overuren afgeven bij betaalde feestdag

TiSa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

overuren afgeven bij betaalde feestdag

#1 , 17 jun 2016 16:24

Situatie: bediende, pc 330 zorgsector, deeltijds 30.4 uur, volledig variabel uurrooster volgens contract. (5x6.08 uur)
In werkelijkheid 4 dagen aan 7.6 u met vrij zat en zondag thuis.
Dis is zo sinds enkele jaren, maar staat nergens opgeschreven...
Wanneer er een feestdag valt door de week, van maandag tot en met vrijdag, betalen ze gemiddeld loon feestdag uit,
maar trekken ze ook 6.08 overuren af. Mag dit zomaar?!?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden

#2 , 17 jun 2016 17:29

geloof ik bijna niet,
best uw loonfiche eens inscannen eventueel anonimiseren en in postbus van → jpv steken, en doe er best de volledige uurrooster bij
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TiSa
Topic Starter

#3 , 17 jun 2016 23:00

Jpv? Het is toch zo... Mijn uurrooster is steeds dezelfde: ma tem donderdag van 8.30 tot 16.30 uur, vrijdag thuis. Ongeacht op welke dag dat valt trekken ze de overuren gewoon af! Met 10 betaalde feestdage geraak je zo al snel in de min...! Ach, dan laten ze ons toch gewoon een paar van onze vrije dagen werken...!!! Weet echt niet goed hoe ik het hun moet duidelijk maken....

Reclame

denlowie

#4 , 18 jun 2016 07:06

Dit heb ik toch ook nooit gehoord !
En dit zal toch wel niet zo op je loon brief staan, geen enkel sociaal secretariaat zou zo iets doen dit mogen ze deontologisch zelfs niet.
Dus als je geen overuren heeft staan, dan heb op een betaalde feestdag nopens ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden

#5 , 18 jun 2016 09:48

Dus als je geen overuren heeft staan, dan heb op een betaalde feestdag nopens ?
ga je hetzelfde adviseren als er op de loonfiche telkens 5 dagen aan 6,08u word ingevuld?

best wachten tot jpv de loonfiche heeft gezien
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TiSa
Topic Starter

#6 , 19 jun 2016 22:33

Er wordt ingevuld 4 dagen van 7.6, niet 5 dagen van 6.08! Weet nog steeds niet wat jpv is...??

JPV

#7 , 19 jun 2016 22:37

ik ben JPV :).

Stuur gerust de loonfiche door via pm (en eventueel door een bestand op itnernet te plaatsen via bvb www.filedropper.com)

TiSa
Topic Starter

#8 , 19 jun 2016 23:32

Ah... Sorry, dat wist ik niet.... Ik heb wel maandplanningne en loonbrieven en zo, maar ik heb geen scanner en een heeeeeel oude computer...

JPV

#9 , 20 jun 2016 06:47

foto's trekken met je gsm?

TiSa
Topic Starter

#10 , 20 jun 2016 22:30

Foto's trekken met gsm gaat wel, maar kan dat alleen doorsturen met whats app... Op dat gebied leef ik blijkbaar nog een beetje in de oertijd.... Op loonbrief staat weinig op hoor! Die vullen gewoon in naar believen.... Meestal is bij een gemiddeld loon feestdag die datum gewoon blanco op de achterkant v de loobrief. Terwijl bij een betaalde feestdag wel staat 7.6 meestal. En zeer gek: paasmaandag en pinkstermaandag zijn beiden verschillend ingevuld, terwijl het alle2 op een maandag was waar ik normaal gezien op werk..... Zijn er wetteksten ergens waar in staat dat het verboden is om die overuren af te trekken? Dan heb ik iets om hen te laten zien, je weet maar nooit of het werkt....

JPV

#11 , 20 jun 2016 23:11

Men mag enkel uren aftrekken als een wet dat toestaat. Laat hen de wet geven....

TiSa
Topic Starter

#12 , 20 jun 2016 23:37

Das idd ook nog een plan ;-) Niet dat die daar wakker van liggen vrees ik... Ben zo ooit ziek gevallen terwijl ik die week overuren gepland had, ook nooit meer teruggekregen! Toen stond ik daar ook te zwaaien met een uitprint vd wettekst... Maar 'ze'zhadden besloten om dat niet te doen.... Heb toen zelfs geen uitbetaling ziekte gehad voor die dagen, was ik in totaal 4 dagen mee kwijt....! Ach soit, das weer een ander verhaal....
Weet u wat het betekend als achter op de loonbrief bij een feestdag wel uren staan op uw overzicht en wanneer er niks staat op uw overzicht, maar wel terug te vinden is op de voorkant van uw brief?

de reden

#13 , 21 jun 2016 00:11

Zijn er wetteksten ergens waar in staat dat het verboden is om die overuren af te trekken?
wetteksten om geen uren af te trekken voor een feestdag zal je allicht ni vinden, wel da je recht hebt op loon voor een feestdag dat je niet hebt gewerkt
4/1/1974
Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld

wat mag afgetrokken van je loon staat opgesomd in art 23 van de loonbeschermingswet en uren aftrekken voor een feestdag staat daar al zeker niet tussen

JPV

#14 , 21 jun 2016 07:40

Weet u wat het betekend als achter op de loonbrief bij een feestdag wel uren staan op uw overzicht en wanneer er niks staat op uw overzicht, maar wel terug te vinden is op de voorkant van uw brief?
gezien er tientallen verschillende layouts van loonbrieven en prestatiefiches bestaan, is het onmogelijk om hierop te antwoorden zonder de documenten te kunnen zien.

de reden

#15 , 21 jun 2016 10:12

er zijn nog 2 mogelijkheden het ene is gratis het andere betaal je maandelijks een bijdrage
→ je gaat met je loonfiches naar de inspectie van de sociale wetten en die gaan u direct kunnen zeggen of alles wel of ni ok is = gratis
→ je gaat naaar een vakbond, ik betaal 18€ per maand en krijg 130€ per jaar van terug via syndicale premie
dus ben ik voor zoiets verzekerd voor iets meer dan 7€ per maand

waarom je best overweegt om naar een vakbond te gaan,
als daar op je werk effectief onregelmatigheden gebeuren en je gaat in de pot roeren is de kans op ontslag vrij groot, als je dan zelf een advocaat moet nemen kost je dat vrij snel een bedrag van 4cijfers

post bij jpv ook eens je totaal aan tegoed aan overuren eind april en eind mei
dan maak je een overzicht van mei
1) bf = uren? (6,08)
2) gewerkt (7,6u)
elke dag van 1 mei tot en met 31 mei
en dan geef je het het totaal van het aantal betaalde uren

en dan zijn er nog de overuren, hoe kom je daar aan en hoe worden deze betaald?
voor een deeltijdse is het mogelijk dat overuren worden betaald als overloon aan 100% maar het is best mogelijk dat het 150% moet zijn

Terug naar “Andere”