Onbetaald borstvoedingsverlof

ell.eken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onbetaald borstvoedingsverlof

#1 , 02 sep 2016 07:54

Ik ben werkzaam op een afdeling in een ziekenhuis. Ikzelf ben de enige statutair op de afdeling. Mijn contractuele collega's hebben na de bevalling recht op 5 mnd borstvoedingsverlof. Staat zo in het arbeidsreglement. Ze krijgen een formulier van de arbeidsgeneesheer waarin staat dat de job risico's met zich meebrengt, waarmee ze zich wenden tot de mutualiteit om een vergoeding te krijgen. Het feit dat ze borstvoeding geven wordt niet gecontroleerd. Ikzelf geef wel borstvoeding, maar moet na 9 weken al gaan werken omdat ik statutair ben, tenzij ik onbetaald verlof neem. Kan men mij ondanks dat ik borstvoeding geef, dwingen om te gaan werken op een risicodienst of ik zit zonder loon, enkel omdat ik statutair ben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 02 sep 2016 09:43

Klopt inderdaad.
Aangezien je statutair bent, vermoed ik dat je in de openbare sector werkt.
In die sector bestaat er niet zoiets als borstvoedingsverlof of borstvoedingspauzes.
Wel onbezoldigd verlof om dit te geven, waarop je recht hebt tot 9 maanden na de geboorte.

Werkgever mag natuurlijk meer toegeven, maar dit is dus bij jou niet het geval.

JPV

#3 , 02 sep 2016 10:47

Tenzij de borstvoeding effectief een medisch risico oplevert. Dan mag je natuurlijk wél met behoud van loon thuis blijven. Je arbeidsgeneesheer kan daar meer over zeggen.

Het feit dat er borstvoeding gegeven wordt controleren is nu eenmaal iets wat niet zo eenvoudig is. Niet enkel kan je de borsten van vrouwen moeilijk op hun volheid controleren, daarnaast wil ook niet ieder kind altijd aanhappen, ook dat kan je dus niet controleren. Vandaar dat momenteel nog altijd een verklaring op eer gevraagd wordt. De vrouwen die géén borstvoeding geven en toch dat verlof nemen, hebben dus geen eer.

Reclame

ell.eken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2016 13:11

Werk op een afdeling longziekten waar de meest besmettelijke ziektes voorkomen bv tbc, hepatitis, .... en waar ook cytostatica gegeven wordt. De arbeidsgeneesheer schrijft voor de contractuelen een document voor werkverwijdering omwille van ongeschikte arbeid. Maar voor mij omdat ik statutair ben niet. Dus ik mag mijn kind via de borstvoeding ziek maken of wordt tegengehouden borstvoeding te geven of moet onbetaald nemen. Dit terwijl er op de materniteit posters ophangen 'borstvoeding, goed voor moeder en kind'.
Tav Jpv, kun je mij daar ergens een link nr een wettekst bezorgen aub? Want sta op het werk met mijn rug tegen de muur. Dank

JPV

#5 , 02 sep 2016 21:00

waar ben je statutair? (mag in pm)

Terug naar “Andere”