ziekte-uitkering bij deeltijdse tewerkstelling met IGU

variable
Topic Starter

ziekte-uitkering bij deeltijdse tewerkstelling met IGU

#1 , 16 jul 2015 09:06

Een vraagje ivm ziekte-uitkering in een nogal ingewikkelde werksituatie :Ik ben alleenstaande met 2 kinderen ten laste. Na een periode van langdurige werkloosheid (minimum-uitkering), was ik deeltijds tewerkgesteld (met behoud van recht/inkomensgarantie-uitkering) met een contract van bepaalde duur (15 november 2014 tot 30 januari 2015) in het onderwijs. Tijdens deze interim word ik langdurig ziek (tot 12 juni 2015). De ziekte-uitkering bedraagt ruim 250 euro minder dan het minimum-inkomen dat ik had bij werkloosheid en is dus ook ruim 250 euro minder dan leefloon. Kan dit ? IK nam reeds contact op met ziekenfonds en daar beweert men dat de berekening juist is. De logica ontgaat mij een beetje dat mijn ziekte-uitkering zoveel minder is dan mijn minimum werkloosheidsuitkering. Worden er dan in de eerste periode van ziekte (1 tot 6 maand) geen minima gehanteerd ?
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven in deze financieel onleefbare situatie ? Bedankt;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 16 jul 2015 09:50

neen, de eerste 6 maanden is er geen minimum ( soms de eerste 12 maanden )

De ziekteuitkeringen wordt berekend op 60% van het BRUTO-loon + de volledige IKG (aan 100%)

als je IKG aan 100% wordt betaald, heb je toch op het gedeelte van de werkloosheid geen enkel nadeel.
In wetgeving moet je niet teveel logica gaan zoeken
die 60% wordt beslist door de mensen waar je om te zoveel jaar eens op mag gaan stemmen

variable
Topic Starter

#3 , 17 jul 2015 16:50

dank je wel voor deze korte maar deskundige uitleg. Toch jammer dat sommige sociale uitkeringen zo onsociaal geregeld zijn. Deze korte interim kost mij uiteindelijk meer dan 1000 euro die ik als alleenstaande mama meer dan nodig heb. Schrijnend!

Reclame

jefke007

#4 , 17 jul 2015 23:11

Wat niet wil zeggen dat ze het fout kunnen berekend hebben.
Je kan een "eenvoudige" test doen ( bij benadering )

- je neemt je brutoloon bij de werkgever en neemt daar 60% van en je telt de inkomstengarantieuitering erbij, en dan zou het bedrag ongeveer moeten kloppen dat het ziekenfonds ( per maand ) uitbetaalt.
( wel even opletten met bruto en netto )

Terug naar “Andere”