Ik ben werkzaam in de sociale sector. (vaph) De doelgroep vertoont regelmatig agressie... (is ook één van de redenen waarom zij daar verblijven) De infrastructuur van het gebouw zorgt voor veel onveilige situaties wanneer er agressie ontstaat. (bv. ontbreken van een alarmknop, mocht er een begeleider het slachtoffer worden tijdens agressie-incident / bv. gevaarlijke trappen / bv. veiligheidsdeuren die niet werken) Veel dingen zijn reeds gemeld aan de directie, toch wordt er weinig aan gedaan... Dit met het gevolg dat alle werknemers reeds 'ziek' thuis zijn gevallen door de stress en de ontstane angst door de onveilige situaties... Daarom mijn eerste vraag: 'Wat kan je hier aan doen als werknemer?'
Een bijkomende (precaire) vraag is het systeem van min- en plus-uren. TIjdens bepaalde periodes (voornamelijk tijdens de vakantie) sluit de voorziening. Hierdoor komt men in de zogenaamde 'min'-uren terecht en moet men tijdens het kalenderjaar' deze 'ophalen'. Alsook ontstaan er ook min-uren, door 'plotse' wijzigingen in het uurrooster omdat er te weinig cliënten aanwezig zijn binnen de voorziening en worden er diensten geschrapt.... Hierdoor wordt men geconfronteerd met drukke werkweken om deze op te halen... 'Mag dit eigenlijk wel?'
Kort gesteld, twee vragen:
- wat te doen als de veiligheid voor de werknemer/begeleider ondermaats is?
- mag men verplicht iemand in min-uren stellen?
hopend op een spoedig antwoord en dank bij voorbaat aan degene die mij hierop een antwoord kan bieden,
mvg,
Lievo