verlof → gezinshoofd → minder vakantiedagen

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verlof → gezinshoofd → minder vakantiedagen

#1 , 05 jun 2015 11:43

art 64 ,kb 30/3/1967
2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;

wordt je aanzien als gezinshoofd als je schoolgaande kinderen bij je ex wonen?

wat als je geen 2 weken verlof hebt maar bvb slechts anderhalve week
en een 50 plusser → seniorenvakantie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 jun 2015 11:42

er staat geen definitie van gezinshoofd, maar een voorwaarde lijkt me minstens dat de kinderen DEELS bij jou wonen. Maw: in de zomervakantie moet je er voor zorgen.

1,5 weken vakantie of 2 weken maakt geen verschil. En elke vakantie is vakantie.

de reden
Topic Starter

#3 , 11 jun 2015 18:00

er staat geen definitie van gezinshoofd, maar een voorwaarde lijkt me minstens dat de kinderen DEELS bij jou wonen. Maw: in de zomervakantie moet je er voor zorgen.

1,5 weken vakantie of 2 weken maakt geen verschil. En elke vakantie is vakantie.
dus als je een vonnis hebt voor de kids om de 2 weekends en in de grote vakantie ze 2 weken hebt
valt dan onder toepassing art 64, heb je rechtspraak want zij zeggen van niet

als de sector vrijgesteld is van arbeidsreglement, moet er dan een procedure zijn vastgelegd, inzake aanvragen jaarlijkse vakantie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV

#4 , 11 jun 2015 20:36

ik gaf enkel een voorwaarde volgens mij. Niet dat dit zeker de enige voorwaarde zou zijn.

Nergens staat ook dat je zomaar het recht hebt om in die 2 weken verlof te krijgen.

de reden
Topic Starter

#5 , 27 jun 2015 17:51

Nergens staat ook dat je zomaar het recht hebt om in die 2 weken verlof te krijgen.
nog altijd geen antwoord op mijn verlofaanvraag, vakbond heeft nagelaten dit voor te leggen in de verlofcommissie,
per mail verlof aanvragen en sociale inspectie en vakbond in cc = geen antwoord

dus blijft verlofaanvragen per aangetekend schrijven over

is er één artikel dat zegt dat een werkgever op uw verlofaanvraag een antwoord moet geven
is er één artikel dat je het recht geeft te weten wanneer je verlof kan nemen?

volgens de sociale inspectie heeft "bij voorkeur" geen dwingend karakter

en wat nu, 10 jaar zelfde periode, via vonnis bezoekrecht, mama gaat op reis, ik werk met de nacht
en 3 minderjarige dreigen gedurende 2 weken de nacht alleen door te brengen = hiervoor recht op familiaal verlof

JPV

#6 , 27 jun 2015 20:52

er is geen artikel, er is wel de gewoonte dat een vraag waarop niet geantwoord wordt, beschowud kan worden als een positieve aanvraag.

recht op familiaal verlof omwille van deze situatie is er zeker niet (er bestaan nu eenmaal kinderhotels en babysits), kans dat ze iets uitsteken terwijl je aan het slapen bent is trouwens een stuk groter dan 's nachts :).

de reden
Topic Starter

#7 , 28 jun 2015 16:25

er is geen artikel, er is wel de gewoonte dat een vraag waarop niet geantwoord wordt, beschowud kan worden als een positieve aanvraag.

recht op familiaal verlof omwille van deze situatie is er zeker niet (er bestaan nu eenmaal kinderhotels en babysits), kans dat ze iets uitsteken terwijl je aan het slapen bent is trouwens een stuk groter dan 's nachts :).
intussen is waar we de laatste 7jaar naartoe gingen volgeboekt

als ik volgend jaar de eerste werkdag mijn verlof aanvraag en 2 weken later naar de arbeidsrechtbank stap
hoe lang duurt deze procedure?

als de vakbond heeft nagelaten uw verlofaanvraag op de agenda van de verlofcommissie te zetten, kan er van "de gewoonte" geen sprake zijn. de reden die ze opgeven is dat de aanvraag geen kans maakte.

JPV

#8 , 28 jun 2015 20:10

spreek eerst eens met je vakbond waarom de aanvraag geen kans maakte. Na 2 weken geen reactie al naar de arbeidsrechtbank stappen is alsof je met een bazooka een mug wil doden.

de reden
Topic Starter

#9 , 28 jun 2015 20:22

spreek eerst eens met je vakbond waarom de aanvraag geen kans maakte. Na 2 weken geen reactie al naar de arbeidsrechtbank stappen is alsof je met een bazooka een mug wil doden.
de mama moet haar verlof in maart opgeven, zoveel tijd heb ik niet, en een reis boeken met kinderen kan ook niet op het laatste moment. wanneer zou jij dan gaan

dit jaar via vakbond het is grote vakantie en niks verlof.

JPV

#10 , 29 jun 2015 08:34

zoals gezegd: bespreek eens met de vakbond WAAROM de aanvraag geen kans maakte. Werkgever heeft perfect het recht om bvb vakantie voor te houden voor mensen met gedomicilieerde kinderen tussen 21 juli en 15 augustus. Of om tussen 21 juli en 28 juli alle verlof te verbieden (mits hij dit kan argumenteren). Zonder dat je weet waarom het verlof geen kans maakte, is het nutteloos om een procedure voor de arbeidsrechtbank op te starten, tenzij je kan aantonen dat werkgever niet reageerde.

De werkgever moet overigens niet de garantie geven dat je om het even welke reis kan boeken, daar heeft hij geen zaken mee. Hij moet je enkel verlof toekennen. Ik zie overigens niet waarom een reis boeken met kinderen niet zou kunnen op het laatste moment, daar is geen verschil tegenover volwassenen. Ook nu nog kan je goedkoop op reis gaan met kinderen.

de reden
Topic Starter

#11 , 16 jul 2015 17:30

is er één artikel dat je het recht geeft te weten wanneer je verlof kan nemen?
antwoord van de sociale inspectie gehad ;
In de wetgeving is er geen reglementering omtrent een uiterste datum waarop je vakantie moet toegekend worden.

Terug naar “Andere”