Lokale Diensteneconomie

Johan nr 2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lokale Diensteneconomie

#1 , 12 mar 2016 18:16

Mijn voormalige werkgever is een Lokale Diensteneconomie en VZW.
Zij ontvangen dus steun van de overheid om moeilijk te plaatsen werklozen terug in het arbeidscircuit te krijgen.
Onder andere door een klussendienst.
Sinds vorig jaar ( 30 januari 2015) is een LDE toegevoegd aan het paritair comité voor de socio culturele sector.

Op mijn loonbrief prijkt dit PC al sinds indiensttreding. Zij hebben me verteld dat dit correct was en gerechtvaardigd door een interministerieel
protocol. Ze hebben mij daarvoor attesten bezorgd maar niet meer dan:
Attest SINE (sociale inschakelingseconomie), waardoor ze opnieuw tussenkomsten ontvangen voor het activeren van moeilijke werklozen.
Attest LDE en de verlenging.
Attest dat ze voldoen aan de voorwaarden om vanaf 30 januari 2015 onder het paritair comité voor de socio culturele sector te opereren.
Daaruit mijn eerste desbetreffende vraag:
Is het gebruik van het PC 329 en de respectievelijke loonbarema's voor de toevoeging van LDE aan dit PC gerechtvaardigd door het attest SINE?

Tweede vraag:
In die attesten stelt de aanvrager dat de taken van de klusdienst bestaan uit allerlei karweien in en rond de particuliere woning.
In de praktijk bestaat 80% van de uitgevoerde werken het onderhoud van bloemenperken en bermen langs wegen van de eigen gemeente en buurgemeentes.
In hoeverre kan en mag dit?
Dan bedoel ik dat deze LDE overheidssteun ontvangt om enerzijds werklozen opnieuw in te schakelen, en anderzijds om een niche tussen burger en vakman te vullen. Maar in de praktijk vooral werken voor de overheid uitvoert en heel erg goedkoop. (<- steun LDE, steun SINE, PC329)
Ik weet uit eerste hand dat de groendienst uit die gemeente intussen werd afgeslankt.
Is dit sociale fraude?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 12 mar 2016 20:35

Zucht. Als loyale belastingsbetaler ben ik maar al te kontent dat de overheid moeilijk tewerkstelbaren inburgert via dienstencheques en andere initiatieven zoals klussendiensten voor gemeentelijk onderhoud. Wees dankbaar dat we je op die manier een "eerlijk" basisinkomen geven. Veel basisjobs creeren (met faire verloning dus niet de duitse 5DM per uur toestanden) is een plicht van de overheid om t hier leefbaar te houden.

Johan nr 2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2016 13:42

Zucht.. dat was de vraag niet en meer een bekrompen mening van iemand die zichzelf een beetje beter voelt dan een ander?
U kent de situatie niet. U kent mij niet!
De kans dat ik al meer belasting betaald heb als u in mijn gehele leven is erg reëel, maar ook dat is een veronderstelling en iets waar niemand hier iets aan heeft.
Ik ben geen moeilijk inzetbare maar iemand die deze mensen zou begeleiden.
De werkgever is intussen veroordeeld, maar toch bedankt voor uw kortzichtigheid!

Reclame

Terug naar “Andere”