demotie (gedwongen)

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

demotie (gedwongen)

#1 , 05 aug 2016 17:14

Beste

Ik heb arbeider statuut en ik werk meer dan tien jaar bij grote multinational bedrijf. Ik had altijd als onderhoudstechnieker gewerkt in de hoogste looncategorie van arbeider. Sinds kort is mijn afdeling gesloten en de diensten aan buitenfirma's uitbesteden. Ik was verplicht om akkoord te gaan en document te tekenen voor demotie. Ik ga van hoogste looncategorie naar de laagste wat interpreteert 2 eur/uur minder en ik vlieg naar afdeling productie als lijn arbeider. Ik protesteerde te tekenen, maar werk weigeren mag ik niet, dus ik sta nu op de lijn en ik word minder betaald. Ik heb niets getekend en ik heb zelf een aangetekend brief naar mijn werkgever gestuurd waar op stond dat ik helemaal niet akkoord ben met mij demotie.
Ik had geen reactie gekregen langs de kant van wergever en ik weet niet of ik naar de arbeidsrechtbank moet een stap zetten of niet. Ik heb mijn contract onder loep genomen en daar staat nergens gespeciefeerd dat ik tewerkgesteld ben als technieker, staat enkel handarbeider. De titel is "Arbeidsovereenkomst van onbepalde duur voor arbeiders". Ik kan wel aan te tonen dat ik technieker was met mijn loonbrieven. Daar staat speciale codes van loonkategorie en de afdeling. Ook heb ik verschillende documenten: professioneel mailverkeer (gewone arbeider heeft geen bedrijfsmailbox), mijn onderhoudswerkkledij en etc. Kortom wil ik mijn loon terug of ontslag met uitbetaling van mijn dienstjaren. Mijn werkgever is aan het kat uit de boom kijken. Zelf weggaan, dan krijg ik niets. Wat kan ik best daar aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 aug 2016 19:36

ga eens concreet naar je vakbond of een advocaat. Het is héél moeilijk te kijken of dit een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst is (altijd gevoelig om zomaar "ja" te zeggen, het lijkt wel zo te zijn), dus advies die concreet alles kan bekijken, is wel nuttig.

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2016 20:22

Inderdaad de vakbond was mee bezig, maar op bedrijfs niveau hebben ze niets kunnen bereiken. Ze stellen vraag aan mij of ik naar arbeidsrechtbank bereid te gaan ben met de risico ongelijk te krijgen.
Het is paritaire comité 111.01.
Onze arbeidsreglament zegt dat loon mag niet minderen. Maar werkgever zijn standpunt is dat minder verantwoordlijkheiden lager loon categorie mag. Demotie. Hij zegt dat ik moet het zien als omgekeerde promotie, maar ook in het positieve zin.
Ook waarom zou mij werkgever dwingen tot tekening akkoord loon vermindering? (Heb ik niet gedaan). Zijn ze ook onzeker?
Ik ben nu 43 en altijd als onderhoudstechnieker mijn diensten gedaan. Ik zie echt niet zitten als productiearbeider, maar mijn dienstjaren... Ik mag zomaar werk niet weigeren. Als ik ontslagen word op dringende reden dan zal ik (volgens de berekening moet mijn werkgever ergens 2jaar loon uitbetalen) het missen en ze zouden graag me ontslaan op dringende redenen of dat ik zelf vertrek. Tips zijn welkom, alvast bedankt.

Reclame

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2016 17:06

Beste
weet u op welk manier verloopt procedure bij in te roepen contractbreuk bij arbeidsrechtbank en wat zijn mijn rechten en plichten op dit moment (mag ik blijven werken of moet ik stopen, als ik stop heb ik recht op de uitkering)?

Alvast
Bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 dec 2016 19:15

Hoe lang is het geleden dat je van functie verlaagd bent?

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2016 22:17

Zes manden geleden, maar toen Aclvb aangetekend brief gestuurd naar de werkgever dat ik niet akkoord ben ik ga verder.

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2016 18:23

Beste
Rechtskundige dienst van mijn vakbond zegt dat op het moment van contractbreuk in te roepen moet ik effectief stopen met werken en ik heb geen recht op uitkering, maar ik sta vrij in afwachting van uitspraak te gaan werken bij een andere werkgever?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 dec 2016 20:03

De uitspraak van de vakbond klopt deels. Het recht op uitkeringen zou je wel kunnen inroepen gezien je de contractbreuk vanuit hoofde van de werkgever zou kunnen laten vaststellen. Je moet dan wel provisionele uitkeringen krijgen ipv gewone uitkeringen. Bovendien is het niet 100% zeker dat de RVA dan wel uitkeringen zou toestaan, dat zou dan afhangen van je volledig dossier.

Ik heb wel een probleem met de periode van 6 maand dat je zou gewacht hebben om de verbreking vast te stellen. Dat is nogal lang en de rechtspraak is niet eenduidig of je wel 6 maand kan wachten om de verbreking vast te stellen, zelfs al heb je de werkgever in gebreke gesteld. Ik DENK dat het wel OK zal zijn, maar er is wel een kans dat een rechter iets strenger is. Hoe vaak heb je (bewijsbaar) geprotesteerd in die 6 maand?

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 dec 2016 20:57

Bedankt voor de moeite!
Respect voor geduld en veel succes met uw job hier op juridisch forum!

De Jure
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2017 10:30

Beste moderator

Zie bovenstaande berichten a.u.b.
Mijn huidige situatie is: ik heb een nieuwe job gevonden, het kontrakt van onbepaalde duur is getekend. Ze vragen aan mij liefst zo snel mogelijk te starten en zeker vóór 1julie, maar mijn huidige job moet ik in principe nog 28 dagen + 6 weken uitdoen. Ik zit het helemaal niet zitten, ik wil zo snel mogelijk daar weg. De vakbond heeft mijn dossier klaar om naar de ARB te stappen, maar ik zou liever dit vermijden. Hoe zou ik best dit problematiek met mijn huidige werkgever aan te pakken? Ik heb 17 jaar trouwe dienst gedaan en ik zou graag toch iets bij mij vertrek in de rugzak krijgen. Welke stappen volgens u zou ik zetten?

Alvast bedankt!

Terug naar “Andere”