Werkhervatting eisen

Sdc1989
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkhervatting eisen

#1 , 22 nov 2016 12:24

Mag een werkgever een vervroegde werkhervatting eisen?

Vandaag doktersattest binnen gebracht, kon ik meteen kennismaken met de nieuwe regio verantwoordelijke, begon ze mij meteen met vragen te bestoken toen ze mijn doktersattest zag, ah en hoelang werk je hier al en hoeveel keer ben je al ziek geweest, is dit briefje geschreven door u normale huisarts,...
Deze vragen vond ik al niet kunnen, ging ze nog een stapje verder... Toen zei ze als je je u medicatie goed inneemt en vandaag en morgen rust kan je donderdag toch wel komen werken he, want anders heb je een volledige week loonverlies!

Dat loonverlies, is Dikken truut maar kan ze eisen dat ik donderdag het werk hervat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sdc1989
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2016 12:29

Misschien volgende informatie nog:

Ik werk er sinds juni 2016, vanaf 15 september vast contract, 1 keer ziekte op werkvloer, flauw gevallen -> spoed opname,2 dagen ziekteverlof
Nu met overbelaste nek en schouder 1 de rest van de week thuis gezet door huisarts.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 22 nov 2016 13:18

Nee, dat kunnen ze niet eisen.
Die verantwoordelijke heeft geen medische studies gedaan, en is dus ongeschikt om dit te beslissen.
Meer zelfs: het is verboden voor jou om eerder te gaan werken dan dat het toegelaten is door de dokter.
Mocht je eerder gaan werken, en er gebeurt iets, ben je niet verzekerd, en zit de kans erin dat je ook geen gewaarborgd loon krijgt voor die dag.

Enige dat ze kunnen doen, is een controle-arts sturen, die in theorie objectief zou moeten zijn.
Als deze zou beslissen dat je vanaf donderdag terug kunt gaan werken, dan moet je gaan werken (al zijn er hieromtrent ook nog juridische discussies over, aangezien een controle-arts evenwaardig is als een gewone arts, waardoor het attest van de huisarts niet vervalt).

De eerste 30 dagen heb je trouwens ook recht op je loon, dus geen loonverlies.

Negeer dit dus, en rust maar eerst goed uit.

Reclame

Terug naar “Andere”