Werkloosheid en opstarten als zelfstandige

Buzzybeeke
Topic Starter

Werkloosheid en opstarten als zelfstandige

#1 , 05 sep 2015 12:29

Mijn situatie is momenteel als volgt:

Na ontslag ingeschreven bij hulpkas als werkloze (sinds 15/5). Ik heb een uitkering gekregen voor enkele dagen in mei en enkele dagen in juni.
Na 1 maand (15/6) part-time aan de slag via een vervangingsovereenkomst. Ik blijf wel ingeschreven, maar krijg geen uitkering.
Na 3mnd werken zou ik automatisch uitgeschreven worden. Indien dit contract dan eindigt moet ik mij opnieuw gaan inschrijven en krijg ik terug uitkering.
Zo had ik het toch begrepen.

Ondertussen heb ik een onbezoldigd mandaat aanvaard als bestuurder van een cvba. Niet met de bedoeling om daar inkomsten uit te halen, maar vooral omdat ik op dat moment tijd had om aanwezig te zijn bij de notaris. Bestaansreden van deze cvba is eigenlijk meer een uit de hand gelopen hobby met een aantal mensen wat structuur te geven en om in orde te zijn met alles. Dat lijkt mij verder irrelevant.
Nu hoor ik dat ik geen onbezoldigde functies zou mogen opnemen wanneer ik een uitkering zou krijgen. Ik weet dat ik mij beter had moeten informeren, maar ik ben er vanuit gegaan dat onbezoldigd geen probleem zou zijn.
Heeft iemand hier meer informatie over?

Bijkomend denk ik meer en meer om niet meer in loondienst te gaan wanneer mijn arbeidsovereenkomst afloopt. Ik zou mijn eigen zaak willen opstarten. Ik las dat ik dan 6mnd uitkering zou kunnen krijgen, terwijl ik de nodige voorbereidingen tref.

Dus, ik heb een aantal vragen:

- om gebruik te maken van deze regeling, zou het volstaan om dit te melden. klopt?
- Het is mij niet duidelijk of ik tijdens deze 6mnd ook al kan/mag factureren. Stel dat ik al een klant kan vinden, mag ik daar dan al prestaties voor doen? Ik zal echt de 6mnd nodig hebben om op te starten en er een volwaardig inkomen uit te halen. Maar, moest ik al wat werken kunnen doen, zou dat natuurlijk wel een leuke buffer zijn.

- ik was van plan om met dit alles te wachten tot mijn arbeidsovereenkomst eindigt (ik heb nu toch geen tijd om al aan de voorbereidingen te beginnen) en ik terug ingeschreven ben. Maar, indien ik nu meld, zou het mijn probleem van het onbezoldigd mandaat kunnen oplossen? Val ik dan terug op uitkering van het moment (na 3mnd zou dit al wat verminderen), of blijft de uitkering dan op het hoogste niveau?
- op welk niveau blijft de uitkering wanneer ik opnieuw ingeschreven zou zijn?
Toch allemaal belangrijk voor het opmaken van mijn businessplan....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2015 13:10

Werkloosheid en zaakvoerder van een vennootschap, ook al is die onbezoldigd word niet aanvaard voor de werkloosheid, word eigenlijk voor niks aanvaard als het op uitkeringen op aan komt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#3 , 06 sep 2015 17:39

Ondertussen heb ik een onbezoldigd mandaat aanvaard als bestuurder van een cvba. Niet met de bedoeling om daar inkomsten uit te halen, maar vooral omdat ik op dat moment tijd had om aanwezig te zijn bij de notaris. Bestaansreden van deze cvba is eigenlijk meer een uit de hand gelopen hobby met een aantal mensen wat structuur te geven en om in orde te zijn met alles. Dat lijkt mij verder irrelevant.
Nu hoor ik dat ik geen onbezoldigde functies zou mogen opnemen wanneer ik een uitkering zou krijgen. Ik weet dat ik mij beter had moeten informeren, maar ik ben er vanuit gegaan dat onbezoldigd geen probleem zou zijn.
Heeft iemand hier meer informatie over?
simpel: een bestuurder van een vennootschap wordt verondersteld altijd actief te zijn als bestuurder en daardoor niet meer beschikbaar voor de gewone arbeidsmarkt. Behalve enkele héél strikte uitzonderingen, waaronder jij niet valt, kan je dus geen uitkeringen cumuleren met een zaakvoerderschap.

Zolang je dus geen ontslag neemt als bestuurder, zijn alle verdere vragen irrelevant.

Reclame

Buzzybeeke
Topic Starter

#4 , 06 sep 2015 19:05

Bedankt. even bekijken hoe we dat goedkoopste oplossen....

Zou het anders zijn moest ik dat mandaat al gehad hebben op moment dat ik werkloos werd, vraag ik mij dan af...

denlowie

#5 , 06 sep 2015 19:12

Zou het anders zijn moest ik dat mandaat al gehad hebben op moment dat ik werkloos werd, vraag ik mij dan af...
Neen, voor een zaakvoerder telt dit niet, dit is enkel voor een bijberoep van een éénmanszaak waar dit soms toegelaten word.

Wie zaakvoerder is als bijverdienste terwijl hij nog werknemer is moet aftreden als hij werkloos word of hij krijgt geen uitkering.

En pas daar mee op, want ze komen er zeker achter als je een zaakvoerder bent, en dan kan ja alle gelden terug storten.

denlowie

#6 , 06 sep 2015 19:13

Neen, voor een zaakvoerder telt dit niet, dit is enkel voor een bijberoep van een éénmanszaak waar dit soms toegelaten word.

Wie zaakvoerder is als bijverdienste terwijl hij nog werknemer is moet aftreden als hij werkloos word of hij krijgt geen uitkering.

En pas daar mee op, want ze komen er zeker achter als je een zaakvoerder bent, en dan kan ja alle gelden terug storten.

Buzzybeeke
Topic Starter

#7 , 07 sep 2015 12:40

Ok, ik zal dit in orde zetten.

Ik zou een rechtzetting kunnen laten publiceren in staatsblad (400à500€).

Of, zou een ontslag ook voldoende zijn?

denlowie

#8 , 07 sep 2015 14:25

Dit moet gepubliceerd worden en de kostprijs = 153,79 € BTW inbegrepen.

Buzzybeeke
Topic Starter

#9 , 07 sep 2015 15:25

Bedankt allemaal!

Wat betreft opstarten als zelfstandige als werkloze, zijn daar zaken waarop ik moet letten? Valkuilen?

Men krijgt gedurende 6mbd uitkering om op te starten. Mag men dan al effectief een functie opnemen? Ik zou eerder een vennootschap oprichten dan persoonlijk zelfstandig te worden.
Mag die vennootschap al prestaties factureren (als er al klanten zouden zijn)?

denlowie

#10 , 07 sep 2015 15:46

Lees dit eens

http://www.boekhouder.be/pdf/WERKLOOS%2 ... WORDEN.pdf

En ga zelf eens tot de RVA om de juiste informatie daar omtrent te krijgen

JPV

#11 , 07 sep 2015 15:54

Bedankt allemaal!

Wat betreft opstarten als zelfstandige als werkloze, zijn daar zaken waarop ik moet letten? Valkuilen?

Men krijgt gedurende 6mbd uitkering om op te starten. Mag men dan al effectief een functie opnemen? Ik zou eerder een vennootschap oprichten dan persoonlijk zelfstandig te worden.
Mag die vennootschap al prestaties factureren (als er al klanten zouden zijn)?
zucht... men zegt net dat je geen vennootschap mag hebben als werkloze en je zou het opnieuw proberen.

Regels zijn:
- die 6 maand uitkering is een vrijstelling om je zelfstandigheid (in hoofdberoep) voor te bereiden. Effectief zelfstandig zijn mag je dus nog niet. Dus contacten opbouwen, prospectie doen, ...
- als je zelfstandige in bijberoep wil worden, kan dat niet tijdens je werkloosheid. Je moet eerst 3 maand effectief aan het werk zijn en pas dan kan je zelfstandige in bijberoep worden én eventueel behouden als je werkloos wordt. Een "truukje" is 3 maand geen uitekringen aanvragen en daarna je aanvraag werkloosheid mét bijberoep doen. Verlies je natuurlijk 3 maand uitkeringen.
- vennootschap = no go in combinatie met werkloosheid.

Buzzybeeke
Topic Starter

#12 , 07 sep 2015 16:44

Het ging idd over een onbezoldigd mandaat... Daarnaast probeer ik me goed te informeren of de do's en don'ts ivm het opstarten van een zelfstandige activiteit. Kwestie van niet 2 keer hetzelfde voor te hebben natuurlijk.

Maar, ik vind nergens duidelijke informatie wat wel/niet kan wanneer je wilt opstarten als zelfstandige tijdens de werkloosheid. Je krijgt dus 6mnd uitbetaald voor de voorbereidende activiteiten (klantenwerving, inrichting lokalen, haalbaarheidsstudies).
Je mag dus maar effectief opstarten NA die 6mnd.

Ik begin stilaan te begrijpen waarom veel mensen niet uit de werkloosheid geraken.... vooral op uw luie kont blijven zitten en niet teveel ondernemen....(een cv zou er anders wel bij varen...)

Alvast bedankt voor alle geduldige en vriendelijke antwoorden....

JPV

#13 , 07 sep 2015 16:56

Het ging idd over een onbezoldigd mandaat...
onbezoldigd of bezoldigd maakt niets uit.

Maar, ik vind nergens duidelijke informatie wat wel/niet kan wanneer je wilt opstarten als zelfstandige tijdens de werkloosheid. Je krijgt dus 6mnd uitbetaald voor de voorbereidende activiteiten (klantenwerving, inrichting lokalen, haalbaarheidsstudies).
Je mag dus maar effectief opstarten NA die 6mnd.
klopt

Ik begin stilaan te begrijpen waarom veel mensen niet uit de werkloosheid geraken.... vooral op uw luie kont blijven zitten en niet teveel ondernemen....(een cv zou er anders wel bij varen...)
euh... beetje logisch dat je nog niet als zelfstandige kan werken én tegelijk werkloosheidsuitkering trekken. Net zoals je niet als loontrekkende kan werken en ondertussen (gewone) werkloosheidsuitkeringen trekken.

Buzzybeeke
Topic Starter

#14 , 08 sep 2015 08:55

euh... beetje logisch dat je nog niet als zelfstandige kan werken én tegelijk werkloosheidsuitkering trekken. Net zoals je niet als loontrekkende kan werken en ondertussen (gewone) werkloosheidsuitkeringen trekken.
toch niet... ik kan perfect deeltijds werken en deeltijds uitkering krijgen. Maar dat is uiteraard niet het punt.

we kunnen hier natuurlijk eindeloos over discuteren. ik vind de richtlijnen nogal onduidelijk en ondoordacht. Inrichten van lokalen, klantenwerving. zonder BTW nummer??

denlowie

#15 , 08 sep 2015 09:26

ik vind de richtlijnen nogal onduidelijk en ondoordacht. Inrichten van lokalen, klantenwerving. zonder BTW nummer??

Dit is toch zeer duidelijk, voor veel zaken heb je een aanlooptijd nodig om je in te richten, vb een winkel die is toch ook niet op één dag klaar, als je zelfstandig word is er veel achterloop om alles in orde te krijgen.

Je kan perfect een ondernemingsnummer krijgen waarop de begin datum is vermeld, en de BTW kan je later activeren op een bepaalde datum, voor de BTW heb je geen ondernemingsloket nodig om dit te activeren.

Dit zou nogal interessant zijn mocht je gaan stempelen en ter gelijke tijd zelfstandig zijn !!! :lol:

Terug naar “Andere”