet? Het is in mijn ogen diefstal aangezien zij het ten onrechte hebben ingehouden.
Ben ik nu verplicht nog langer lid te blijven tot dit bedrag is opgebruikt of is er een mogelijkheid om dit geld alsnog terug te krijgen. Ik krijg een werkloosheidsvergoeding van 360€ per maand dus geen vetpot en het bedrag van 77€ zou momenteel heel welkom zijn.

Ik ben echt ten einde raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2016 22:05

[berichten verwijderd die geen antwoord gaven op de vraag van de OP]
[OP: graag ook geen vermelding van namen van bedrijven/organisaties]


- je spreekt over het feit dat je een domicilieringsdocument NIET getekend hebt. Had je vroeger dan wél een domiciliering getekend?
- heb je andere documenten getekend voor afhouding van lidgeld? Wat stond daar op?

ISO28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2016 09:03

ik heb gisteren de documenten nog eens bekeken en het was geen domicilieringsdocument maar een document waar ik de toestemming geef de achterstallige lidgelden van mijn uitkering af te houden.
Dat heb ik dus niet in geleverd en ze hebben de uitkering integraal betaald.
Ik had idd wel op het kantoor een domiciliering ondertekend. Maar aangezien het lidgeld nu dubbel betaald is, snap ik niet dat zij er zomaar vanuit gaan dat deze dubbele betaling dient voor de lidgelden tot augustus 2017.
Ik zou dus lid moeten blijven tot dan of het geld kwijt zijn? Rare toestand hoor

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 nov 2016 09:40

Dus het gaat over een afhouding via domiciliering? Dan kan je deze via je bank betwisten en zal je het bedrag terugkrijgen in afwachten van een mogelijke betwisting door de vakbond (die er in de praktijk dan niet zal komen).

Maak nu wel dat je je vakbondslidmaatschap effectief afzegt.

ISO28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2016 21:40

dankjewel.
Volgens de hulpkas verwittigen zij de vakbond dat ik overgestapt ben, maar voor alle veiligheid stuur ik aangetekende.
ik zie het al gebeuren dat ik november dubbel uitgekeerd krijg en dan begint de ellende opnieuw.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 nov 2016 21:41

je kan geen dubbele uitbetaling van werkloosheid krijgen tenzij je 2 dopkaarten indient...

ISO28
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2016 11:49

Nog bedankt voor de hulp. Het is ondertussen in orde, bank heeft het teruggevorderd en de domiciliëringen geblokkeerd. De opzegbrief moet enkel nog verstuurd worden en dan is het verleden tijd voor de vakbond. November uitkering nog ontvangen, mijn aansluiting bij hulpkas gaat in op 1 december.
Ter info : ik heb geen dopkaarten, alles gaat automatisch gezien mijn leeftijd.

Terug naar “Andere”