Werkgever en rijbewijs

Turaki
Topic Starter

Werkgever en rijbewijs

#1 , 30 jul 2015 11:29

Een situatie die mij is voorgelegd, waar ik enkele vragen bij heb:

Werknemer moet regelmatig met een voertuig van de werkgever rondrijden, en heeft bij aanwerving hiertoe een verklaring op eer getekend dat hij in het bezit is van het nodige rijbewijs.

-Mag de werkgever nog vragen dat de werknemer bewijst dat hij wel degelijk over dit rijbewijs beschikt?
(Ik zou zeggen ja, maar dan slechts 1 keer.)

-Mag de werkgever op willekeurige momenten vragen om aan te tonen dat je het rijbewijs op zak hebt?
(Ik zou zeggen neen, werkgever is niet bevoegd, en enige boete voor het niet op zak hebben hiervan is sowieso voor de werknemer.)

-Indien de werkgever te weten komt dat de werkgever het rijbewijs niet op zak heeft, kan hij dan een sanctie opleggen?
(Wederom vermoed ik neen, behalve als de werknemer zijn rijbewijs is ingetrokken en hij dus niet mag rijden, en dit aan de werkgever moet melden.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jul 2015 11:37

In de veronderstelling dat de werknemer geen geregeld chauffeur is (dus dat niet als hoofdactiviteit heeft):

Werkgever lijkt me telkens deze een voertuig aan zijn werknemer geeft, te kunnen eisen dat de werknemer zijn rijbewijs kan voorleggen.

Een verzekering eist bij mijn weten immers dat de houder van het voertuig zijn voertuig enkel uitleent aan mensen waarvan hij weet dat ze een rijbewijs hebben. Het niet vragen zal niet bestraft worden, dus op zich geen probleem, maar dit is wel een stok achter de hand om dat rijbewijs te vragen. De werkgever kan bovendien argumenteren dat dit de manier is waarop hij boetes probeert te vermijden (de politie zal immers de boete toesturen naar de eigenaar, die dan zal moeten uitzoeken wie de chauffeur was).

Rijebwijs niet op zak hebben kan geen sanctie opleveren, tenzij in het arbeidsreglement zo bepaald én de sanctie aan de voorwaarden van looninhouding etc voldoet. Een ontslag om dringende reden wegens het niet op het zak hebben kan dus ook niet, een gewoon ontslag omwille van deze reden wel (toch zeker als de werknemer aanstalten maakte om te vertrekken met die wagen). Een ingetrokken rijbewijs is nog iets anders.

In het geval van hoofdactiviteit chauffeur:
arbeidsovereenkomst kan nietig zijn indien deze niet over een rijbewijs bezit (op moment van tekenen arbeidsovereenkomst), ontslag om dringende redenen kan in geval van liegen/bewust verzwijgen, controle kan imho altijd.

Turaki
Topic Starter

#3 , 30 jul 2015 11:40

Dank, is duidelijk.

Reclame

eylis

#4 , 30 jul 2015 11:46

Als de werkgever regelmatig met het voertuig van de werkgever moet rondrijden, zal dat in de functieomschrijving van het contract moeten staan en zelfs met wek doel (afleveren bestellingen etc..immers, als er grote pakken en dozen bij zijn:moet je die zelf uitladen enz ). als de werknemer ook andere werknemers moet vervoeren in functie van de werkzaamheden moet er volgend het arbeidsrecht zelfs een biezondere test afgelegd worden.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jul 2015 13:12

Ik weet wel dat chauffeurs die voor de lijn rijden( pachters), regelmatig door controleurs van de lijn tijdens hun dienst hun rijbewijs moeten tonen, en op regelmatige tijdstip moeten blazen op alcohol.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”