Geen uitkering door nalatigheid ACV

Kangaroo
Topic Starter
Berichten: 10

Geen uitkering door nalatigheid ACV

#1 , 26 jan 2016 13:28

Hallo allemaal,

Ik zit met een zeer vervelende situatie waarin ik me compleet machteloos voel. Ik vroeg me af of iemand hier wat licht er op kan werpen.

Ik ben sinds 02/2015 aan het wachten op een werkloosheidsuitkering. Ik ben destijds naar een ACV kantoor gegaan in limburg omdat ik van daar afkomstig ben en er niet over had nagedacht, helaas was ik toen al ingeschreven in Brussel (was tijdens mijn verhuis) waardoor mijn dossier van in het begin in de problemen geraakt is. Blijkbaar moet je in de provincie waar je woont langsgaan, er was mij niet gezegd dat dit een probleem was, men heeft me gewoon ingeschreven en verder 'geholpen'.

Eerst heb ik maanden moeten wachten omdat mijn ex-baas verdwenen was en mijn c4 niet had opgestuurd, men had daarbij dan een afwijking aangevraagd bij de RVA, dit duurt normaal max 4weken maar om 1 of andere reden was mijn dossier op 'slot' gegaan en niemand had mij daarvan verwittigd. Dit was zonder speciale reden, een menselijke fout werd me gezegd bij RVA met een korte sorry, wat kan gebeuren ik zat op die moment niet met geldtekort dus voor mij was dat niet zo erg. Wat ik erger vond was dat ik zelf enorm veel heb moeten rondbellen en wachten voor ik deze info kreeg, ik vond het jammer dat mijn vakbond zelf niet wat meer betrokken was. Little did I know..

Na inzien van de fout werd het dan ook meteen goedgekeurd door RVA en er werd me gezegd dat mijn geld gestort was naar ACV.

Echter vernam ik alweer een hele tijd niets van het ACV dus ben ik maar weer gaan rondbellen en langsgegaan, bleek nu dat ze met overzet van limburg-brussel veel waren kwijtgeraakt van mijn dossier, ik heb ook stempelkaarten opnieuw moeten insturen omdat men die kwijt was.

Wat veel erger was is dat ik ingeschreven was bij VDAB als werkzoekende(en uiteraard meerdere interims), maar niet bij ACTIRIS(Noodzakelijk voor Brussel). Waardoor ik in principe niet 'werkzoekend' was en geen recht heb op uitkering.
Het ACV in limburg had mij destijds helpen inschrijven bij VDAB, ik had nog nooit van de naam ACTIRIS gehoord. Buiten dat heeft men bij het hele gewacht en gedoe tijdens mijn eerste afwijkingsaanvraag op geen enkel moment mij gevraagd bij ACTIRIS in te schrijven.

Nu krijg ik van RVA te horen dat het afgekeurd is, wat blijkbaar normaal is want 2 afwijkingen op korte tijd doen ze praktisch nooit.

Ik voel me hier echt slecht door, ik moest absoluut geen grote bedragen hebben, maar ik zit nu al een jaar zonder stabiel inkomen en ben de laatste periode genoodzaakt hier en daar te lenen van mensen rondom me maar dat is ook zowat verzadigd en die mensen verwachten dat binnenkort terug. Daarbij heb ik een vriendin die bij me inwoont en nog student is, we zitten momenteel in zware geldnood omdat ik ook al enige tijd geen interimjob meer gekregen heb. (voedsel en benzine lukt niet meer). Nu hoor ik dus dat ik helemaal niets krijg, terwijl ik van in het begin naar mijn mening niets misgedaan heb. Ik had nog nooit gestempeld dus was onwetend, maar daar is een vakbond toch voor??

Naar mijn mening is dit enorme nalatigheid ivm mijn dossier. Ik vind het echt schandalig dat ik mijn vakbond sinds mijn 18e betaal, en die ene keer dat ik hen nodig heb geven ze me foutieve info en moet ik alles zelf regelen, daarbij nemen ze ook nu hun verantwoordelijkheid niet (in persoon geeft men toe dat het hun fout is en klagen ze over de slechte communicatie vanuit acv limburg naar hen toe, maar in de mails naar de rva zie je duidelijk dat men enkel de feiten opsomt zonder verdere uitleg, waardoor het natuurlijk overkomt alsof ik gewoon niet de moeite gedaan heb me deftig in orde te maken)

Ik probeer morgen de ombudsdienst van ACV te bellen, maar vrees er wat voor. Kan iemand hier me zeggen waar ik juist/fout in ben? Wat het beste is dat ik kan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 26 jan 2016 13:58

Wat misgegaan is met uw dossier is één zaak en daar kan ik uw mistevredenheid volgen.

Maar eerlijk gezegd...niet weten dat men zich indien woonachtig in het hoofdstedelijk gewest en werkzoekend bij Actiris moet inschrijven, dat komt toch wel op uw eigen konto meen ik. Het is niet alsof die hier niet voldoende publiciteit voeren op de metro etc (of alsof er niet voldoende jongeren bij ingeschreven zijn, helaas). Daarnaast kon u ook nog als 'vrije' werkzoekende ingeschreven staan bij de VDAB geloof ik (of de FOREM) maar Actiris is inderdaad verplicht vanaf het ogenblik dat u in Brussel gedomicilieerd bent. U kan contact opnemen met uw vakbond maar ik vrees er een beetje voor, eerlijk gezegd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Kangaroo
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 26 jan 2016 15:11

Wat misgegaan is met uw dossier is één zaak en daar kan ik uw mistevredenheid volgen.

Maar eerlijk gezegd...niet weten dat men zich indien woonachtig in het hoofdstedelijk gewest en werkzoekend bij Actiris moet inschrijven, dat komt toch wel op uw eigen konto meen ik. Het is niet alsof die hier niet voldoende publiciteit voeren op de metro etc (of alsof er niet voldoende jongeren bij ingeschreven zijn, helaas). Daarnaast kon u ook nog als 'vrije' werkzoekende ingeschreven staan bij de VDAB geloof ik (of de FOREM) maar Actiris is inderdaad verplicht vanaf het ogenblik dat u in Brussel gedomicilieerd bent. U kan contact opnemen met uw vakbond maar ik vrees er een beetje voor, eerlijk gezegd.

Hallo,

Bedankt voor uw eerlijke antwoord. Zoals ik al zei woonde ik destijds nog voornamelijk in het ouderlijke huis, mijn appartement moest namelijk gerenoveerd worden toen mijn adres er reeds stond. Hierdoor ben ik nog tot 04/2015 niet echt in Brussel geweest. Daarna heb ik eerlijk gezegd niets van ACTIRIS zien staan, maar vnl omdat ik de naam nog nooit gehoord had en er dus niet op gelet zal hebben. Ik verplaats me met de motor, zelden met openbaar vervoer. Nu, achteraf nu ik het weet zie ik inderdaad vaker de reclames passeren.

Maar komt het hierdoor op eigen rekening zoals u zegt? Een beetje uw eigen dingen regelen is inderdaad een minimum dat vele mensen niet hebben daar sta ik helemaal achter, maar ik heb echt enorm veel zelf rondgebeld en rondgereden. Als je er vanuit gaat dat 1 onderdeel 100% in orde is, en men ging daar duidelijk bij RVA en ACV ook vanuit, dan bezie je dat niet meer he....

Mag ik er niet vanuit gaan dat mijn vakbond verplicht is me de juiste info te geven?

Ik heb ondertussen de federale ombudsdienst en de ombudsdienst van ACV aangesproken, beiden lijken me enorm te begrijpen en hebben gemeld het te onderzoeken. Ik vrees als het goedkomt dat dit sowieso weer over maanden zal gaan, gelukkig heb ik ondertussen kans op een vast contract ergens... Maar kan dit allemaal zomaar? En kan ik nog iets meer doen?

Reclame

kimber79
Berichten: 2

#4 , 28 apr 2017 15:03

Beste Kangaroo,

Ik heb ook al serieuze stoten meegemaakt met het acv, zoals u het hoort zijn het er al meerdere geweest. Een aantal kleintjes maar ook HELE GROTE, zij nemen de verantwoordelijkheid over de fouten niet! Alsook de ombudsdienst van het acv doet daar niet veel aan, of zal ik maar zeggen niets! Er word begripvol geluisterd en vervolgens een "onderzoek" gestart waar u echt niet veel van hoeft te verwachten. Is het nu 1 pot nat of noteren zij op de koop toe weinig of niets van de keren dat je belt en langskomt en nog maar te zwijgen de reden waarvoor? Je wandelen sturen i.p.v nuttig te helpen en adviseren qua informatie en wat je kan doen als je werkgever de werkdagen met 50% verlengt en daar niets over op papier staat.. Je word uitgebuit en elke schaarse vrije werkdag tevergeefs doorbrengt in de wachtzaal van het acv kantoor om vervolgens wandelen te worden gestuurd door steeds diezelfde gemakzuchtige kletskop, in een vervolgsituatie steeds opnieuw dezelfde reeds eerder ingediende documenten en informatie moet gaan binnenbrengen omdat het maar niet in orde komt en je documenten zogezegd ontbreken alsof je nooit bent langsgeweeset?!?! achteraf te horen krijgen dat je het kan vergeten wat betreft die overuren claimen (waarvoor ik vele keren vanaf de 1ste week belde) en op mijn vrije maandag steeds voor langskwam! 2 maand als kind aan huis daar langsgeweest en de frustratie werd enkel groter na inschakeling van de ombudsdienst, die de bal in mijn handen wierp! Alsof ik niet het nodige deed??? Echt wel! Ik betaal toch voor dit correcte advies, ondersteuning en bescherming dacht ik?? Na jarenlange ervaring stond ik als een oorlogsaanvoerder op mijn strepen maar baten doet zelfs dat niet! Ik merkte wel dat ik nadien niet steeds diezelfde ongewillige kletskop uit deurne voor mijn neus kreeg, hetgeen al een hele vooruitgang was. Echter ben ik ook al erg verkeerd geinformeerd geweest over mijn situatie die nogal appart is, GROTE GEVOLGEN! De medewerker benadrukte en verzekerde mij dat haar informatie de juiste was, maar neen! weer mis! Ik ben hierdoor helemaal in een vette burnout en depressie beland, Op de koop toe ben je met de onverschillige conclusie van hun ombudsdienst al even weinig. Van iet RECHTZETTEN kan je alleen maar DROMEN. De gevolgen van nalatigheid zijn volgens mijn ervaring niet meer dan je eigen probleem.
Wat kan je hieraan doen? MELD HET!
INSPECTIE VAN DE FEDERALE OVERHEID: wanneer meerdere klachten bij hen worden gemeld dan gebeurt er een onderzoek en zal er gevolg gegeven worden aan deze nalatigheid en onverschilligheid.
HOE? MELDPUNT.BELGIE.BE , daar je situatie melden en NIET het vakje aanvinken van de ombudsdienst voor consumenten. Als je dat vakje wel aanvinkt dan komt je klacht niet toe bij de juiste dienst en gebeurt er niets! Dus voor alle duidelijkheid vink je dat NIET aan!

succes allemaal

Dbra
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2017 11:09

Intussen kan je ook steun vragen bij het OCMW. Voorschotten op je werkloosheidsuitkering of misschien een leefloon als het niet lukt om die werkloosheidsuitkering in orde te krijgen.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 30 apr 2017 11:32

dit,is wel een post van méér dan een jaar geleden, poster heeft (hopelijk) zijn probleem al lang opgelost.

Dbra
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2017 12:25

dit,is wel een post van méér dan een jaar geleden, poster heeft (hopelijk) zijn probleem al lang opgelost.
aja, had dat niet gezien. Doordat het bericht tamelijk bovenaan stond en de laatste reactie recent gepost werd. :)

Terug naar “Andere”