bossing - vakbond - hr- vertrouwenspersoon

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

bossing - vakbond - hr- vertrouwenspersoon

#1 , 22 okt 2016 10:02

Hello there

Sinds februari dit jaar lig ik zwaar onder vuur bij mijn manager, heb nu een paar maanden bossing achter de rug en ik heb het helemaal gehad. Stappen die ik dusver ondernomen heb...In gesprek gegaan met de manager in kwestie, was een behoorlijk emotioneel geladen gesprek, hoog drama gehalte van de manager . Flink geschrokken van het gesprek , HR gecontacteerd met de vraag what - to - do...De manager staat bekend om haar emotionele queen bee gedrag, bevestigd door HR. HR stelt voor haar manager in te schakelen, zo gezegd zo gedaan. Ook hij bevestigde dat je met de queen bee manager omzichtig moet omgaan dus geen feiten aanhalen maar luisteren en verdragen... Vervolgens volgen nog 4 drama gesprekken waarbij ik telkens te horen krijg hoe ik volgens haar niet voldoe aan haar eisen met telkens een bedreiging aan het eind van het gesprek, althans noem het een gesprek, monoloog...ad hoc van mijn buro geplukt, 30 minuten minimaal ondervraging met telkens een functie wijziging aan het eind van de sessie. Dan maar vertrouwenspersoon ingeschakeld. Weeeeeer hetzelfde riedelke, ja de manager is een queen bee, ja bij iedereen bekend, nee niemand begrijpt waarom ze niet aangesproken wordt, ja haar manager servey was zeer negatief maar nee, we kunnen niks doen dus bij haar is het buigen of breken, buig maar. Bon, dan maar naar de vakbond, es luisteren wat die aan advies hebben....verzamel bewijzen maar wees voorzichtig. Ok, bewijzen heb ik, ondertussen zijn 2 medewerkers van job verandert, zij waren voor mij onderhevig aan het bossing gedrag, hebben dit ook aangegeven bij HR tijdens hun exit gesrpek. Laatste feiten, ziek gemeld voor 1 dag, ´s middags stond al een controle arts aan de deur. Afgelopen donderdag een onderonsje met de queen bee waarbij me verteld wordt dat ze via via via gehoord had dat ik een aantal functies niet graag zou doen, dus heeft ze mijn hele functie gedelegeerd aan andere collega´s. Ik moet nu zelf maar mijn job definieren...Ik geef als feedback dat ik helemaal verrast ben en die functie niet wil afstaan. Tja, heel vervelend vond ze dat want de andere collega´s waren al aangesproken en het hele zaakje was al geregeld met haar manager. Ik heb dit doorgegeven aan de vakbond, maandag vraag ik een gesprek aan met HR. Goed, extra detail. Er worden 5000 mensen afgevloeid binnen het bedrijf, hetzij door natuurlijke procedures pensioen etc, hetzij door een collectief of naakt ontslag. Elke medewerker moet opnieuw voor de huidige job solliciteren. The rat race begint stillekes aan vorm te nemen...Mijn vraag is deze, als bij hr bekend is dat een manager systematisch medewerkers bossed, wat moet HR dan ondernemen om de medewerkers te beschermen? Ik begrijp dat in Belgie pest gedrag aangeven nog steeds een taboe is en dat bewijzen verzamelen niet evident is want wat is bewijs van bossing voor de rechtbank? Afijn, hoe ga ik om met wat ik tot nu toe verzamel heb aan bewijs en hoe krijg ik de queen bee of my back zonder dat ik mijn job verlies. En ja, ik orienteer me uiteraard reeds op de arbeidsmarkt en ben met een opleiding gestart om de arbeidskansen nog te vergroten. Alvast bedankt voor jullie advies, greets

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 okt 2016 13:30

Graag eerst je tekst even herschrijven, want nu is het héél lastig om te lezen, waardoor je zeker minder kans maakt op een deftig antwoord.

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2016 15:36

hmm...veel tekst inderdaad, kan ik dit hele verhaal deleten of editen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 okt 2016 23:49

Antwoord gewoon in deze topic met een nieuw bericht

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2016 09:07

1ste jaar was ik een top medewerker volgens de manager van mijn manager, evaluatie gespek met mijn eigen manager was redelijk. Ik wou daar een aantal zaken aan toevoegen. Mijn manager is sindsdien veranderd. Er had nog nooit iemand een evaluatie gesprek in twijfel getrokken. Ik ben met haar direct in gesprek gegaan, dat gesprek was een grote emotionele woede uitbarsting en zo volgden er nog een paar.Ondertussen werden taken weggenomen, taken toegevoegd met minimale inwerktijd, bedreigingen dat indien ik mijn houding niet aapas, er maatregelen zullen volgen, informatie achter gehouden enz. HR aangesproken om te bemiddelen, haar manager aangesproken, uiteindelijk vertrouwenspersoon binnen het bedrijf ingeschakeld...De reputatie van de manager is gekend. Ondertussen zijn 2 medewerkers vertrokken. 1 daarvan was het jaar voor mij het slachtoffer, de 2de medewerker was zo geschrokken van haar managen dat die is vertrokken. Afgelopen maanden is het bossen concreter en heb ik dus meer bewijs om eventueel een pestdossier aan te vragen. Vraag, loont het een dossier in te dienen? Ik hoor en lees dat pestdossiers nauwelijks behandeld worden en diegene die het ingediend heeft, in vele gevallen de kosten op zich moet nemen. Ik word fysiek niet mishandeld, er wordt niet tegen me geschreeuwd...het gaat hier om een classic bossing geval.

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2016 23:41

typical belgian situation, je kent het, herkent het maar ja, wat doe je eraan... je gaat bij de vakbond en dan ben je untouchable

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2016 23:56

and another typical belgian reaction, als ik er niet mee om kan, dan ben ik maar ziek, teamlid ziek thuis na een gespek met betreffende manager. Hoe gaat men in Belgie op juridisch niveau om met bossing? Het is een gekend probleem, wat zijn de stappen die men kan ondernemen die effectief resultaat boeken? Juridische stappen.

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2016 00:08

18 jaar buitenland ervaring leert dat er wel degelijk stappen ondernomen kunnen worden binnen een legal kader. Ik heb echter het idee dat in Belgie die stap nog niet genomen kan worden, veel blabla maar geen concreet kader voor slachtoffers, klopt dit? Behalve dan als je als militant of whatever aan een vakbond verbonden zit en dan nog....dat is volgens mij een rookgordijn, niet meer dat wat Daens in gedachte had.

1202fox
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2016 09:05

Positief bericht, ik heb dit bossing gedrag binnen het bedrijf aangeklaagd. Er zijn stappen ondernomen om de manager in kwestie effectief juridisch aan te klagen gezien de bewijslast die ik heb kunnen verzamelen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 dec 2016 11:11

Heb je in school geen zinsbouw, en na een zin een nieuwe zin leren nemen ?

U tekst is onleesbaar en vermoeiend om te proberen lezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”