Gevolgen van overname ancienniteit op vakantiedagen en vakantiegeld

Hijdiehetnietweet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gevolgen van overname ancienniteit op vakantiedagen en vakantiegeld

#1 , 20 mei 2016 12:08

Heel ik het kort:
- als zelfstandige lange tijd voor een bedrijf gewerkt (freelance consultant)
- nu bij hetzelfde bedrijf in dienstverband gaan werken (stel : vanaf 1 juli)
- in de arbeidsovereenkomst wordt 15 jaar ancienniteit toegekend (zonder meer, niets extra gespecifieerd)

- heb ik vanaf juli recht op 20 vakantiedagen nog op te nemen dit jaar (en bij uitbreiding; heb ik volgend jaar recht op 20 volle vakantiedagen)?
- heb ik op het einde van het jaar recht op een volledige eindejaarspremie (13de maand)?
- moet het bedrijf in kwestie mijn dubbel vakantiegeld dit jaar uit betalen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 20 mei 2016 13:02

- heb ik vanaf juli recht op 20 vakantiedagen nog op te nemen dit jaar (en bij uitbreiding; heb ik volgend jaar recht op 20 volle vakantiedagen)?
Nee.
Volgens het Belgisch recht heb je dit jaar recht op 0 dagen, en volgend jaar op 10 dagen.
Volgens het Europees recht heb je recht op 5 dagen dit jaar (5 dagen per 3 maanden gewerkt, waardoor de tweede schijf van 5 dagen pas volgend jaar zou beginnen).
Let wel: als je het Europees recht afdwingt, houden ze het loon dat ze dan uitbetalen af van het dubbel vakantiegeld, waardoor het op hetzelfde neerkomt als onbetaald verlof.
- heb ik op het einde van het jaar recht op een volledige eindejaarspremie (13de maand)?
Hangt af van je CAO.
Als je in een bedrijf zit die een 13e maand geeft, heb je hier recht op, weliswaar pro rata voor de gewerkte tijd.
Voorwaarde die hier gesteld wordt, is minimaal 6 maanden werken (en daar ga je net wel aan zitten).
- moet het bedrijf in kwestie mijn dubbel vakantiegeld dit jaar uit betalen?
Welk dubbel vakantiegeld? Je hebt vorig jaar geen vakantiegeld opgebouwd bij dat bedrijf.
Vanaf volgend jaar zul je een gedeelte van je dubbel vakantiegeld krijgen.

Hijdiehetnietweet
Topic Starter

#3 , 19 sep 2016 14:27

Reclame

denlowie

#4 , 19 sep 2016 16:02

Het is niet omdat men je ancieniteit heeft overgenomen dat je onmiddellijk recht heeft op je vakantie, in Belgie is het zo je heeft recht op vakantie naar gelang de dagen, dat je gewerkt heeft het jaar voordien + gelijkgestelde dagen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 sep 2016 19:33

het artikel is niet leesbaar zonder in te loggen.

de reden

#6 , 20 sep 2016 11:40

waarom maak je geen bijlage bij het afsluiten van de arbeidsovereenkomst voor beide punten

20 vakantiedagen vallen al zeker te regelen met gewettigde afwezigheid en niks verbied je werkgever u een volledige eindejaarspremie uit te betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”