Verplicht werken tijdens recup

joadep
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Verplicht werken tijdens recup

#1 , 28 nov 2016 21:55

Beste

volgende situatie doet zich voor op het werk.

Wij werken als federaal ambtenaar 12u shiften. Schema is dag werken van 8 tot 20u, dan 24u tussen en werken van 20u tot 8u en dan 48u thuis. Dan herhaalt het schema zich.

Door nachten, weekends, feestdagen en meer uren te werken dan de 38u die voorzien is bouwen wij dus recupuren op die wij dan nemen als verlof.

Nu wordt er van ons verwacht dat wij tussen onze normale 12u shiften eenmaal per maand een shift van 4u komen werken. Volgens de werkgever is dit dan gewoon uw recupuren ergens anders in de maand opnemen. Bijna niemand staat hier voor te springen aangezien sommige mensen 45min onderweg zijn naar het werk en veel kilometers maken. Hiervoor wordt ook geen kilometervergoeding verleend.

Mag dit zomaar? Wij hebben dit schema niet gevraagd en worden dit dus opgedrongen.

Alvast bedankt voor wat advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2016 11:28

Bijna niemand staat hier voor te springen aangezien sommige mensen 45min onderweg zijn naar het werk en veel kilometers maken. Hiervoor wordt ook geen kilometervergoeding verleend.
Hebben jullie geen vergoeding woon-werkverkeer? Geen idee hoe het zit bij ambtenaren. Als je met het openbaar vervoer komt, is uw werkgever sowieso verplicht bij te dragen in deze kosten...

Verder heb ik geen idee hoe het uurrooster van jullie geregeld wordt. Als bijvoorbeeld via een CAO dit rooster goedgekeurd werd, kan je er niet veel tegen beginnen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”