Niet opgenomen vakantiedagen bij 1 jaar ziekte.

Info1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet opgenomen vakantiedagen bij 1 jaar ziekte.

#1 , 19 nov 2016 16:46

Beste,
Als je exact 1 jaar wegens ziekte thuis bent geweest : van 1 januari tot 31 december dan vraagt het ziekenfonds aan je werkgever het aantal niet opgenomen verlofdagen, omdat deze dagen dan niet worden uitbetaald door het ziekenfonds.
Ik werk in pc 200 : 20 wettelijke verlofdagen en 12 arbeidsduurverkortingsdagen voor iemand die 5/5 werkt.
Ik werk echter 4/5.
Hoeveel verlofdagen dient mijn werkgever dan door te geven als niet opgenomen aan het ziekenfonds ?
1. Enkel de 16 wettelijke verlofdagen (voor 4/5)
2. De 16 wettelijke verlofdagen + 9,6 ADV dagen (voor 4/5) = 25,9 of afgerond 25 dagen ??
Ik ben in de veronderstelling dat als je een jaar niet gewerkt hebt, dan moeten die ADV dagen ook niet doorgegeven worden als niet genomen vakantiedagen. Hoe meer dagen mijn werkgever doorgeeft aan het ziekenfonds, hoe minder ziekengeld ik voor de maand december ontvang.
En zal mijn werkgever mij dan 25 dagen, indien de ADV dagen ook meetellen uitbetalen. Dat moet ik nog afwachten tot eind december of hij dat ook doet.
Kan iemand mij daar meer informatie over geven ? Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 21 nov 2016 09:15

ADV dagen zijn dagen die je krijgt omdat je geen 38, maar 40 uur per week werkt, waardoor je per 4 weken (= afgerond 1 maand) een dag extra krijgt.
Aangezien jij dit jaar niet gewerkt hebt, heb je ook geen 2 uur per week extra gewerkt, en heb je in feite geen recht op deze ADV dagen.
Er kan natuurlijk iets anders afgesproken zijn met de werkgever, bijvoorbeeld dat deze hier niet achter zou kijken.

Dit in je achterhoofd houdend, weet je dus dat je in theorie enkel recht had op je 16 dagen.
Dus optie A, zou ik zeggen.

Je laatste vraag is nu wel niet meer van toepassing, maar zal ik toch nog iets over zeggen:
Het komt je voordeliger uit om nog verlof te hebben als je ziek bent.
Je enkelvoudig vakantiegeld voor deze dagen is hoger dan wat je krijgt van het ziekenfonds.
Én meestal is dit geld eerder uitbetaald dan het ziekenfonds.

Reclame

Terug naar “Andere”