simpel: een bestuurder van een vennootschap wordt verondersteld altijd actief te zijn als bestuurder en daardoor niet meer beschikbaar voor de gewone arbeidsmarkt. Behalve enkele héél strikte uitzonderingen, waaronder jij niet valt, kan je dus geen uitkeringen cumuleren met een zaakvoerderschap.Ondertussen heb ik een onbezoldigd mandaat aanvaard als bestuurder van een cvba. Niet met de bedoeling om daar inkomsten uit te halen, maar vooral omdat ik op dat moment tijd had om aanwezig te zijn bij de notaris. Bestaansreden van deze cvba is eigenlijk meer een uit de hand gelopen hobby met een aantal mensen wat structuur te geven en om in orde te zijn met alles. Dat lijkt mij verder irrelevant.
Nu hoor ik dat ik geen onbezoldigde functies zou mogen opnemen wanneer ik een uitkering zou krijgen. Ik weet dat ik mij beter had moeten informeren, maar ik ben er vanuit gegaan dat onbezoldigd geen probleem zou zijn.
Heeft iemand hier meer informatie over?
Neen, voor een zaakvoerder telt dit niet, dit is enkel voor een bijberoep van een éénmanszaak waar dit soms toegelaten word.Bedankt. even bekijken hoe we dat goedkoopste oplossen....
Zou het anders zijn moest ik dat mandaat al gehad hebben op moment dat ik werkloos werd, vraag ik mij dan af...
Neen, voor een zaakvoerder telt dit niet, dit is enkel voor een bijberoep van een éénmanszaak waar dit soms toegelaten word.Bedankt. even bekijken hoe we dat goedkoopste oplossen....
Zou het anders zijn moest ik dat mandaat al gehad hebben op moment dat ik werkloos werd, vraag ik mij dan af...
Wie zaakvoerder is als bijverdienste terwijl hij nog werknemer is moet aftreden als hij werkloos word of hij krijgt geen uitkering.
En pas daar mee op, want ze komen er zeker achter als je een zaakvoerder bent, en dan kan ja alle gelden terug storten.
zucht... men zegt net dat je geen vennootschap mag hebben als werkloze en je zou het opnieuw proberen.Bedankt allemaal!
Wat betreft opstarten als zelfstandige als werkloze, zijn daar zaken waarop ik moet letten? Valkuilen?
Men krijgt gedurende 6mbd uitkering om op te starten. Mag men dan al effectief een functie opnemen? Ik zou eerder een vennootschap oprichten dan persoonlijk zelfstandig te worden.
Mag die vennootschap al prestaties factureren (als er al klanten zouden zijn)?
onbezoldigd of bezoldigd maakt niets uit.Het ging idd over een onbezoldigd mandaat...
klopt
Maar, ik vind nergens duidelijke informatie wat wel/niet kan wanneer je wilt opstarten als zelfstandige tijdens de werkloosheid. Je krijgt dus 6mnd uitbetaald voor de voorbereidende activiteiten (klantenwerving, inrichting lokalen, haalbaarheidsstudies).
Je mag dus maar effectief opstarten NA die 6mnd.
euh... beetje logisch dat je nog niet als zelfstandige kan werken én tegelijk werkloosheidsuitkering trekken. Net zoals je niet als loontrekkende kan werken en ondertussen (gewone) werkloosheidsuitkeringen trekken.
Ik begin stilaan te begrijpen waarom veel mensen niet uit de werkloosheid geraken.... vooral op uw luie kont blijven zitten en niet teveel ondernemen....(een cv zou er anders wel bij varen...)
toch niet... ik kan perfect deeltijds werken en deeltijds uitkering krijgen. Maar dat is uiteraard niet het punt.euh... beetje logisch dat je nog niet als zelfstandige kan werken én tegelijk werkloosheidsuitkering trekken. Net zoals je niet als loontrekkende kan werken en ondertussen (gewone) werkloosheidsuitkeringen trekken.
Dit is toch zeer duidelijk, voor veel zaken heb je een aanlooptijd nodig om je in te richten, vb een winkel die is toch ook niet op één dag klaar, als je zelfstandig word is er veel achterloop om alles in orde te krijgen.
ik vind de richtlijnen nogal onduidelijk en ondoordacht. Inrichten van lokalen, klantenwerving. zonder BTW nummer??