Kan een werkgever beslissen hoeveel weken vakantie je mag nemen

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

Kan een werkgever beslissen hoeveel weken vakantie je mag nemen

#1 , 31 mei 2016 18:51

Beste forumleden,

Het bedrijf waar ik werk sluit collectief de deuren tussen kerst en nieuwjaar.

Dus voor 2017 vraag ik of het mogelijk is verlof te nemen in 2017 van 02/01/2017 tot en met 20/01/217, dus koppel ik het collectieve verlof van 2016 aan mijn verlof van 2017.

Het antwoord dat ik hierop krijg is dat men géén jobstudenten kan vinden in die periode en wie gaat mijn werk doen?, terwijl de collega's goed weten wat mijn job in houd, volgens een collega (die er al langer is) is het die periode rustig en zou dit géén probleem mogen zijn.

Werkgever stelt voor 3 weken te nemen in Juli of augustus, daar ik richting Filippijnen wens te gaan om een vriendin te bezoeken, prefereer ik 4 weken.

De eigenlijke vraag is dan, kan de werkgever bepalen hoe, wanneer en hoeveel dagen ik mag nemen?, ik dacht dat verlof opnemen ook een recht was?

Graag jullie raad...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 01 jun 2016 07:18

Verlof opnemen is een recht, maar, je kan niet eenzijdig opleggen dat je op een bepaald moment verlof wil.
Verlof is altijd in samenspraak met de werkgever, en die kan perfect mits gemotiveerd een verlofaanvraag weigeren voor een bepaalde periode.
De motivatie die de werkgever hier geeft lijkt me aanvaardbaar. Januari is immers een maand waar veel studenten examens hebben.

Jij aan de andere kant hoeft het voorstel van de werkgever niet pers sé te aanvaarden (tenzij er collectieve sluiting is in de voorgestelde periode).
Kortom, rond de tafel gaan zitten en een compromis vinden.

P.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 01 jun 2016 10:00

Als men ter vervanging van iemand die verlof opneemt al sowieso jobstudenten nodig heeft, zou ik mij afvragen of je bedrijf wel voldoende personeel heeft...

Werkgever moet inderdaad een goede reden hebben om verlof te weigeren, wat hier in feite wel het geval lijkt te zijn.
Aan jou om in dialoog te treden met hem, en aan te tonen dat januari juist een kalme maand is op je werk zodat het geen probleem zou mogen vormen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2016 16:12


Werkgever moet inderdaad een goede reden hebben om verlof te weigeren, wat hier in feite wel het geval lijkt te zijn.
Waarom moet men dan nog een collectief verlof afsluiten via een CAO???

Als men zijn verlof toch niet kan weigeren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2016 16:40

Waarom moet men dan nog een collectief verlof afsluiten via een CAO???
sinds wanneer moet men collectief verlof afsluiten via een cao

ik begrijp die aangehaalde goede reden niet zo goed, het kan met jobstudenten waarom dan niet met een uitzendkracht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2016 19:57

Waarom moet men dan nog een collectief verlof afsluiten via een CAO???
sinds wanneer moet men collectief verlof afsluiten via een cao

Dit moet niet, maar is handig zoals in den bouw .

Meestal word collectief verlof op sectoraal vlak genomen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 02 jun 2016 08:44


Werkgever moet inderdaad een goede reden hebben om verlof te weigeren, wat hier in feite wel het geval lijkt te zijn.
Waarom moet men dan nog een collectief verlof afsluiten via een CAO???

Als men zijn verlof toch niet kan weigeren !
Staat er ergens dat dit via de CAO verloopt, in geval van de TS?
Mijn bedrijf sluit ook collectief de deuren, en dit is geregeld in het arbeidsreglement.
Van de 20 dagen waar je recht op hebt, zijn er 5 collectief, waardoor je nog steeds 15 'gewone' verlofdagen hebt.

Ironisch genoeg zo te zien hetzelfde als bij de TS: tussen kerst en nieuw (5 werkdagen) gesloten, dus in dit geval heeft de TS ook nog verlofdagen naast het collectieve staan.

Ik zie dus niet in waar jij een probleem van maakt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2016 09:42


Ik zie dus niet in waar jij een probleem van maakt?
Ik maak me daar zeker geen zorgen over hoor !

Als dit nu in een cao is of het in het arbeidsreglement staat dit maakt niks uit, als het bedrijf en ik versta zeer goed sommige bedrijven dat men collectief verlof wil nemen, omdat het werk moeilijk of zelfs niet kan, als iedereen te pas en te onpas verlof neemt, klein voorbeeldje, sommige slachthuizen nemen collectief verlof, omdat de slachtlijn moet bezet zijn door minstens X aantal personen of er kan niet geslacht worden, de rond verwerking zoals de aanvoer van varkens enz, dan kan een slachthuis niet draaien als er een X aantal personen afwezig is, en interim is voor zulke werken zeker geen optie.
Bij werken op een bureel daar is het gemakkelijker werken is er een brief niet beantwoord die zal dan wel met 14 dagen beantwoord worden !

Ik wil enkel zegen dat theorie en de praktijk totaal iets anders is, er zijn bedrijven dat er met personeel kan geschoven worden en er zijn bedrijven dat het niet kan.
Als men in elk bedrijf dubbel personeel moet voor zien, wat gaan dan de verkoop prijzen worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2016 10:21



De eigenlijke vraag is dan, kan de werkgever bepalen hoe, wanneer en hoeveel dagen ik mag nemen?, ik dacht dat verlof opnemen ook een recht was?
30/03/1967
Art. 65. Bij ontstentenis van beslissing of van collectief akkoord omtrent de data van de vakantie en de eventuele verdeling ervan, kan de werknemer die 18 jaar oud is bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar vragen dat de derde vakantieweek bij de eerste twee wordt gevoegd; de werkgever kan zich hiertegen evenwel verzetten, indien zulks de organisatie van het werk zou kunnen verstoren.
(De vierde week kan op dezelfde wijze bij de andere vakantieweken gevoegd worden, ongeacht de leeftijd van de werknemer.)

wat staat er in het arbeidsreglement inzake aanvraag jaarlijkse vakantie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#10 , 07 jun 2016 22:51

Owws, veel antwoorden blijkbaar, de zaak is intussen opgelost met de werkgever.

Kijk, tussen kerst en nieuwjaar is er collectief verlof, ik heb daar 3 weken verlof aan gekoppeld, daar ik naar de Filippijnen zou willen afreizen en dit niet bepaald dicht bij de deur ligt.

Voor andere mensen werd dit ook al toegestaan, waarom zou ik dan de uitzondering zijn?, buiten ik nog met een interimcontract te werk ben gesteld.

Arbeidsreglement heb ik ooit in handen gehad, maar mea culpa, nooit gelezen....

En blaatpraat, inderdaad we zijn onderbemand in een steeds meer groeiend bedrijf, maar de werkgever wil om bepaalde redenen de 20 personeelsleden niet overschrijden.

Toch bedankt allemaal voor de reacties :)

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#11 , 06 feb 2018 15:05

En het resultaat van dit is geworden (nu ik dit even terug lees), in je moet niet meer terugkomen geeindigd, nadat ik ongeveer 10 maand met een geknelde zenuw was gaan werken en uiteindelijk noodgedwongen in ziekenkas ben gegaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 feb 2018 16:48

Ik begrijp u, maar ik begrijp zeker ook de werkgever, en daar je een interim bent dan staat de werkgever ook zeer sterk, een werkgever is niks met mensen die er niet zijn en zeker als men zoal altijd werknemers te kort heeft.
Waar zitten nu de mensen die je aangeraden hebben om je wil door te drukken ?

En wat heeft die geknelde zenuw nu te maken met je verlof !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#13 , 11 feb 2018 18:09

Het werken met die geknelde zenuw die ik 10 maand genegeerd heb, duid op mijn vastberadenheid en de geleverde inzet, trouwens ik heb gewacht tot ik de kans had op ziekenkas te KUNNEN gaan, wegens een tekort aan volk.
Maar ja, dankbaarheid is ver te zoeken in deze huidige tijd.

Terug naar “Andere”