plots een functieomschrijving met nieuwe taken

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

plots een functieomschrijving met nieuwe taken

#1 , 05 nov 2016 14:01

Beste,
Ik ben ca 6 jaren in vast dienstverband tewerkgesteld als bediende. Een functieomschrijving heb ik echter nooit ontvangen. Tijdens mijn indienstname werd er echter expliciet vermeld dat werken in het buitenland niet noodzakelijk zou zijn.
Dit heb ik echter in het verleden wel al een enkele keer gedaan (om mij toch flexibel op te stellen). Daar stond toen ook een kleine extra vergoeding tegenover. Werken in het buitenland bracht mijn werkweek immers van 40uren naar minimaal ca60 uren.
(Ik heb wel laten blijken dat ik dit niet met mijn volle zin deed)

Nu ontvang ik plots een document ter ondertekening met een functieomschrijving; daarin staat dat ik wel af en toe voor korte periodes naar het buitenland moet dienen te gaan.

Onlangs was er tevens een gesprek met mijn diensthoofd waaruit bleek dat werken in het buitenland in de toekomst geen extra vergoeding met zich mee zou brengen. Daarenboven zou de nieuwe directeur meer verwachten van mij om naar het buitenland te gaan (wat wellicht de aanleiding is voor bovenvermelde functieomschrijving). Dit wil zeggen een werkweek presteren van ca 50% meer in het buitenland voor hetzelfde loon zou moeten gebeuren. Hierdoor ben ik nog minder geneigd met bovenstaande akkoord te gaan.

Wat zijn mijn rechten/plichten in deze? Kan ik dit document weigeren, doorhalen en bij noteren dat ik met dat speficiek gedeelte van de fuinctieomschrijving (=werken in het buitenland) niet akkoord ben of dien ik dit sowieso te ondertekenen?

Alvast bedankt voor jullie advuies.
Mvg,
Tom Cootmas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sven_
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 nov 2016 21:02

Uiteraard een aantal domeinen die samen komen:
- nu ineens een functieomschrijving opstellen die dan door u moet worden ondertekend is nogal kort door de bocht. Geen enkele partij kan éénzijdig wijzigingen aanbrengen aan essentiële delen van de arbeidsovereenkomst. Een functieomschrijving valt hier mi onder. Ik zou het document gewoon niet tekenen. Tekenen mits aanpassingen is ook een beetje de discussie zoeken...
- dat je in het buitenland 60 uur moet werken is ook niet helemaal koosjer. Ook in het buitenland gelden regels en wetten. In veel landen zul je de plaatselijke arbeidswetgeving moeten naleven. Ik denk niet dat er nog veel landen zijn waar deze 60 uur per week bedraagt.

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2016 09:20

Dank voor uw feedback, doch niet tekenen en mijn job gewoon blijven doen, komt erop neer dat ik er eigenlijk mee instem heb ik hier en daar al eens gelezen.
Een reactie op dit document dringt zich m.i. toch op, doch wil ik graag advies hoe ik heir best op regeer.
Dat dit een eenzijdige aanpassing is en dan nog ivm essentiële arbiedsvoorwaarden (laats en tjid) is duidelijk.

Om het nog moeilijker te maken hebben 2 collegas die na mij begonnen zijn tijdens hun indienstname wel te horen gekregen dat ze zich dienen beschikbaar te houden voor buitenlande opdrachten. De functieomschrijving geldt voor hen zo goed als voor mij. Als ik daarom dat gedeelte van mijn functieomschrijving wil laten aanpassen/negotiëren, zal ik ofwel een andere functietitel moeten krijgen (wat uiterst onwaarschijnlijk is), ofwel zullen alle collegas in die functie dezelfde taken toebedeeld krijgen en dus ook hetzelfde document moeten ondertekenen.

Hoe sterk sta ik in mijn schoenen te vragen deze mobiliteitsclausule te verwijderen uit mijn functieomschrijving?

Nogmaals dank bij voorbaat.

Reclame

MrMaster
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2016 09:13

Beste,
Er werd ondertussen eea besproken omtrent deze functiewijziging met mijn directe collegas alsook chef die dit zou opnemen met de personeeldienst. Er dringen zich aanpassingen op (aldus mijn chef).
De aap is echter nu pas uit de mauw gekomen en de functieomschrijvingen dienen getekend te zijn voor een aankomende ISO-keuring (vandaar de haast om dit snel snel op te stellen en te laten tekenen door alle medewerkers).

Er werd besloten tussen de personeelsdienst en mijn chef om de documenten te ondertekenen zoals ze nu zijn met de belofte deze nadien te kunnen aanpassen. Die belofte zal allicht enkel mondeling bestaan tussen mijn chef en de personeelsdienst.
Daar heb ik uiteraard geen boodschap aan en daarom zou ik het document van mijn functieomschrijving wel ondertekenen (om mijn job te behouden), doch mits manuele aanpassingen en voorbehouden die ik zelf toevoeg.

Kan ik dat en wat zijn de eventuele gevolgen daarvan?

Ps: Iemand mooie tekst die ik voor deze voorbehouden kan gebruiken/nteren?
Alvast bedankt.
Mvg,

Ice
Berichten: 240

#5 , 05 dec 2016 11:32

Uiteraard een aantal domeinen die samen komen:
- nu ineens een functieomschrijving opstellen die dan door u moet worden ondertekend is nogal kort door de bocht. Geen enkele partij kan éénzijdig wijzigingen aanbrengen aan essentiële delen van de arbeidsovereenkomst. Een functieomschrijving valt hier mi onder. Ik zou het document gewoon niet tekenen. Tekenen mits aanpassingen is ook een beetje de discussie zoeken...
- dat je in het buitenland 60 uur moet werken is ook niet helemaal koosjer. Ook in het buitenland gelden regels en wetten. In veel landen zul je de plaatselijke arbeidswetgeving moeten naleven. Ik denk niet dat er nog veel landen zijn waar deze 60 uur per week bedraagt.
Je arbeidsovereenkomst mag niet eenzijdig aangepast worden, misschien je vakbond eens contacteren?

Hoezo: de plaatselijke arbeidswetgeving in het buitenland naleven? :shock:
Je werkt in opdracht van je werkgever in het buitenland, je hebt bijgevolg een arbeidscontract met je werkgever, niet met de klant in het buitenland dus gelden de wetten van hier nog steeds...bovendien: werkweek van 40 u betekent dat elk uur boven 40 u overuren zijn en als zodanig gecompenseerd dienen te worden.

Eenzijdige aanpassing kan niet..niet tekenen dus want je gaat niet akkoord......sociale inspectie inschakelen zou mogelijk een oplossing kunnen zijn...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2016 17:27

bovendien: werkweek van 40 u betekent dat elk uur boven 40 u overuren zijn en als zodanig gecompenseerd dienen te worden.
indien uw functie valt onder het toepassingsgebied van de wet van 10/2/1965 kan men hier van afwijken


http://www.vacature.com/carriere/salari ... g-overuren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”