Problemen met externe begeleidingsdienst VDAB

Redbracelet
Topic Starter

Problemen met externe begeleidingsdienst VDAB

#1 , 20 sep 2015 19:47

Hallo,
Ik ben afgestudeerd in juni 2015,
heb me meteen ingeschreven bij VDAB zoals het hoort.
Ik ben op zoek naar een deeltijdse baan, en heb verschillende keer gesolliciteerd en wacht nog op antwoord.
Een 2 weken geleden stelde VDAB me voor om over te gaan naar X,, m'n begeleidster vroeg 'zie je het zitten om met iemand van hun team te praten ipv met mij?' Ja, geen probleem natuurlijk. Ik had nog nooit van X gehoord maar ik dacht ja, maakt toch niet uit met wie ik praat. Dus ik tekende het contract om bij hen begeleiding te volgen. Toen ik thuiskwam, heb ik even gegoogled wat X juist inhoud.. ik vond bijna enkel klachten. Maarja, een week later moest ik daar op gesprek. Ik voelde me ZO gekleineerd. M'n begeleider was een jaar jonger dan ik, en staarde me de hele tijd erg ongemakkelijk aan. Nu zei hij me dat ik elke week van 8u30 tot 16u00 op dinsdag aanwezig moet zijn.. wat?! Ik heb helemaal niet zo'n erge begeleiding nodig! ik vindt prima werk als ze me even tijd geven. Nu zie ik het helemaal niet zitten om hiermee door te gaan.. ik wil gewoon gerust gelaten worden en zelf werk zoeken. Ik zou me liefst uitschrijven. Ik weet dat ik dan m'n toekomstige uitkering verlies, maar dat is niet erg. Nu m'n vragen.. 1)Als ik me wil uitschrijven bij VDAB, hoe doe ik dit dan best? 2) Ben ik dan ook van X verlost?
Laatst gewijzigd door JPV op 20 sep 2015 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen noemen is verboden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 sep 2015 19:56

Als een uitkering je gestolen kan worden dan doe je wat je wil.
Zeg dat je niet meer meedoet.
Maar aanvaardt wel de consequenties.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Redbracelet
Topic Starter

#3 , 20 sep 2015 19:57

Zijn er buiten het verliezen van de uitkering nog consequenties?

Reclame

roharro

#4 , 20 sep 2015 21:45

Gevaar een "sociaal geval" te worden indien u op eigen kracht in lange tijd geen werk vindt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#5 , 21 sep 2015 07:14

als je geen werk vindt: geen recht op terugbetaling ziektekosten, geen recht op goedkopere geneesmiddelen, geen recht op de "normale" ziekenhuisprijzen.

Maw: een gebroken been zal je vlug 5000 euro kosten, kanker is niet alleen figuurlijk en letterlijk mogelijk dodelijk, maar ook zeker financieel dodelijk.

Een voorbeeld: voor de meeste antibiotica betaal je nauwelijks een euro als je geldig verzekerd bent. Zonder tussenkomst van het ziekenfonds zal je vlug 10-15 euro betalen per medicatie. Iets wat je standaard niet merkt, omdat je nooit de andere prijs te horen krijgt.

Redbracelet
Topic Starter

#6 , 21 sep 2015 13:07

Ik vindt wel werk, want ik ben bereid alles aan te nemen.
En daarnaast start ik binnenkort als zelfstandige in bijberoep, dus lijkt de kans me redelijk klein dat ik daar ooit terecht kom.

JPV

#7 , 21 sep 2015 13:21

Indien je geen uitkeringen/halftijds werk hebt (gerekend op kwartaalbasis) kan je niet in bijberoep zelfstandig zijn.
Je kan ook geen zelfstandige activiteit beginnen tijdens werkloosheid.

Redbracelet
Topic Starter

#8 , 21 sep 2015 13:36

Ik weet het, daarom zoek ik zo snel mogelijk een deeltijdse job, zodat ik eindelijk kan beginnen

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2015 15:29

Ik vindt wel werk, want ik ben bereid alles aan te nemen.
Da's geen garantie dat iemand ook bereid is die job te geven die jij sowieso zou aannemen. Als een werkgever de indruk krijgt dat je een job sowieso zal aannemen, maar je snel weer zal weg zijn als je iets beters vind, zal die werkgever misschien niet geneigd zijn je die job te geven.

Ik vind het niet echt verstandig dat je je recht op een uitkering "weggooit" terwijl je nog geen job hebt. Hoe lang ben je al op zoek als ik vragen mag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#10 , 21 sep 2015 15:48

U zoekt een deeltijdse baan ... en in afwachting ga je één dag in de week naar "x" ...
Dat is wat de "maatschappij" u doet als voorstellen ...
U kan dat aanvaarden ... of U kan de maatschappij de rug toekeren ...

Verder denk ik toch dat u zich eens moet informeren hoe alles in zijn werk gaat ... want deeltijds werk zoeken met als "motivatie" de opstart van een bijberoep ... Als ik zo een sollicitant voor mij krijg dan krab ik toch eens op mijn haren ...
en dan vraag ik steevast ... " En wat zoek je dan juist ? een taak als nachtwaker ofzo ?? "

(Waarmee ik heus niets wil bedoelen naar deze mensen die 's nachts hun taken zeer degelijk uitvoeren ... )

k.b.

Redbracelet
Topic Starter

#11 , 21 sep 2015 19:39

Ik ben pas sinds een maand echt op zoek.
En het is niet zo dat ik eender welke baan wil aannemen OMDAT ik wil werken als zelfstandige in bijberoep.
Als ik gewoon wou werken als zelfstandige, zou ik het wel gewoon voltijds doen.
Ik wil deeltijds werken omdat ik niet heel de tijd alleen thuis wil werken.
Als ik volledig als zelfstandige zou werken, zou ik altijd alleen zijn, en bijna geen sociaal contact meer hebben (werken van thuis uit-webshop)
Het is ook helemaal niet m'n bedoeling om de maatschappij de rug toe te keren, of mijn deeltijdse baan maar even te houden.
Ik wil gewoon niet heel de tijd gepusht worden om dingen te doen die ik helemaal niet wil.
Ik WEET wat ik wil doen, ik heb alleen even tijd nodig om daar te raken, en ik word er gek van dat ik die tijd niet krijg.

mava105

#12 , 21 sep 2015 20:00

Ik wil gewoon niet heel de tijd gepusht worden om dingen te doen die ik helemaal niet wil.
.
Maar je wil wel heel de tijd op kosten van de maatschappij leven. Hoe lang zoek je al werk? Wanner ben je ingeschreven bij de VDAB?

Redbracelet
Topic Starter

#13 , 21 sep 2015 20:06

.
Maar je wil wel heel de tijd op kosten van de maatschappij leven. Hoe lang zoek je al werk? Wanner ben je ingeschreven bij de VDAB?
Ik wil helemaal niet op de kosten van de maatschappij leven.. ben ook niet van plan werkloos te blijven.
Ben ingeschreven in juni dit jaar, zoek ongeveer een maand werk nu.

Gebruiker21

#14 , 22 sep 2015 09:44

Redbracelet, ik denk dat je nog een beetje "levenservaring" zal moeten verzamelen. Life works this way: als je enkel zaken wil doen die je echt graag doet, heb je twee opties:

1. Je raakt aan genoeg geld zodat werken niet meer hoeft en je de dingen kan doen die je wil.
2. Je zorgt dat je zo goed wordt in de dingen die je graag doet, dat je daar je geld mee kan verdienen.

Andere opties zijn er niet echt. Voor zover ik kan zien heb je niet genoeg geld om 1. te doen, en moet je nog bewijzen dat je goed bent in wat je wil doen (je webshop runnen) zodat 2. ook geen optie is op dit moment.

Ik heb uiteraard geen idee wat voor een webshop je wil runnen, maar besef goed dat een webshop niet sowieso winstgevend zal zijn! Dit is een vrij risico-houdende activiteit. Zie dit in eerste instantie best niet als broodwinning, maar als hobby, en zorg dat je zo snel mogelijk een vaste deeltijdse job hebt waar je WEL je brood mee kan verdienen. Daarna kan je dan kijken hoe de webshop loopt, en indien dit een succes is, kan je dit eventueel voltijds gaan doen en volledig zelfstandige worden. Maar momenteel wil je de 100 meter sprint winnen nog voor je kan kruipen, en wil je de steun die je kan krijgen als je onderweg zou vallen, de rug toe keren. Geen goed idee!

Zoals gezegd: juridisch moet je helemaal niets, maar moest ik van jou zijn, ik zie dag "begeleiding" in de week gewoon zorgen dat je aanwezig bent. Neem de vacatures waar je voor wil solliciteren gewoon mee naar daar en gebruik die dag om sollicitatiebrieven te schrijven daar ter plaatse. Zo verlies je niet te veel tijd. Je bent overtuigd vrij snel aan een job te geraken, waarom zou je dan die paar dagen dat je moet opdraven niet "uitzitten", zodat je op die manier toch je werkloosheidsuitkering niet verliest moest het solliciteren tegenvallen? Om het eens anders te zeggen: een klimtouw hindert ook als je gaat rotsklimmen, maar zou je het daarom zonder gaan doen? Don't think so!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Redbracelet
Topic Starter

#15 , 22 sep 2015 10:23

Redbracelet, ik denk dat je nog een beetje "levenservaring" zal moeten verzamelen. Life works this way: als je enkel zaken wil doen die je echt graag doet, heb je twee opties:

1. Je raakt aan genoeg geld zodat werken niet meer hoeft en je de dingen kan doen die je wil.
2. Je zorgt dat je zo goed wordt in de dingen die je graag doet, dat je daar je geld mee kan verdienen.

Andere opties zijn er niet echt. Voor zover ik kan zien heb je niet genoeg geld om 1. te doen, en moet je nog bewijzen dat je goed bent in wat je wil doen (je webshop runnen) zodat 2. ook geen optie is op dit moment.

Ik heb uiteraard geen idee wat voor een webshop je wil runnen, maar besef goed dat een webshop niet sowieso winstgevend zal zijn! Dit is een vrij risico-houdende activiteit. Zie dit in eerste instantie best niet als broodwinning, maar als hobby, en zorg dat je zo snel mogelijk een vaste deeltijdse job hebt waar je WEL je brood mee kan verdienen. Daarna kan je dan kijken hoe de webshop loopt, en indien dit een succes is, kan je dit eventueel voltijds gaan doen en volledig zelfstandige worden. Maar momenteel wil je de 100 meter sprint winnen nog voor je kan kruipen, en wil je de steun die je kan krijgen als je onderweg zou vallen, de rug toe keren. Geen goed idee!

Zoals gezegd: juridisch moet je helemaal niets, maar moest ik van jou zijn, ik zie dag "begeleiding" in de week gewoon zorgen dat je aanwezig bent. Neem de vacatures waar je voor wil solliciteren gewoon mee naar daar en gebruik die dag om sollicitatiebrieven te schrijven daar ter plaatse. Zo verlies je niet te veel tijd. Je bent overtuigd vrij snel aan een job te geraken, waarom zou je dan die paar dagen dat je moet opdraven niet "uitzitten", zodat je op die manier toch je werkloosheidsuitkering niet verliest moest het solliciteren tegenvallen? Om het eens anders te zeggen: een klimtouw hindert ook als je gaat rotsklimmen, maar zou je het daarom zonder gaan doen? Don't think so!

De dingen die ik wil doen, doe ik al 7 jaar elke dag en ben dus ook best goed. Dus goed genoeg worden om er m'n beroep van te maken, daar ben ik al.
Geld is ook niet echt een probleem, heb genoeg gespaard over de jaren om te beginnen.
De enige reden dat ik deeltijds als vb. huishoudhulp wil werken, is voor het geval ik in het begin verlies maak.
Ik heb dit echt wel doordacht en heb hierbij hulp gekregen van leraars en mensen die in hetzelfde vak zitten.
Die dag begeleiding is, 1) een hele dag voorbereidend werk die ik kwijt ben. 2) Stresserend en het absoluut niet waard.
Ik begrijp wat hier gezegd wordt en dat het als hulp bedoeld is, maar misschien had ik eerder de situatie beter moeten uitleggen

Terug naar “Andere”