schade-eis bij arbeidsongeval

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

schade-eis bij arbeidsongeval

#1 , 28 nov 2016 16:03

Hoi iedereen,

Kan je bij verlies van inkomen, een schade-eis tegen je werkgever/verzekering indienen ?

Het betreft een arbeidsongeval, volgens velen kan dit enkel bij een verkeersongeval.

groetjes menne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 nov 2016 16:23

Zal afhangen van de reden van dit inkomensverlies.

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2016 20:55

Zal afhangen van de reden van dit inkomensverlies.
De reden is eigenlijk verlies van loon, getrouwheidszegels, weerverlet, rustdagen, minder vakantiegeld, geen kans meer op overuren, geen zaterdagwerk (zwart)

Normaal krijg je van het fbz een bijkomende vergoeding voor langdurige arbeidsongeschiktheid,deze vergoeding valt sinds 2014, door een nieuwe wet, nu samen met de getrouwheidszegels van de bouw.
Deze vergoeding telt maar voor 337 dagen en omdat mijn arbeidsongeval de eerste keer van 04-02-2013 tot 08-06-2014 deze periode al overschreed,
heb ik sinds 07-01-2014 geen recht meer op deze vergoedingen.

Op 04-05-2016 ben ik hervallen en na 2 operaties nog steeds thuis.
Het fbz zegt dat dit herval bij het ongeval van 2013 komt, dus spijtig genoeg krijg ik nu (en telkens bij een nieuw herval) geen vergoedingen meer.
Mijn hoop is dus dat ik een schade-eis kan doen of iets anders, want ik heb vandaag mijn belastingen gekregen en die blijven blijkbaar wel hetzelfde,
3474€ voor 25jan 2017 :shock:

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 nov 2016 22:54

Zal afhangen van de reden van dit inkomensverlies.
De reden is eigenlijk verlies van loon, getrouwheidszegels, weerverlet, rustdagen, minder vakantiegeld, geen kans meer op overuren, geen zaterdagwerk (zwart)
ik zou dit laatste eens voor de rechtbank durven pleiten... :evil: :oops:

Het verlies van loon & loonscomponenten wordt vergoed door de uitkering voor arbeidsongevallen.
Normaal krijg je van het fbz een bijkomende vergoeding voor langdurige arbeidsongeschiktheid,deze vergoeding valt sinds 2014, door een nieuwe wet, nu samen met de getrouwheidszegels van de bouw.
Deze vergoeding telt maar voor 337 dagen en omdat mijn arbeidsongeval de eerste keer van 04-02-2013 tot 08-06-2014 deze periode al overschreed,
heb ik sinds 07-01-2014 geen recht meer op deze vergoedingen.
er bestaat een vergoeding voor invaliditeit in de bouw (> 1 jaar).

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2016 01:02

Zal afhangen van de reden van dit inkomensverlies.
De reden is eigenlijk verlies van loon, getrouwheidszegels, weerverlet, rustdagen, minder vakantiegeld, geen kans meer op overuren, geen zaterdagwerk (zwart)
ik zou dit laatste eens voor de rechtbank durven pleiten... :evil: :oops:

Het verlies van loon & loonscomponenten wordt vergoed door de uitkering voor arbeidsongevallen.
Normaal krijg je van het fbz een bijkomende vergoeding voor langdurige arbeidsongeschiktheid,deze vergoeding valt sinds 2014, door een nieuwe wet, nu samen met de getrouwheidszegels van de bouw.
Deze vergoeding telt maar voor 337 dagen en omdat mijn arbeidsongeval de eerste keer van 04-02-2013 tot 08-06-2014 deze periode al overschreed,
heb ik sinds 07-01-2014 geen recht meer op deze vergoedingen.
er bestaat een vergoeding voor invaliditeit in de bouw (> 1 jaar).
met andere woorden na één jaar (337 dagen) kan je maar beter hersteld zijn, want alle voordelen van de bouw vallen weg,ongeveer 50.000€ op vier jaar tijd kwijt door een stom arbeidsongeval en niets aan te doen ?
Mijn volgende arbeidsongeval zal zeer zeker een verkeersongeval worden !!
Dit is toch te gek voor woorden ?
in ieder geval bedankt voor je eerlijke antwoorden, tijd dat ik het achter mij laat en verder ga in het leven , groetjes Menne :wink:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 nov 2016 07:28

De vergoedingsregeling bij een verkeersongeval is voor langdurige ongeschiktheid zeker slechter dan die van een arbeidsongeval, bovendien zal ook deze zwartwerk nooit in rekening nemen. Je zal dus een ganse kluif hebben om aan te tonen dat in een burgerrechterlijke zaak, je nog inkomensschade hebt hoger dan de vergoedingsregeling van een gewoon arbeidsongeval.

Bij een arbeidsongeval vallen bovendien de voordelen van de bouw in grote mate niet weg:
- het eerste jaar krijg je een vergoeding van 7 à 8,5 euro/dag (gedurende die 337 dagen, in vijfdagenwerkweek), daarna een vergoeding van zo'n 450 euro/jaar
- het basisloon waarvan je 90% krijgt, moet ook de getrouwheidszegels, eindejaarspremie, weerverlet, overuren etc bevatten. Eigenlijk krijg je dus zelfs in het eerste jaar dubbel de getrouwheidszegels (via die premie hiervoor).
- zaken zoals promotievergoeding (bij lening) blijven doorlopen

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2016 12:49

De vergoedingsregeling bij een verkeersongeval is voor langdurige ongeschiktheid zeker slechter dan die van een arbeidsongeval, bovendien zal ook deze zwartwerk nooit in rekening nemen. Je zal dus een ganse kluif hebben om aan te tonen dat in een burgerrechterlijke zaak, je nog inkomensschade hebt hoger dan de vergoedingsregeling van een gewoon arbeidsongeval.

Bij een arbeidsongeval vallen bovendien de voordelen van de bouw in grote mate niet weg:
- het eerste jaar krijg je een vergoeding van 7 à 8,5 euro/dag (gedurende die 337 dagen, in vijfdagenwerkweek), daarna een vergoeding van zo'n 450 euro/jaar
- het basisloon waarvan je 90% krijgt, moet ook de getrouwheidszegels, eindejaarspremie, weerverlet, overuren etc bevatten. Eigenlijk krijg je dus zelfs in het eerste jaar dubbel de getrouwheidszegels (via die premie hiervoor).
- zaken zoals promotievergoeding (bij lening) blijven doorlopen
Het zwartwerk had ik overgenomen van letselschade.info, blijkbaar een nederlandse site. oké lijkt me ook sterk om in de rechtbank toe te geven dat je zoveel jaren zwart hebt gewerkt.
Die vergoeding van 450€ is (dacht ik) enkel voor het tweede jaar, bij het herval kom je dus nooit meer in aanmerking voor deze vergoedingen.
Door een nieuwe wet van 2014 worden de getrouwheidszegels bij de vergoeding voor langdurige arbeidsongeschiktheid genomen.
Als je dus langer dan 337 dagen arbeidsongeschikt bent,heb je recht op 0€, zo vertellen ze het mij toch als ik naar het fbz bel, of bij mijn vakbond zeggen ze hetzelfde.
Wanneer ik dan de rekening maak voor de getrouwheidszegels, die 9% van je brutoloon bedraagt, zou ik jaarlijks 2616,76E krijgen.
Sorry dat dit zo'n lang berichtje is maar ik wil graag mijn verlies aantonen.
2013/2014 kreeg ik 1134,24€ , 2014/2015 kreeg ik 544,68€ , 2015/2016 kreeg ik 1853,54€ en voor 2016/2017 vielen de eerste 2 kwartalen er al af dus 0€
Op deze periode heb ik dus al 5626,20€ verloren, of zie ik het verkeerd ,
groetjes Menne

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 29 nov 2016 13:21

kan je eens zeggen van wanneer tot wanneer je een uitkering (ipv je loon) voor een arbeidsongeval krijgt?

Menne
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 nov 2016 14:11

kan je eens zeggen van wanneer tot wanneer je een uitkering (ipv je loon) voor een arbeidsongeval krijgt?
bedoel je TAO ? van 04-02-2013 tot en met 08-06-2014
en van 04-05-2016 tot nog lopende

of BAO ? van 09-06-2014 tot april 2016 , ingehouden vanaf mei 2016 omdat deze niet cumuleerbaar is.

ik dacht dat deze doorliep, maar dat zal ook wel niet zo zijn,vervangt die TAO dan mijn loon + de bao% ?

of bedoelt u met uitkering iets anders ?

groetjes Menne

Terug naar “Andere”