niet-concurrentie

petsitter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

niet-concurrentie

#1 , 22 nov 2016 14:41

Ik ben zelfstandige in bijberoep en werk als petsitter/dogwalker bij bedrijf X. De klanten storten hun betalingen naar bedrijf X en ik krijg dan steeds 50% van het bedrag dat zij storten voor de petsitting EN 50% van de kmvergoeding.

Nu gaat de eigenares van bedrijf X het beleid helemaal omgooien. De klanten moeten nu hun betalingen naar mijn rekening storten en die bedragen mag ik volledig houden. MAAR ik moet nu maandelijks 500 euro storten naar bedrijf X, ongeacht of ik veel, weinig of niet heb kunnen werken.
Hiervoor was een nieuw contract opgemaakt, maar ik heb geweigerd om dit te tekenen owv het grote financiële risico.

Ik zou graag verder werken als petsitter bij een andere firma of gewoon mezelf. De eigenares van bedrijf X zegt dat er in mijn huidige contract staat dat ik drie jaar!! na beëindiging van het contract niet mag petsitten/dogwalken. Dit kan toch niet wettelijk zijn? En die boete van 5000 euro, is die rechtsgeldig?? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Het artikel uit mijn contract vindt u hieronder:

De dienstverlener verbindt zich ertoe om gedurende een termijn, ingaand vanaf de datum van ondertekening van onderhavige overeenkomst en eindigend drie 3) jaar na het einde van deze oevreenkomst, zich te onthouden van het voeren , op directe of indirecte wijze, van concurrentiële activiteiten op het Belgische grondgebied op direct of indirecte wijze en op eigen initiatief cliënteen van de opdrachtgever te benaderen en/of hiervoor diensten te verlenen;

Bij schending van deze bepaling, is de Dienstverlener een vergoeding verschuldigd van €5000 per vastgestelde overtreding, desgevallend de vermeerderen met het bedrag van de werkelijke schadevergoeding die de opdrachtgever aantoont.Diensten vastgesteld in artikel 3.1 van deze overeenkomt een voldoende en billijke compensatie inhoudt voor de verplichtingen die voor hem voortvloeien uit dit beding.


Bovendien zou de eigenares van bedrijf X schijnzelfstandige zijn. Wat zijn de straffen hiervoor? En heeft dit voor mij gevolgen? Is mijn contract daardoor ongeldig?


Alvast bedankt om dit even voor mij te bekijken!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 nov 2016 14:53

Informatie hierover vind je hier: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42012

Sowieso is het alleszins ongeldig, want het zo'n bedding mag maar 1 jaar zijn.
Daarnaast moet de werkgever je blijven doorbetalen gedurende de periode van de bedding.

Ook belangrijk om te weten, is dat voor een niet-concurrentiebedding aan alle voorwaarden moet voldaan worden voordat ze geldig is.
Met andere woorden: die bedding in je contract is niet geldig. Het is dus niet zo dat die 3 jaar bijvoorbeeld 1 jaar wordt omdat de tijdsduur niet geldig is.

petsitter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2016 15:12

oh dat is heel goed nieuws voor mij! danku voor de snelle reactie en de moeite natuurlijk!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 22 nov 2016 15:20

Niet akkoord, de link hierboven gaat over werknemers. U bent zelfstandige als ik het goed voorheb? Die wetgeving telt dan niet.

petsitter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2016 16:51

ik ben inderdaad zelfstandige in bijberoep...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 nov 2016 21:26

Dan is dat beding op zich geldig.

Echter:
- het contract is geldig, betekent dus dat het contract ook nu nog geldig is. De ene partij kan dus niet zomaar het contract negeren en u een nieuw contract laten tekenen. Als ze het huidig contract wil opzeggen, zal ze dat mits een redelijke opzegtermijn moeten doen. Ze kan u ook neit verplichten om tijdens die opzegtermijn een nieuwe overeenkomst (ivm bvb die 500 euro) te hebben.
- schijnzelfstandigheid: daar hebben we te weinig info over, zal o.a. afhangen van het volledige contract. Kan je vrij opdrachten weigeren?
- een beding dat bij opzeg door de andere partij die andere partij het recht heeft om nog een concurrentiebeding te hebben, lijkt me zelfs voor zelfstandigen al redelijk vergezocht. Als jij dus de huidige overeenkomst niet stopt, maar de tegenpartij dat doet, lijkt me dat ook sterk bediscussieerbaar.

Terug naar “Andere”