Verlof na wijziging naar 4/5

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Verlof na wijziging naar 4/5

#1 , 16 feb 2016 14:45

Sinds 9 februari dit jaar is mijn vrouw verandert van werkregime naar 4/5.
Voorheen was ze fulltime.

Vandaag krijgt ze opeens bericht van de HR-dienst van haar bedrijf dat haar verlof niet kan goedgekeurd worden omdat ze teveel dagen gevraagd heeft.

Voor zover wij weten worden verlofdagen toch berekend op het aantal gewerkte/gelijkgestelde dagen in het jaar ervoor (2015).
Hierdoor zou ze een volledig verlof opgebouwd moeten hebben.
Dit heeft ze dan ook zo geantwoord naar de HR-dienst.

Zonet kreeg ze als antwoord dat het klopt dat ze qua dagen een volledig verlof zou moeten hebben, maar daar ze 4/5 werkt, ze maar 4/5 van die dagen mogen goedkeuren.
Haar resterende dagen worden dan in een soort van pot gestoken, die ze kan benutten als ze terug voltijds gaat werken (dit zal over een anderhalf jaar zijn).
Kunnen ze dit wel maken, vraag ik mij af?

De enige manier waarop ze toch haar aangevraagde verlofdagen goedgekeurd zou kunnen zien, is om vanaf juli dit jaar terug voltijds te beginnen werken.
Dit komt bij mij redelijk dreigend over alvast...

Wat ik sowieso weet, is dat doordat ze nu 4/5 werkt, ze ook maar 4/5 verlof opbouwt, maar dit zou dan pas voor 2017 zijn.

Dus de vraag is: is de werkgever hierin correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2016 15:22

Mmm, ik had er niet echt over nagedacht, maar toen ik mijn ouderschapsverlof opnam (ook 4/5e gaan werken), werden mijn verlofdagen voor die periode ook meteen pro-rata aangepast. Doen ik daarna terug fulltime ging werken, werden mijn dagen (ook meteen) terug herberekend. Ik stelde me er verder niet echt veel vragen bij, aangezien het me wel correct leek. Als je 4/5e werkt, heb je ook maar 4 ipv 5 verlofdagen nodig om een héle week te kunnen thuis zijn.

Geen idee hoe het dus wettelijk zit (en of er een verschil zit in regeling tussen ouderschapsverlof opnemen, en effectief maar 4/5e gaan werken), maar het wordt dus blijkbaar niet enkel bij uw vrouw zo geregeld...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Karanog
Berichten: 141

#3 , 16 feb 2016 15:28

De werkgever is correct.
http://www.vacature.com/carriere/orient ... werknemers
Dat van die 'pot' wist ik niet.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 feb 2016 15:38

datn van die pot klopt dan ook niet, de rest wel.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 16 feb 2016 15:41

Ook weer wat bijgeleerd.

Wist dus niet dat zelfs al heb je een volledige 'pot' met vakantiedagen opgebouwd, je deze toch niet altijd mag gebruiken.
Lijkt mij ook niet erg logisch, maar dat is een discussie apart.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 feb 2016 21:41

Ook weer wat bijgeleerd.

Wist dus niet dat zelfs al heb je een volledige 'pot' met vakantiedagen opgebouwd
blijkbaar nog niet genoeg bijgeleerd
Art. 64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#7 , 17 feb 2016 08:36

Ook weer wat bijgeleerd.

Wist dus niet dat zelfs al heb je een volledige 'pot' met vakantiedagen opgebouwd
blijkbaar nog niet genoeg bijgeleerd
Art. 64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
En waarin verschilt dit met wat ik zei, al was wat ik zei meer wat men in de volksmond zegt?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2016 12:25

u kan geen pot jaarlijkse vakantiedagen opbouwen, je moet die elk jaar opnemen

weet u nu ook al op hoeveel dagen vakantie je recht hebt indien je volgend jaar van 4/5 terug naar 5/5 overschakeld?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#9 , 17 feb 2016 12:45

Nog steeds geen verschil met wat ik zei in m'n eindconclusie dus.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#10 , 10 okt 2017 10:34

En nu zijn we 20 maanden verder, terug 5/5 in dienst.

Eind 2016 niet uitbetaald geweest voor het openstaand saldo, zoals men inderdaad zei (verlofdagen worden "bevroren" in een "pot" tot je LBO een einde neemt), en nu weigert men om ze terug vrij te geven omdat verlof altijd uitbetaald moet worden.

Ik denk dat ik de vakbonden, als ze gedaan hebben met staken vandaag, eens aan het werk zal zetten...

Terug naar “Andere”