Verlof en vakantiegeld overgang bediende - arbeider

tdk1989
Topic Starter

Verlof en vakantiegeld overgang bediende - arbeider

#1 , 20 jun 2016 19:01

Ik ben onlangs van werkgever veranderd, van bediende in 38u / 5dagen week naar arbeider in volcontinue.

Concreet:
Ik heb bij mijn 1ste werkgever gewerkt van 02/04/2013 tot 13/05/2016 als bediende. Op 17 mei ben ik als arbeider begonnen op mijn nieuw werk.

Ik heb nog 20 verlofdagen van mijn vorig werk, plus 6 dagen extra omdat ik nu in continuedienst werk.

Bij mijn vertrek als bediende heb ik mijn vakantiegeld voor 2016 gehad, en een gedeelte van 2017. (Vertrekvakantiegeld)

Mijn 2 vragen:

Krijg ik in 2017 dan geen vakantiegeld van de vakantiekas (arbeiders) voor de periode 17 mei 2016 tot 31 december 2016? (1 jan - 13 mei heb ik al gehad bij mijn vertrek als bediende)
Ik lees overal dat ik het eerste jaar geen vakantiegeld krijg?

Ik heb nog 26 verlofdagen, ik krijg die niet meer opgepakt bij mijn huidige werkgever... Heeft dit consequenties? Moet ik die gaan terugbetalen aan mijn vorige werkgever (bediendecontract toen) als ik ze niet krijg opgenomen? Of zijn het "verloren" dagen?

Mvg

Tim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2016 20:54

Ik heb nog 26 verlofdagen, ik krijg die niet meer opgepakt bij mijn huidige werkgever... Heeft dit consequenties? Moet ik die gaan terugbetalen aan mijn vorige werkgever (bediendecontract toen) als ik ze niet krijg opgenomen? Of zijn het "verloren" dagen?
u kan maximum 24 dagen jaarlijkse vakantie in de 6 dagenweek en 20 in de 5 dagenweek hebben
u krijgt volgend jaar nog vakantiegeld op basis van wat je dit jaar nog hebt gewerkt bij je nieuwe werkgever wordt procentueel berekend op je brutoloon.

je dient je vakantie op te nemen, de eventuele sanctie is wel voor de werkgever als je het niet doet
wordt je ziek of werkloos in december wordt de uitkering in mindering gebracht met de nog resterende verlofdagen

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

wat die overige 6 dagen betreft, is geen jaarlijkse vakantie.
worden die dagen verloond als je ze opneemt? dan kan het zijn dat je de inhaalrust hiervan verliest niet het loon, deze kunnen ook overdraagbaar naar het volgende jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

tdk1989
Topic Starter

#3 , 20 jun 2016 21:13

Ik had nog mijn 20 dagen die ik bij mijn vorige werkgever niet kon opnemen, en heb nu 6 dagen extra gekregen van mijn nieuwe werkgever omdat ik van 5 dagen naar volcontinue dienst (7/7) ga.
Het kan zijn dat dit inderdaad inhaalrust is, dat weet ik niet.

Nu het is zo, dat ikzelf die 26 dagen ook niet persé wil opnemen.... Het is wat te veel van het goede om bij mijn nieuwe werkgever nog 26 dagen verlof op te nemen in het resterende half jaar tot 31 december.

Dus als ik het goed begrijp:
Er zijn voor mij geen sancties of boetes aan verbonden (of terugbetalingen) als ik bijvoorbeeld maar 15 dagen verlof opneem. (En nee ik neem mijn nieuwe werkgever dat niet kwalijk dat ik de rest niet opneem.)

Het vakantiegeld voor 2017: gedeeltelijk nu gehad via mijn afrekening als bediende, en via de vakantiekas krijg ik dan verhoudingsgewijs (7/12de) bijvoorbeeld gestort van het normale vakantiegeld voor arbeiders.

Bedankt!

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jun 2016 08:07

Dus als ik het goed begrijp:
Er zijn voor mij geen sancties of boetes aan verbonden (of terugbetalingen) als ik bijvoorbeeld maar 15 dagen verlof opneem. (En nee ik neem mijn nieuwe werkgever dat niet kwalijk dat ik de rest niet opneem.)

Het vakantiegeld voor 2017: gedeeltelijk nu gehad via mijn afrekening als bediende, en via de vakantiekas krijg ik dan verhoudingsgewijs (7/12de) bijvoorbeeld gestort van het normale vakantiegeld voor arbeiders.

Bedankt!
klopt beide

Terug naar “Andere”