Feestdag betaald op rustdag?

Soul08
Topic Starter
Berichten: 15

Feestdag betaald op rustdag?

#1 , 18 dec 2015 00:31

Kerst en nieuwjaar vallen op mijn wekelijkse vrije dag.
Ik werk 4/5. Ik weet dat ik ze niet in recup kan nemen maar krijg ik ze uitbetaald als betaalde feestdag?

Bijkomende vraag.
Mijn baas verbouwt 3 weken en verplicht ons elk een week verlof te nemen.
Dit kan toch niet?
Er is een tweede vestiging waar hij ons voirlopig kan onderbrengen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3797

#2 , 18 dec 2015 23:49

Waarom zou je dit niet als recup kunnen nemen?
Als een feestdag valt op een dag waarop je normaal niet werkt, heb je het recht om die feestdag op een ander moment in te plannen.
En ja: je baas moet die dag betalen.

Over het tweede: dat kan hij wel.
Je hebt recht op 20 dagen verlof.
Je werkgever kan perfect "eisen" wanneer je deze neemt, al wordt dit niet vaak gedaan omdat dit hun niet in dank wordt afgenomen.
Je verlof op laten nemen voor een collectieve sluiting krijgt voorrang op het verkrijgen van economische werkloosheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 dec 2015 06:48

Waarom zou je dit niet als recup kunnen nemen?
Als een feestdag valt op een dag waarop je normaal niet werkt, heb je het recht om die feestdag op een ander moment in te plannen.
En ja: je baas moet die dag betalen.
fout.

Het hangt héél sterk af van hoe de OP werkt. Als die 4/5e werkt met een vaste rustdag op vrijdag terwijl de rest van het personeel wél die dag werkt en er een andere vaste sluitingsdag voor het volledige personeel (ook de OP) is, dan heeft de OP géén recht op een feestdag.
Over het tweede: dat kan hij wel.
Je hebt recht op 20 dagen verlof.
Je werkgever kan perfect "eisen" wanneer je deze neemt, al wordt dit niet vaak gedaan omdat dit hun niet in dank wordt afgenomen.
Je verlof op laten nemen voor een collectieve sluiting krijgt voorrang op het verkrijgen van economische werkloosheid.
werkgever kan dit NIET eisen, het moet in onderling overleg (weliswaar heeft hij in de praktijk vaak het laatste woord). Dat moet overigens ook al het jaar ervoor afgesproken zijn.

Reclame

Terug naar “Andere”