Ouderschapsverlof aanvraag te laat door omstandigheden

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

Ouderschapsverlof aanvraag te laat door omstandigheden

#1 , 08 sep 2016 13:04

Beste,

Ik heb van 1 maart tot 30 June ouderschapsverlof opgenomen na mijn moederschapsverlof. Ik heb hiervoor alle documenten tijdig ingevuld en voor midden februari was alles verzonden. Vanaf midden maart tot het einde van mijn ouderschapsverlof ben ik toen samen met ons dochtertje bij mijn partner ingetrokken die voor zijn werk in Duitsland verblijft. Zo moest hij ook niet iedere week op en af rijden om zijn dochtertje te zien.

Spijtiggenoeg was er nog een document dat ontbrak bij de aanvraag voor het ouderschapsverlof. Een brief was hiervoor verzonden geweest op 4 April waarin ze vroegen dit op te sturen binnen de maand na verzending. Gezien ik op dat moment in het buitenland verbleef en ik er vanuit ging dat alle administratie in order was heb ik die brief nooit gezien voor begin juli. Binnen een week na het lezen van de brief was alles verstuurd.

Nu krijg ik echter de melding na meer dan twee maand dat mijn ouderschapsverlof wel goedgekeurd werd maar zonder uitkeringen. Gezien ik het niet zo breed heb en over de voorbije periode ondanks de financiele steun van mijn partner ook mijn spaargeld heb gebruikt om die periode zonder inkomen te overbruggen had ik echt gerekend op die uitkering.

Ik zie ook dat er nog een mogelijkheid bestaat om beroep aan te tekenen tegen die beslissing. Weet iemand of mijn situatie van in het buitenland te verblijven geldig zijn (ik heb een attest van registratie in Duitsland) om de beslissing te herzien of welke elementen belangrijk kunnen zijn om de beslissing mogelijks te herzien?

Verder vroeg ik me af of ik nog een nieuwe ouderschapsperiode kan aanvragen maar dan wel met uitkeringen die bijvoorbeeld zou ingaan in oktober mocht de beslissing van de arbeidsrechtbank negatief zijn.

Met vriendelijke groet,
Bollywoodin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 sep 2016 13:42

hebt u al eens gebeld met de RVA? Mogelijks zullen ze dit zonder beroep rechtzetten als u grondig kan motiveren dat u tijdelijk elders woonde. Was uw domicilie effectief ook veranderd (los van je registratie in Duitsland?)?

Een nieuw aanvraag voor ouderschapsverlof die u nog NIET opgebruikt heeft, kan u natuurlijk. Dat kan echter niet meer voor die 4 maand die u dit jaar al aanvroeg.

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 08 sep 2016 14:23

Dank je JVP,

RVA wou geen uitspraak doen gezien dit niet binnen de bevoegdheid lag van de persoon die ik aan de lijn had. Domicilie was niet veranderd gezien het om een tijdelijkse wijziging ging. Wel was het nodig om de Duitse authoriteiten te laten weten dat we de komende twee en een halve maand daar gingen verblijven.

Ouderschapsverlof is in principe opgebruikt nu, denk ik, gezien ik 4 volledige maand niet gewerkt heb. Ik kan nu nog tijdskrediet aanvragen wat ik graag zou doen maar dan zit ik zonder inkomen en zonder spaargeld terwijl ik niet alles ten laste wil leggen van mijn partner. Moest ik nog drie maand ouderschapsverlof kunnen aanvragen met uitkering zou dit voor mij wel een oplossing zijn ook.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 sep 2016 14:27

Als u slechts 1 kind hebt, zal u idd alles van ouderschapsverlof al opgebruikt hebben. Er bestaat echter nog ander soort tijdskrediet mét uitkeringen, maar die uitkeringen zijn lager.

Doe een gemotiveerde brief aan de directeur van de RVA met de uitleg van de omstandigheden van u verhuis (eventueel erbij schrijvend dat u niet heen en weer reisde omwille van uw pasgeboren kind) en dan zie ik wel een redelijke kans dat dit dossier zonder rechtbank in orde komt. (met de rechtbank acht ik trouwens uw kansen kleiner, gezien u wel degelijk in gebreke bent gebleven).

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 08 sep 2016 16:20

Ok dat zal ik proberen. Van harte bedankt...

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 28 sep 2016 11:47

Uiteindelijk geprobeerd om een herziening aan te vragen. Kordaat antwoord gekregen dat "de opvolging van het dossier loopbaanonderbreking is de verantwoordelijkheid van de werknemer. De werknemer moet elke wijziging doorgeven aan de RVA. Aangezien u niet heeft doorgegeven dat u in het buitenland verbleef, kon de RVA uw document niet naar het juiste adres opsturen."

Iemand een idee hoe dit wettelijk aan te pakken en wat de mogelijkheden zijn? Uiteindelijk heb ik al 10 jaar belastingen betaald en zou hier in principe recht op hebben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 sep 2016 12:00

het betalen van 10 jaar belastingen geeft je geen speciale rechten.

Vraag eens op welke wettelijke basis ze de termijn van 1 maand gebruiken. Ik zie niet direct een wet die die limiet oplegt.

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#8 , 28 sep 2016 12:15

Het geeft inderdaad geen speciale rechten maar is wel navenant dat je moet betalen maar wanneer je recht hebt op iets ze met allerhande uitvluchten afkomen.

Ik vrees inderdaad dat de maand tijd geen wettelijke bepaling is. Eveneens maar hier kan ik mis in zijn, is er geen wettelijke bepaling die oplegt dat ik de RVA moet op de hoogte brengen tijdens het ouderschapsverlof als ik tijdelijk in het buitenland verblijf, noch dat het dossier loopbaanonderbreking de verantwoordelijkheid is van de werknemer

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2016 12:54



Vraag eens op welke wettelijke basis ze de termijn van 1 maand gebruiken.
is er geen regeltje dat zegt wie van de rva een uitkering krijgt (zonder vrijstelling van) niet langer dan 4 weken in het buitenland mag verblijven?

melding wijziging verblijfplaats verplicht ; http://www.rva.be/nl/hoe-aan-de-rva-een ... sch-verlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 28 sep 2016 14:00



Vraag eens op welke wettelijke basis ze de termijn van 1 maand gebruiken.
is er geen regeltje dat zegt wie van de rva een uitkering krijgt (zonder vrijstelling van) niet langer dan 4 weken in het buitenland mag verblijven?

melding wijziging verblijfplaats verplicht ; http://www.rva.be/nl/hoe-aan-de-rva-een ... sch-verlof
Ging hier over wijziging gegevens dus in principe is aangifte niet verplicht zou ik denken want die zijn niet gewijzigd.

Niet in het buitenland mogen verblijven binnen de EU lijkt me strijdig met europese wetgeving.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 sep 2016 14:28

is er geen regeltje dat zegt wie van de rva een uitkering krijgt (zonder vrijstelling van) niet langer dan 4 weken in het buitenland mag verblijven?
telt enkel voor werkloosheidsuitkeringen.

"adres" is voor interpretatie vatbaar. Domicilie hoefde in dit geval niet gewijzigd te worden, maar of dat nu domicilie of verblijfsplaats is, dat is onduidelijk.

Het geeft inderdaad geen speciale rechten maar is wel navenant dat je moet betalen maar wanneer je recht hebt op iets ze met allerhande uitvluchten afkomen.
niet omdraaien, hé. het probleem is ontstaan omdat jij 4 maand je post niet bekeek én omdat je een document dat duidelijk aangeduid staat, niet bijgestuurd hebt (ik vermoed dat het hier toch over de geboorteakte gaat?)
Ik vrees inderdaad dat de maand tijd geen wettelijke bepaling is. Eveneens maar hier kan ik mis in zijn, is er geen wettelijke bepaling die oplegt dat ik de RVA moet op de hoogte brengen tijdens het ouderschapsverlof als ik tijdelijk in het buitenland verblijf, noch dat het dossier loopbaanonderbreking de verantwoordelijkheid is van de werknemer
dat laatste is natuurlijk wél je verantwoordelijkheid. Dat eerste (verblijf in buitenland) is over te discussieren.

Concentreer je eerst maar over de bepaling dat die maand een wettelijke grens is. Ik zie dat nergens staan. Kijk of je eventueel in beroep kan gaan.

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#12 , 29 nov 2016 10:52

Uiteindelijk ging het idd om de geboorte-akte (was ook nergens aangegeven door de werkgever dat dit moest bijgevoegd worden hadden we teruggevonden). De maand was idd wettelijk ( artikel 11 van het Handvest van de Sociaal Verzekerde) maar uitzonderingen zijn mogelijk indien er de verzoeker een reden kan opgeven die een langere antwoordtermijn rechtvaardigd.

Hiertegen dus weldegelijk in beroep gegaan.

Terug naar “Andere”