Welk soort vakantie?

matwinkzor
Topic Starter
Berichten: 4

Welk soort vakantie?

#1 , 23 nov 2015 11:47

Hey iedereen,

Ik ben sinds 14 september 2015 begonnen met werken als bediende. Nu moet ik op 11 december 2015 tijdens de werkuren naar de rechtbank om te getuigen i.v.m. een adoptie.

Via mijn bedrijf heb ik gevraagd hoe het hiervoor zit met vakantie opnemen. Ze zijden hierop dat ik onbetaald in onderlig overleg vakantie moet nemen. Nu heb ik wel het gevoel dat ze dit maar vluchtig hebben behandeld. Ook wist mijn zus en andere kennissen te zeggen dat zij betaald verlof volgens klein verlet krijgen en het raar vonden dat ik dit ook niet krijg.

Nu is de vraag, hoe kom ik er achter wat voor soort vakantie ik hiervoor moet opnemen/krijg?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 23 nov 2015 13:43

Het is te zien.

Je kán recht hebben op klein verlet, omwille van het volgende:
Deelneming aan een jury, oproeping als getuige vóór de rechtbank of persoonlijke verschijning op aanmaning van de arbeidsrechtbank: de nodige tijd, met een maximum van 5 dagen;

Ben je officieel via gerechtsbrief opgeroepen als getuige?
Jij moet namelijk bewijzen dat je MOET gaan hiervoor, om het recht te hebben op je KV.
Als je dit niet kunt aantonen, is het onbetaald verlof (zoals meestal bij een rechtszaak).

matwinkzor
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 nov 2015 08:08

Bedankt voor je reactie,

Ik kan bewijzen dat ik moet gaan want in de brief dat mij persoonlijk werd toegestuurd staat dat mijn aanwezigheid wordt verwacht op de rechtbank om te getuigen in de adoptie. Heb ik hierdoor altijd recht op klein verlet?

Mvg

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 nov 2015 08:22

als de brief komt van de rechtbank en niet van een van de twee partijen, en er effectief staat dat u opgeropen bent om te getuigen, dan mag u dat.

matwinkzor
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 nov 2015 18:03

de brief is afkomstig van de familierechtbank Antwerpen. Het volgende wordt in de brief vermeld:

"In uitvoering van art. 1231-10 van het gerechtelijk wetboek wordt u opgeroepen om te verschijnen in de raadkamer van de kamer op vrijdag 11/12/2015 te 10:00uur, om te worden gehoord in verband met het verzoekschrift tot adoptie van.... door ....."

Dit heb ik zwart op wit staan en kan dus hiermee klein verlet krijgen?

Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 nov 2015 19:45

Art. 1231.10.<Ingevoegd bij W 2003-04-24/32, art. 5; Inwerkingtreding : 01-09-2005> De [3 familierechtbank]3 hoort [1 ...]1 de volgende personen, die door de griffier opgeroepen worden bij gerechtsbrief, of wanneer het personen beneden de zestien jaar betreft, bij gewone brief :
1° de adoptant of de adoptanten;
2° eenieder van wie de toestemming in de adoptie vereist is of, indien hij bij toepassing van artikel 348-9 van het Burgerlijk Wetboek een vertegenwoordiger heeft aangewezen, deze laatste;
3° de geadopteerde die de leeftijd van twaalf jaar nog niet heeft bereikt wanneer uit een door de [3 familierechtbank]3 bevolen en door de bevoegde sociale dienst uitgevoerd grondig onderzoek blijkt dat hij in staat is zijn mening over de voorgenomen adoptie te kennen te geven; in het tegenovergestelde geval beschikt het kind over vijftien werkdagen te rekenen vanaf de dag dat het resultaat van het onderzoek hem door de procureur des Konings ter kennis is gebracht, om de jeugdrechtbank schriftelijk te verzoeken hem op te roepen opdat zij zelf over zijn bekwaamheid zou kunnen oordelen; wanneer de [3 familierechtbank]3 oordeelt dat het kind in staat is zijn mening te kennen te geven, hoort zij het; de beoordeling van de [3 familierechtbank]3 over de bekwaamheid van het kind is niet voor beroep vatbaar;
[2 3° /1 de persoon die bij proces-verbaal bedoeld in artikel 348-1, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek wilsonbekwaam werd bevonden, dan wel diens vertrouwenspersoon;]2
4° eenieder van wie het door de procureur des Konings ingewonnen advies ongunstig is voor de adoptie;
5° eenieder die de rechtbank wenst te horen.
Indien de personen bedoeld in het eerste lid, 2° en 4° verschijnen kunnen zij bij eenvoudige akte verklaren in het geding te willen tussenkomen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de rechtbank vrijstelling van persoonlijke verschijning verlenen en toestaan dat betrokkene door een bijzonder gemachtigde, door een advocaat of door een notaris wordt vertegenwoordigd.
Behalve wanneer artikel 1231-11, tweede en derde lid, wordt toegepast, wordt van deze verhoren een proces-verbaal opgesteld.
Enkel getuigen kunnen klein verlet krijgen. Als u dus tot categorie 1,2,3 of 4 behoort, bent u geen getuige. Dan heb je ook geen recht op klein verlet.

Indien je twijfelt, geef eens de reden waarom je denkt opgeropen te worden en je band met de persoon die geadopteerd wordt.

matwinkzor
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 nov 2015 08:17

[/quote]
Enkel getuigen kunnen klein verlet krijgen. Als u dus tot categorie 1,2,3 of 4 behoort, bent u geen getuige. Dan heb je ook geen recht op klein verlet.

Indien je twijfelt, geef eens de reden waarom je denkt opgeropen te worden en je band met de persoon die geadopteerd wordt.[/quote]

Ikzelf ben degene die geadopteerd zal worden door mijn momenteel nog stiefvader. Mijn toestemming heb ik al eerder gegeven in een politieverklaring. Dus ik denk dat ik dit nu nog voor de rechtbank moet komen toestemmen/getuigen? Val ik dan onder 1 van deze 4 categorieën zonder klein verlet?

Mvg
Sam

Terug naar “Andere”