niet-concurrentie

petsitter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

niet-concurrentie

#1 , 22 nov 2016 14:41

Ik ben zelfstandige in bijberoep en werk als petsitter/dogwalker bij bedrijf X. De klanten storten hun betalingen naar bedrijf X en ik krijg dan steeds 50% van het bedrag dat zij storten voor de petsitting EN 50% van de kmvergoeding.

Nu gaat de eigenares van bedrijf X het beleid helemaal omgooien. De klanten moeten nu hun betalingen naar mijn rekening storten en die bedragen mag ik volledig houden. MAAR ik moet nu maandelijks 500 euro storten naar bedrijf X, ongeacht of ik veel, weinig of niet heb kunnen werken.
Hiervoor was een nieuw contract opgemaakt, maar ik heb geweigerd om dit te tekenen owv het grote financiële risico.

Ik zou graag verder werken als petsitter bij een andere firma of gewoon mezelf. De eigenares van bedrijf X zegt dat er in mijn huidige contract staat dat ik drie jaar!! na beëindiging van het contract niet mag petsitten/dogwalken. Dit kan toch niet wettelijk zijn? En die boete van 5000 euro, is die rechtsgeldig?? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Het artikel uit mijn contract vindt u hieronder:

De dienstverlener verbindt zich ertoe om gedurende een termijn, ingaand vanaf de datum van ondertekening van onderhavige overeenkomst en eindigend drie 3) jaar na het einde van deze oevreenkomst, zich te onthouden van het voeren , op directe of indirecte wijze, van concurrentiële activiteiten op het Belgische grondgebied op direct of indirecte wijze en op eigen initiatief cliënteen van de opdrachtgever te benaderen en/of hiervoor diensten te verlenen;