werk en privé-email

adoal
Topic Starter
Berichten: 7

werk en privé-email

#1 , 14 jan 2016 13:13

Beste

Mijn werkgever vroeg me onlangs een toevoeging aan de arbeidsregels te tekenen betreffende internetgebruik voor privé doeleinden.

zij vraagt: I phones, tablets en privé computers mogen niet tijdens de kantooruren gebruikt worden, idem internet voor privé doeleinden op de werkcomputer. (ikzelf werk meestal buiten de kantooruren, maar 1 dag begin ik al om 16u)

Deze werkgever heeft eerder dit jaarschriftelijk gevraagd dat we bij het begin van onze shift onze privé email checken, omdat belangrijke berichten in verband met werk naar onze privémail gestuurd worden.
Ik open dus mijn privémail tijdens de kantooruren in opdracht van de werkgeefster.

Ik begrijp waarom ze enige vermelding van internetregels denkt te moeten toevoegen aan onze arbeidsregels, (volgens haar omdat sommige uit de administratie overdag heel de tijd op sociale media zitten te chatten) en wil dus wel tekenen, maar zou haar willen vragen ook een document toe te voegen over hoe ze dit gaat controleren, ik wil niet dat ze mijn privéemails kan lezen of in het geval ik in de toekomst ooit een smartphone zou hebben daar vanalles mag op bekijken.

1) Zijn er kant en klare documenten of templates beschikbaar? Weet u waar ik soortgelijk document zou kunnen vinden?
2) Mijn werkgever is Chinees en wij spreken Engels tegen elkaar. Toevoegingen aan de regels worden voor haar in het nederlands opgesteld door een manager, die niet mijn directe overste is.
3) toevoegingen aan het arbeidsreglement worden kleuterig opgesteld door de minst geschikte persoon hiervoor op onze werkvloer (een ex-rijkswachter die bij ons werkt nadat hij vrijkwam omdat hij eerder een bank had overvallen) Ik wil vooral voorkomen dat deze man de nieuwe regels zal gebruiken om ieders privémail of FB te kunnen lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 14 jan 2016 13:36

Er is net een uitspraak geweest van het Europees Hof dat dit wel mag, vandaar waarschijnlijk ook de timing van deze toevoeging. Kortom, uw werkgever mag controleren of u uw taken op de werkvloer wel doet door na te kijken wat u met uw mails of smartphone doet.

svennd
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website

#3 , 14 jan 2016 14:09

Naar ik begreep heeft het Europeese Hof niet gezegd dat de werkgever dat mag, enkel dat de rechter in kwestie juist geoordeeld heeft.

Ik ken de wetgeving niet, maar ik was van mening dat de werkgever niet zomaar de privésfeer mag schenden zonder daar goeie redenen voor te hebben. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat een wekelijkse facebook controle opgedrongen kan worden ?

Ik neem aan dat de gemiddelde systeem/netwerk beheerder perfect kan bekijken naar welke sites gesurft wordt. (zonder inhoud) Zo kan ik perfect zien wanneer requests passeren naar facebook/gmail/... vanaf een bepaald ip adres.

Deze vraag boeit mij ook enorm, vandaar mijn "onzinnige" reply.

// update
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 34/related

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 14 jan 2016 14:26

Europees Hof voor de Mensenrechten, een Roemeense zaak:

http://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22languageisocode%22:[%22ENG%22],%22documentcollectionid2%22:[%22JUDGMENTS%22],%22itemid%22:[%22001-159906%22]}

De situatie was wel iets anders, in die zin dat werd besloten dat het legaal was de communicatie te monitoren van een bediende die Messenger moest gebruiken om klanten te beantwoorden, maar daarnaast de toepassing ook privé gebruikte.

59. While it is true that it had not been claimed that the applicant had caused actual damage to his employer (compare and contrast Pay v. United Kingdom, (dec.), no. 32792/05, 16 September 2008 where the applicant was involved outside work in activities that were not compatible with his professional duties, and Köpke (cited above), where the applicant had caused material losses to her employer), the Court finds that it is not unreasonable for an employer to want to verify that the employees are completing their professional tasks during working hours.

60. In addition, the Court notes that it appears that the communications on his Yahoo Messenger account were examined, but not the other data and documents that were stored on his computer. It therefore finds that the employer’s monitoring was limited in scope and proportionate (compare and contrast Wieser and Bicos Beteiligungen GmbH v. Austria, no. 74336/01, §§ 59 and 63, ECHR 2007‑IV, and Yuditskaya and Others v. Russia, no. 5678/06, § 30, 12 February 2015).


Voor TS: de werkgever kan regels opleggen maar die moeten wel proportioneel zijn en intern consistent. Dus verbieden dat private mail bekeken wordt maar wel opleggen dat dringende berichten aan het begin van een shift gecontroleerd worden op het private e-mailadres lijkt me niet logisch en daar kan u terecht bezwaar tegen maken. Men kan u verbieden heelder dagen met uw iphone te spelen maar ik denk niet dat het bv proportioneel zou zijn (indien niet nodig voor veiligheid) dat men zijn gsm volledig uitzet. En het geeft zeker geen recht om uw private gsm te gaan controleren, de computer van het werk dat is iets anders maar dan nog mag men bv niet zomaar 'over uw schouder meekijkenbv'.. Het zou trouwens veel eenvoudiger zijn om gewoon systematisch toegang tot facebook etc te blokkeren, behalve bv tijdens de middagpauze. Kan perfect.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

adoal
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 14 jan 2016 14:37

ik ben ervan overtuigd dat mijn werkgeefster wel bereid zal zijn een toevoeging te tekenen. Ik geloof sterk dat zij 'een briefgeheim' op mijn mails wil toestaan.

ik had haar laten weten dat ik de regels niet wou tekenen in een mail en heb daarna op gesprek gegaan bij de werkgever. mondeling verklaart ze dat ik wel op internet mag. Als nachtwaker mag je zowiezo gelijk wat doen op de computer. Maar ze zou graag een regel hebben om de werknemers die ten koste van hun werkprestaties op- internet- zitten-voor- niet- werk- doeleinden te kunnen berispen. Daarom werd een eerdere versie hiervan aangepast met erin opgenomen: tijdens de kantooruren en (mijn naam) mag wel op sociale media voor marketing doeleinden.Alhoewel ik na haar argument hierboven de nieuwe regeltjes wel wil tekenen (niet moeilijk doen dus) lijkt het me niet onverstandig mezelf te beschermen. Ik denk echt dat zij geen (in mijn ogen)verkeerde intentie heeft met haar nieuwe regel. Ik vrees alleen dat zij er geen rekening mee houdt dat anderen van haar nieuwe regel misbruik zouden kunnen maken. Mijn baas is akkoord met de formulering van de manager (alhoewel ze geen nederlands kan), als je iets vereenvoudigd in het engels voorstelt klinkt het allemaal heel onschuldig en logisch en ik kan niet exact vertalen wat ik dan veranderd wil aan de nieuwe regel.

de uitspraak van het Europees hof heb ik inderdaad net vernomen.
(Ik kan me voorstellen dat de betreffende manager die de regels heeft geformuleerd na het vernemen van de uitspraak denkt dat hij dit zomaar mag.)

Ik weet dat zij zich niet graag bezig houdt met futiliteiten en dit in haar ogen een futiliteit is. Daarom zou ik haar een toevoeging aan de regel willen voorleggen, die mij beschermt en haar in de mogelijkheid laat de collega's die de klanten negeren door hun internetgebruik te berispen...
Maar hoe moet ik zo'n regel formuleren? 'I declare the whole management of (naam bedrijf) will respect a confidentiality of mail regarding the privat mail of the employers?' En hoe benoem je gegevens op een smartphone?

mijn vraag is dus om hulp bij de formulering. Mijn baas tekent wel als ik het haar voorleg denk ik. Desndoods kan ik ook een alternatief voorstellen voor de nieuwe regel, maar ook hier weet niet hoe ik die moet formuleren, dat is best moeilijk. Hoe omschrijf je : internet mag, enkel als het werk er niet onder lijdt?

adoal
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 14 jan 2016 14:58

ik ben ook bang dat we met de huidige regel geen goede jobstudenten meer zullen aantrekken. (receptie hotel)

Welke verstandige jongelui wil ergens 10u aan een bureau gaan zitten zonder internet en zonder smartphone?

De vaste medewerkers moeten administratie doen, maar van studenten verwachten we niet meer dan de dringende zaken, zoals gasten inchecken en de telefoon opnemen...)

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 14 jan 2016 15:11

Ik denk dat hier vooral de regel van het gezond verstand toegepast gaat worden en de situaties die u beschrijft niet gaan voorvallen. Maar de werkgever wil natuurlijke dat er duidelijke afspraken zijn voor het geval het nodig is.

Een voorstel: "The management of the company can check private emails or browser history only if there is probable cause for excessive private use of company electronics." ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jan 2016 15:48

Toch even nuanceren: de werkgever mag met de nieuwe wetgeving de BEDRIJFS-email van de werknemer checken op privé mails. De werkgever mag nooit in de privé-mails op het privé-adres van de werknemer gaan neuzen, of in het facebook-account of wat dan ook! Met andere woorden: als je een hotmail e-mail adres hebt, kan uw werkgever nooit vragen: "Log eens in op uw hotmail, zodat ik kan zien wanneer je van daar mails gestuurd hebt." Dat uw werkgever uw browser-history opvraagt om te zien of je Hotmail gewoon gebruikt hebt, is dan weer een andere zaak.

Idem met de smartphone: als dit een privé-toestel is, heeft uw werkgever daar niets op te zoeken! Ze mag echter wel eisen dat je het toestel niet tijdens de uren gebruikt, maar ze mag dit niet proberen controleren door het toestel zelf te onderzoeken. Dit is uw privé-bezit!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”