Verlofdagen en ziekte

Darliiien
Topic Starter

Verlofdagen en ziekte

#1 , 24 aug 2015 17:29

Hallo!
Ik zal even beginnen bij het begin: ik werk nu sinds 2 jaar als verkoopster (bediende). Ik werk 30 uren per week, te presteren in 6 dagen (ma tem za, 5u/dag).
In totaal had ik zo'n 25 verlofdagen die ik kon opnemen... Waarvan 12 dagen niet te kiezen zijn (collectieve sluiting van de winkel) en al de rest vrij op te nemen voor eind oktober.
Nu zit ik met het probleem dat ik nog 11 verlofdagen heb openstaan die dus opgenomen moeten worden (indien niet opgenomen zouden deze gewoon vervallen!)
Maar mijn probleem is het volgende, wij werken maar met 2 verkoopsters in onze winkel, een voormiddag de ander namiddag (wisselende weken).
Maar om verlof te kunnen krijgen moet dus mijn bazin komen werken. Nu is het reeds meermaals voorgevallen dat ik verlofdagen wil opvragen, maar dat dit niet lukt omdat haar kinderen anders alleen thuis zijn, ze gaat uiteten, ze vrienden over de vloer krijgt,... Zo had ik normaal ondertussen al 10 verlofdagen aangevraagd, maar er maar 2 van effectief gekregen (ook nie veeeeel Zeur en zaagwerk).
Zo ging het nu ook voor afgelopen weekend, ik had zaterdag vrij gevraagd voor een feestje te doen voor mijn verjaardag (heb deze door dezelfde problematiek al 2 jaar niet meer kunnen vieren). Maar helaas, ik kon dan enkel vrij krijgen als mijn collega dan met mij van uren wisselde, want mijn bazin kon mijn uren niet komen werken...
Helaas dus, collega kon niet wisselen (geen specifieke reden, gewoon omdat haar vriendje dan thuis is en ze gezellig samen een filmpje wouden kijken op de bank!) dus weer geen verlof. Hoewel mijn collega dan wel weer komende week de helft van de week vrijaf heeft (waardoor ik 2 dagen van 10u zal moeten doen) omdat de broer van haar vriendje zaterdag trouwt.
Mijn vraag is, aangezien ik mijn verlofdagen al meer als vaak genoeg heb proberen op te nemen. Kan men dit zomaar weigeren omwille van 'priveredenen' zoals de kinderen enzo? Want zo kan ik toch nooit mijn verlofdagen opnemen voor eind oktober?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 aug 2015 21:55

heb je enig bewijs van je gevraagde verlofdagen?

Darliiien
Topic Starter

#3 , 25 aug 2015 01:26

heb je enig bewijs van je gevraagde verlofdagen?
Ja! Verlofdagen worden altijd via: mail, sms en/of de werkagenda aangevraagd! Dus heb wel degelijk bewijs van iedere dag dat er gevraagd werd (en/of werd geweigerd!)

Reclame

JPV

#4 , 25 aug 2015 09:28

Werkgever via mail verwittigen dat de afspraak was dat het verlof tegen eind oktober opgenomen moest worden. Indien er dus geen akkoord over verlof zal zijn, dat je die zal opnemen de laatste 11 werkdagen van oktober. (of anders, zoals je zelf wil)

Terug naar “Andere”